Paard eet eigen mest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PonyAnne

Paard eet eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 23:46

Hallo,

Ik plaats hier eigenlijk nooit iets, maar ik ben nu gewoon even benieuwd wat anderen zouden doen.

Mijn haflinger eet sinds een week haar eigen mest op. :(

Ze is 7 jaar oud en ze staat 24/7 op een zandpaddock met schuilstal en twee andere paarden.

De paarden krijgen onbeperkt goed voordrooghooi, en die van mij krijgt daarnaast Pavo Vital en een handje luzerne en 20ml lijnzaadolie.

Ik heb zelf het idee dat het voordrooghooi te weinig vezels bevat en hierdoor de darmflora verslechterd, maar ik kan hier geen hooi voeren.

Wel kan ik terug verhuizen naar een stal waar de paarden wel echt hooi krijgen alleen staan ze hier 's nachts wel op stal. Ik zelf vind 's nachts op stal geen probleem maar gezien haar geschiedenis heb ik haar liever buiten.

Ze is van de zomer geopereerd aan koliek hierbij is 4 meter darm verwijderd.
De paarden gaan op de huidige stal ook van de zomer 24/7 het land op. Dit vind ik zelf niet zo'n fijn idee gezien de koliekgevoeligheid. Haar elke keer uit het land plukken is niet te doen. Op de andere plek gaan alle paarden beperkt het land op.

Heeft iemand tips of ervaring?

Groetjes

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:59

Je zou voor extra vezels luzernebrok of grasbrok erbij kunnen voeren. En ik zou voor de zekerheid ook even mest controleren op zand als je zegt dat ze op een zandpaddock staat, ook met de geschiedenis van koliek. Of ze op gras kan hangt af hoe gevoeling haar darmen zijn. Als ze aan een liggingsverandering is geopereerd en dat was pure pech zou ik dat gras geen probleem vinden, wel als ze vaker wat koliekerig/gassig is. Ik zou ook is echt bekijken wat ze nu eet, kan ze wel genoeg eten met de andere paarden erbij ?

PonyAnne

Re: Paard eet eigen mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 00:14

Bedankt voor je reactie! Extra vezels ben ik al aan het uitproberen met extra luzerne maar gras of luzerne brok is misschien ook een idee. Ze krijgt regelmatig een kuurtje zandweg en houd dit al extra in te gaten.
De koliek was wel een liggingsverandering, maar ze is zowieso wel gevoelig voor gras. De dierenarts zeg dat het moet kunnen als ik maar goed opbouw, maar het voelt niet goed.
De andere paarden zijn lief voor der en ze hebben ook meerdere voerplaatsen dus ze eet genoeg. Het voordroog is niet nat maar wel best fijn.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:49

Waarschijnlijk heeft je paard te kort aan vitamine mineralen! Ik zou een een vitamine pasta geven En evt zeewier bijvoeren voor mineralen spoor elementen aan te vullen!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:55

Voor wat meer structuur en knabbelen misschien nog wat (gerste)stro aanbieden in een hooinet? De meeste van mijn paarden, die ook op zandpaddock staan 's winters, eten daar graag wat van behalve voordroog en weidegang. En heb je ook een mineralenliksteen voor ze?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:03

Kan ook nog zijn dat ze wat mist voor de vertering, een probiotica kan dan ook wel helpen :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:17

Mijn paardje heeft een tijdje de Pavo Vital gehad en ging toen ze dat kreeg ook mest eten. Op Marstal force deed ze dat ook, op andere vitamine/mineralen brok niet.

Wat idd goed werkt is zeewier

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:02

Mest eten kan verschillende oorzaken hebben, idd ook vezeltekort ed. Maar als ze nu ook aan het verharen begonnen is zou ik kijken naar extra supplementeren van B vitamines. Bij de verharing zie je dat sommige paarden een (lichte) bloedarmoede krijgen door een verhoogde behoefte aan B vitamines (en daardoor soms een tekort). En wat zit er in mest, oa B vitamines (zoals B12).

PonyAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 10:19

Bedankt voor alle reacties. Dat van dat stro is wel een goed idee inderdaad. Het zou ook aan de Pavo Vital kunnen liggen.. vond het al apart de helft minder voeren als van metazoa.
De paarden beschikken ook over een liksteen.
Wat ik voor nu ga proberen is een beetje stro bijvoeren, en als de Pavo op is weer terug op de Metazoa. Mocht dat niet werken ga ik zeewier proberen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:21

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:22

Je kunt toch de waardes naast elkaar zetten van de 2 per aanbevolen dosering? Dat zou ik eerst doen voor je gaat wisselen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:23

Die van mij deed het op een gegeven moment ook.Dat bleek een te kort aan mineralen te zijn .Ik heb toen via de dierenarts een grote emmer gehad dat door haar eten gemengd en toen was het snel gedaan.

Ik wist eerst ook niet wat ik zag, ze kakte draaide zich om en at het op ..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:27

PonyAnne schreef:
Bedankt voor alle reacties. Dat van dat stro is wel een goed idee inderdaad. Het zou ook aan de Pavo Vital kunnen liggen.. vond het al apart de helft minder voeren als van metazoa.
De paarden beschikken ook over een liksteen.
Wat ik voor nu ga proberen is een beetje stro bijvoeren, en als de Pavo op is weer terug op de Metazoa. Mocht dat niet werken ga ik zeewier proberen.

Op Metazoa deed die van mij het niet idd

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:53

Hier at mn haflinger de verse mest van haar grote vriendin....
Dat ze een tekort heeft aan koper en zink weten we. Dat was in september door bloedonderzoek aan het licht gekomen.
Toen had ze nog een veulen aan de voet.
Ze staat bekend om als zandeter, of naja ze heeft vaak zand in haar mest.
Ze krijgen hier bijna nonstop hooi, grove droge structuur.
Ze krijgen sublimineralenbrok en marstal light muslie(die zonder granen etc).
Deze muslie krijgen ze 1-2 keer per week als ik lijnzaad kook.
Het enige waarom zij het eventueel doet is haar darmfkora te verbeteren. Tenminste ik hoop het...
Afbeelding

PonyAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 17:38

Ik voer nu meer van de Vital eens kijken of het over gaat. Anders zal ik eens de Metazoa en de Vital vergelijken misschien is er een toch beter. Als het niet ophoudt bel ik denk eens de dierenarts.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:41

Ik heb destraks wat bestelt wat ik wil uitproberen.
Of t helpt, ik hoop het... Anders laat ik ook weer een bloedonderzoek doen. Ergens moet het weg komen. Ergens zit een tekort...
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:45

Ben benieuwd hoe ze het op de Equi Balance doet, hoor er wel goede verhalen over.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:46

Ik hoop dat het werkt.
Heb je enig idee hoelang die mensen dat gegeven hebben?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:10

De meeste hebben wel een kan leeg gemaakt.
Was eigenlijk wel een heel verschil, de ene kon na afbouwen stoppen en de ander blijft op een onderhoudsdosis staan (van dagelijks tot een paar keer per week/maand).

Zelf geef ik mijn merrie in die periode's met slappe mest Algae Vitalis wat voor haar super werkt.
Maar ook hierbij de ene kan stoppen en de andere blijft op een onderhoudsdosis.
Bij mijn merrie kan ik stoppen en heeft met de winter wel eens een terug val en dan geef ik het weer paar dagen totdat haar mest weer goed is. Of ik geef wat zeewier, dat heeft namelijk naast een vitamine's en mineralen ook een licht probiotische werking
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 08-03-18 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:12

Hmm oke, nou ik hoop fat het werkt.
Ik heb eerst de 1 liter besteld. Vind het om te proberen nogal een flinke prijs. Maar mocht het helpen haal ik graag nog wat ervan

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:13

Had mijn bericht boven jouw bericht net aangepast

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:16

Ahh ik zie het.
Ze heeft eigenlijk alleen soms 1 a 2 keer slapere mest als je bekijkt over ca 24 uur.
Oftewel de mest wat je opruimt dagelijks vind je soms 1-2 hoopjes slapere mest.

Zeewier heb ik ooit onze andere paarden gevoerd vond ik net niet echt iets doen.
Dus ik ga het eerst eens zo testen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:53

Voordroog hooi is vaak van raaigras. Raaigras is en zeer eenzijdig en vaak bevat dit nauwelijks vitaminen, mineralen en sporenelementen doordat er bemest wordt met kunststof. Tekorten kun je onder andere aanvullen met kruiden en eventueel losse supplementen maar ook met verse kruiden, takken, groente en knollen. Eten van mest geeft aan dat je paard een tekort heeft. Gelukkig kun je hier eenvoudig wat aan doen door het voermanagement aan te passen.

Je mag me gerust een pb sturen wanneer je meer informatie wil.

PonyAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 09:40

Dit voordroog komt wel van eigen land en is speciaal ingezaaid met een grasmengsel voor paarden.
Allerlei supplementen vind ik niet echt nodig en handig ik probeer het eerst met meer voeren van de pavo vital en ga straks toch weer over op de Metazoa daar heeft ze het altijd goed op gedaan. Wilde de Pavo even proberen want die is makkelijker te halen hier id buurt. Mocht ze dan nog steeds mest eten dan ga ik kijken naar extra aanvullingen of een bloedonderzoek laten doen.
Bedankt voor alle tips en reacties!