Voordrooggras, hoe natter, hoe rijker?

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mona81

Voordrooggras, hoe natter, hoe rijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 10:45

De titel zegt het al. Onze balen voordroog verschillen nog weleens qua vochtigheid. Soms is het superdroog, maar deze baal is een stuk vochtiger. Niet vies nat, maar gewoon vochtiger.
Nu vroeg ik me af, zullen deze balen dan ook rijker/voedzamer zijn dan de droge balen? M.a.w., ik vraag me af of ik van de vochtigere balen wat minder moet voeren.
Normaal krijgen de paarden overdag een net van 5 kilo mee naar buiten. Maar je kunt je voorstellen dat als het een droge baal is, dat er veel meer in het net gaat voor je 5 kilo hebt, dan nu. Nu is het net 3/4 gevuld met 5 kilo.
Weet iemand hoe dit zit? Alvast bedankt!

senna21

Re: Voordrooggras, hoe natter, hoe rijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:48

Niet altijd. De kans op schimmels etc is wel groter. En dat kunnen de meeste paarden slecht verdragen.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:49

Nat = water. In water zit niets. Dus in principe moet je van natte voordroog méér voeren, want het gaat om de droge stof.
Maar, nat betekent ook dat er tijdens het drogen misschien minder voedingsstoffen verloren zijn gegaan, dus de droge stof kán rijker zijn. Dat weet je alleen door te analyseren.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Voordrooggras, hoe natter, hoe rijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:18

Als je het net weegt, dan eerder meer dan minder voeren, want het bevat dan minder kg droge stof.

Qua voedingswaarde maakt het in principe geen verschil, maar het kan zijn dat het een kortere snede was of vroeger in het jaar, dan zijn ze vaak rijker.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie