wat krijgt een shet te eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 13:19

hoihoi allemaal!
ik heb een vraagje, ik krijg misschien 2 shetjes. ik vroeg me alleen af wat ze te eten zouden moeten krijgen. ze zouden dan dag en nacht dan in de wei staan, en ook 4 hooinetten per dag ofzo. zou dit goed zij? of moeten ze nog brokjes? wat krijgen jullie shet's te eten?
groeties

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:20

Op voldoende hooi moeten ze het een heel eind kunnen doen. Zelf zou ik nog een vitaminebrokje bij geven.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:23

Mijn 2 shetjes krijgen ongeveer 2 plakjes hooi per dag samen en savonds ieder een bakje met vitamine brokjes

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:24

onze shet krijgt 2x daags een handje vitaminebrok en een hand luzerne. daarnaast 3x daags hooi.
In de zomer als ie meer op gras staat minder hooi , maar wel de vitaminebrok en luzerne.

Toen ie nog volop voor de kar werd gereden ook muesli en wat brok. Maar hij doet het zo prima

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:33

Mijn mini's hebben de hele dag door veel beweging, dus krijgen ook best wat te eten.
Naast onbeperkt ruwvoer, (hooi, stro en gras in de lente en zomer) krijgen ze Vitalbix, Alphengrun muesli, luzerne, bietenpulp met zemelen. Vitalbix is standaard, de rest is variabel en per pony verschillend.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:34

Die van ons krijgt onbeperkt hooi en een handje muesli voor het idee.

In de zomer staan ze overdag op het gras en de avonden en nachten op de paddock met hooi.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:36

Zorg wel voor hooinetten met hele fijn mazen, shetten willen nog wel eens vast komen te zitten met hun hoefjes in het net.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:53

Van mij krijgt nu in de winter heel veel hooi omdat er niks meer in de wei staat s’ochtends 2 wortels en s’avonds 2 handjes sportbrok (van mijn sportpony) ik doe veel met hem dus mag hij ook wat meer krijgen hij krijgt best veel maar heeft alsnog een lekker lijntje in de zomer krijgdn ze minder hooi en 2x daags een handje brokken

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:04

Hier krijgen ze met zijn drieeën:

Winter: 24/7 buiten + 3 plakken hooi verdeeld over de dag. Allemaal ongeveer 1 wasmiddelbakje ( :') ) per dag met voor 1 supplementen (zout). Verder krijgen ze 1x per week slobber omdat ze in de winter erg gevoelig zijn voor dunner worden. (2 oudjes van in de 20 en 1 jonkie van 5)
Zomer: 24/7 buiten en ze krijgen van mij ook vaak riet, brandnetel en andere kruiden waar we in de winter helaas geen bischikking toe hebben.

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Re: wat krijgt een shet te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:11

Die van mij krijgt 3 keer per dag een flinke portie hooi en een beetje vitaminebrok. En hij heeft een likblok voor zouten en mineralen. Dat vindt ik zelf wel belangrijk, zeker omdat shetjes vaak heel veel zweten omdat hun vacht het grootste gedeelte van het jaar te dik is voor de temperatuur (tenzij je gaat scheren).

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:45

Mijn shetlander krijgt onbeperkt hooi en een vitaminebrokje (Vitalbix). Daarnaast krijgt ze nog een aantal supplementen voor de weerstand en dergelijke, en een zoutblok is ook prettig voor ze.