Zuurbuffer koe voor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 23:41

Ik lees vaak dat calciumcarbonaat en natriumcarbonaat (en magnesium) goed zijn voor paarden met maagproblemen. Het maakt gastro+ speciaal voer, het zit in maagsupplementen.
Nou zijn er ook zuurbuffers voor koeien die uit die stoffen bestaan en die zijn veel goedkoper. Voorbeeld: http://www.langwerden-veevoeders.nl/sho ... ER_BASIS_/

Dus zou je dat ook gewoon kunnen geven?

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:12

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Zo lang de verhouding calcium en magnesium goed is, lijkt het me allemaal 1 pot nat.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 10:16

Idd er is calcium aan toegevoegd dus de calcium- magnesiumverhouding is wel een aandachtspunt in het rantsoen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:34

Waarom wil je dit geven? kijk uit dat je niet aan symptoombestrijding doet. Als je paard maagproblemen heeft is het raadzaam om eens kritisch naar de voeding te kijken en te overleggen met een DA. Ik zou niet zomaar iets geven.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 23:46

Paard heb ik verwaarloosd gekocht, zeer mager en zeer opgetrokken buik en at de eerste dagen enkel een paar hapjes waarna hij last kreeg en stopte. Amper mest. Hele spijsvertering was een soort van gestopt en de dierenarts zag dat hij amper ruwvoer heeft gekregen.
Maar hij eet nu een week later al normaal en is al een heel stuk opgeknapt dus dierenarts vindt een behandeling tegen maagzweren of wat dan ook overbodig.

Ik voerde gastro+ aan mijn vorige paard maar omdat ik het liever bij een vitaminebrok houd vroeg ik me af of dit ook kon. Leek me wel een fijne ondersteuning.

Bedankt voor de reacties!

Zinzi_jewel

Berichten: 8814
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 00:24

Ik ben zeer tevreden van gastro
In commerciƫle krachtvoeder land is dit gewoon een hele fijne
Zou dan niet zelf gaan hannesen met supplementaire mixen

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:36

Ik zou er ook niet mee gaan experimenteren, koeien hebben een hele andere spijsvertering dan paarden dus als het daar op afgestemd is...zit je met Gastro gewoon veiliger. En dat is kwalitatief ook een erg goede brok afgestemd op de behoeften van een paard.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Zuurbuffer koe voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:31

Ik voerde ook Gastro+ aan mijn koliekgevoelige paard en was zeer tevreden, hij werd er alleen behoorlijk dik van. Nu weer terug op de vitaminebrok met wat luzerne.