Ondersteuning maag/lichaam

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Ondersteuning maag/lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 16:51

Hallo allemaal,

Mijn merrie heeft vorig jaar een heftige behandeling ondergaan tegen een sarcoïd en is daarbij
meerdere malen onder volledige narcose geweest. Dat is nu helemaal onder controle echter heb
ik na de verhuizing gemerkt dat ze last van haar maag/darmen heeft. Tijdens een behandeling
van de osteopaat kwamen ook deze punten naar voren. Ik heb het advies gekregen om een
kuur tegen een maagzweer te geven. Het merk 'Mastic Horse' werd mij geadviseerd. Ik heb dit
trouw een maand gegeven en ze is daar inderdaad wel wat van opgeknapt maar het is heel
vervelend om te geven (fijne poeder over een brok en maar hopen dat ze het binnen krijgt, ik
ben er zelf niet iedere dag) en wil ik mij dus gaan orienteren naar een andere ondersteuning.

Zijn er mensen die ook een goede poeder of iets anders weten die jullie kunnen adviseren? Ik
heb gister rondgeneusd op de webshop van EJ maar wil me niet daar op blind staren.

Ook kreeg ik het advies om een goede magnesium citraat (specifiek citraat) te geven. Ook hier
zag ik de variant van EJ, maar hoe zijn de ervaringen hier mee?

Omdat ik haar hele lichaam een oppepper wil geven (niet dat ze er slecht uit ziet, ze glanst, en
ze is gewoon vrolijk en aanwezig) vraag ik mij ook af wat ik als compleet iets kan geven. Waar
alle vitamines inzitten. Je hebt zomers bijvoorbeeld zo'n koek, is dat in dit geval ook zo iets?

Ik hoor graag persoonlijke ervaringen dan vanuit een winkel de achterkant van de verpakking
lezen.

Het gaat hier om een zevenjarige QH merrie, vermoeden/symptomen maagzweer(gehad?), komt het
grootste gedeelte van de dag buiten.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen? En als ik een topic over het hoofd hebt gezien; be my guest.

Groeten,

Edit: Het staat al op de planning om het bloed te laten controleren op tekorten en een eventuele scopie kan ook gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 05-02-18 17:31, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:55

Persoonlijk zou ik eerst willen weten of het dier inderdaad maagzweren heeft voordat je met poeders aan de haal gaat. Ik zou even een scopie laten maken, dan weet je meteen of het echt zweren zijn, en zo ja, in welke gradatie.
Een bijna perforerende zweer, daar zou ik zelf toch echt omeprazol en evt zelfs sucralfaat tegen aan gooien.

Zonder scopie heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent, en of de zweren inderdaad oplossen. Ik heb genoeg paarden gezien waarbij de maagzweren een toevalsbevinding waren en ook dieren die alle symptomen lieten zien, maar echt geen zweren hadden.

Je geeft aan dat ze van het maag-poeder wel 'wat' opknapte, maar dus nooit helemaal goed? Dan zou ik zeker een controle scopie laten doen. Dikke kans dat de zweren er gewoon nog zitten en dat ze daarom niet helemaal is opgeknapt.

xDenies

Re: Ondersteuning maag/lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 17:05

Dankjewel, dat zal ik zeker doen maar ondertussen wil ik haar toch gewoon wat ondersteuning geven.

Ze is zeker wel een heel stuk opgeknapt en dit wordt ook door andere gezien. Ze is vrolijker en weer meer zichzelf. Ik zie het alleen zelf niet zitten om nog een maand te tobben met de huidige poeder die ik heb en daarom mijn vraag of er ervaringen zijn met andere varianten.

Al met al wil ik haar gewoon even de extra ondersteuning bieden voor een paard die elektrochemotherapie heeft onder gaan :) T.z.t laat ik ook weer eens bloed afnemen om alles te controleren.

Bedankt voor je kijk er op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:59

Mijn paard krijgt overigens ook een poeder supplement, en dat meng ik met wat natte luzerne. Is dat misschien een idee? Nadeel is dat je dat wel elke dag moet maken, omdat het anders kan bederven

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 19:56

Als ik er ben doe ik het door de slobber :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:17

Ik zweer bij curcuma, ook ivm de sarcoiden.
Ik bestel altijd een pot waar de zwarte peper al doorheen zit in de juiste verhouding en dan geef
ik het in combinatie met lijnzaadolie door het voer.
Het heeft teveel goede eigenschappen om zo even op te noemen.

http://horsegloss.com/11-redenen-waarom ... en-voeren/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:36

De magnesiumcitraat van EJ is belachelijk duur. Die van PharmaHorse is minstens net zo goed en een stuk betaalbaarder.

Vitaminekorrels zijn er volop. Ik voer nu bijna 3 jaar naar volle tevredenheid Vitalbix Daily Complete. Die brokjes heb ik uitgezocht op de gehaltes aan koper, zink en mangaan tov ijzer.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:41

Ik ben niet zo'n voorstander om zomaar vanalles te gaan geven, aan de andere kant is een bloedonderzoek gebaseerd op gemiddelden en wil dat niet automatisch zeggen dat een gemiddelde perse het optimaal is voor ieder individu.
Zelf geef ik ook aan sommige paarden wat bij, maar wil dan ook echt verbetering zien, of geef iets als kuur bij opbouw oid.
Door de jaren heen meer ellende gezien dan verbetering bij de mensen die elke dag een heel recept staan te mengen voor hun paard.
Maar als je maagproblemen vermoed dan zou ik magnesium niet oraal voeren, dit kan namelijk ook weer belastend zijn voor de maag.
Magnesium wordt het beste opgenomen door de huid, er zijn ook sprays verkrijgbaar, die spray je op een plek waar grote spiergroepen zitten.
En anders zijn er ook fabrikanten die de mineralen zo bewerkt hebben dat deze pas nadat ze de maag gepasseerd hebben vrij zouden moeten komen, maar ik weet niet welke dat wel of niet hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:43

Ik zou het sowieso niet met voer oplossen maar daar vraagt TS toch niet om?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:46

xDenies; heeft je paard ook een of meerdere antibiotica kuren gekregen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:06

Festeropre schreef:
xDenies; heeft je paard ook een of meerdere antibiotica kuren gekregen?

Tijdens de behandeling heeft zij zware pijnstilling gekregen. De sarcoid is behandeld met elektrochemotherapie.

SparklingApp schreef:
Ik ben niet zo'n voorstander om zomaar vanalles te gaan geven, aan de andere kant is een bloedonderzoek gebaseerd op gemiddelden en wil dat niet automatisch zeggen dat een gemiddelde perse het optimaal is voor ieder individu.

Ik ben dus ook absoluut geen voorstander van zomaar poeders en dergelijke geven. Daarom win ik hier graag verschillende adviezen in van mensen met een wellicht soortgelijk verhaal. Ik heb een hekel aan dingen 'voor de zekerheid' geven omdat ik vind dat een lichaam het zelf aan moet kunnen.

Was het niet dat mijn merrie met chemo is behandeld en haar lichaam gewoon een gigantische klap heeft gehad. Ik probeer dus advies in te winnen of er iets is waarmee ik haar lichaam wat kan ondersteunen. Dit kaarten mensen uit verschillende hoeken aan dus ik verdiep me hier dan graag in om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Aan sprays ga ik niet beginnen. Ik ben blij dat ze een anti-klit spray accepteert. Babysteps :')

Koper schreef:

Maar laat vooral weten hoe je het wel zelf zou doen in een soortgelijke situatie. We kunnen van elkaar leren, toch?

Even om duidelijkheid te scheppen. Naast rommelende darmen en een reactie op de 'maag-punten', en gapen na het werk(maar is dat echt een symptoom of kan het?) heeft ze verder nergens last van. Aansingelen is niet het grootste feest maar ook niet dat ze alle kanten op slaat. In november is de osteopaath langs geweest en deze komt de 26ste nogmaals om nog een blokkeringen op te lossen. Ze is vrolijk, enthousiast, nieuwsgierig, fit genoeg, energie voor 10 etc.
Ze glanst, ze eet goed, ze heeft eetlust en beweegt graag. Ze mest overigens ook goed en dit is vorige maand nog gecontroleerd op eventuele wormen.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 05-02-18 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:12

xDenies schreef:
Koper schreef:

Maar laat vooral weten hoe je het wel zelf zou doen in een soortgelijke situatie. We kunnen van elkaar leren, toch?

Goede homeopatische ondersteuning + acupressuur. En dan zou ik specifiek gaan voor carbo-v (maar overleg dat met de homeopaat, die kan je paard zien) en qua acu in beginsel de master points voor Long, Dikke Darm, Maag, Milt en bij voorbeeld een punt als Nier3 (KI3). Een acu-protocol is natuurlijk altijd individueel maar dit lijkt me een heel goed uitgangspunt. Genoemde punten gebruik ik regelmatig voor mijn merrie, maar ook een aantal Blaas-punten, LI11 en in de zomer is Bai Hui een veelgebruikt punt bij haar.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-02-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:13

Ze heeft ontstekingsremmers gehad en Butagran.

Ze is 4x behandelt en na iedere behandeling heeft ze ontstekingsremmers gekregen. Vervolgens 5 dagen 2x p/d Butagran en daarna 5 dagen 1x p/d Butagran.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:28

xDenies schreef:

Ze is 4x behandelt en na iedere behandeling heeft ze ontstekingsremmers gekregen. Vervolgens 5 dagen 2x p/d Butagran en daarna 5 dagen 1x p/d Butagran.

Ah, dan heb je zeker goede kans op maagzweren. Fenylbutazon is echt killing voor je maag en darmen.
Maar dan zou ik nog steeds eerder voor een kuur omeprazole gaan, icm scopie ter controle.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:32

Maag support van de paardendrogist. Bevat magnesium en kruiden om maag en darmen te beschermen. Paard eet het ook goed.

En misschien een drainage kuur ivm vele medicatie uit lichaam halen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:34

eilleen333 schreef:
xDenies schreef:

Ah, dan heb je zeker goede kans op maagzweren. Fenylbutazon is echt killing voor je maag en darmen.
Maar dan zou ik nog steeds eerder voor een kuur omeprazole gaan, icm scopie ter controle.

Ik gok dat de hele elektrochemotherapie killing voor het lichaam is geweest. Maar met name voor de sarcoïd en die moest echt weg.

MTinker schreef:
Maag support van de paardendrogist. Bevat magnesium en kruiden om maag en darmen te beschermen. Paard eet het ook goed.

En misschien een drainage kuur ivm vele medicatie uit lichaam halen?

Dankjewel! Dat ik niet op dat laatste ben gekomen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:41

Drainage kuur moet je volgens mij wel voorzichtig mee zijn na zo'n zware behandeling?
Zou ik wel na overleg met iemand doen die daar echt iets zinnigs over kan zeggen.
Lijkt mij trouwens wel een goede tip!

En simpel probiotica, heb je dat al gegeven?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:44

De laatste behandeling is in april geweest, zij stond toen in Limburg en daar ging het gewoon oké. Eind september is ze verhuisd naar hier in de buurt en ben ik er weer regelmatiger; vandaar dat mij nu bepaalde dingen zijn gaan opvallen en daar ben ik actie op aan het ondernemen. Mijn vermoedens werden door de osteopaat beaamt.

Probiotica heb ik ook een hoop langs zien komen, wel over nagedacht en ook de tip gekregen. Maar ik krijg momenteel een heel hoop tips en adviezen van alle kanten :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:52

Probiotica zijn gewoon goede darmbacteriën om de darmen weer goed te laten werken.
Ik geef dat altijd standaard na antibiotica en andere dingen die de darmflora aantasten, dat kan je gewoon veilig bij geven en geeft het lichaam de mogelijkheid om alle voedingsstoffen uit het voer goed op te kunnen nemen.
Is altijd een goed begin lijkt mij!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:54

Absoluut, heb je nog een merk dat je kan adviseren? Bedankt voor het meedenken!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:05

xDenies; je zou ook een mest enting kunnen proberen van een “gezond” paard.
Dit om idd de darmcultuur weer een boost te geven met goede darmbacterien.
Heel goed dat je niet zomaar van alles wil geven, zoals je zelf zegt; het paard moet zelf in staat zijn met wat ondersteuning uiteraard, om het te gaan reguleren.
Zo stimuleer je het zelfherstellend vermogen.
Medicatie heeft natuurlijk een negatief effect op de darmcultuur en daardoor ook direct op de weerstand van jouw paard.
En aangezien ruim 80% van de weerstand ligt in de darmen/spijsverteringsgestel is het zaak om het dan ook daar aan te pakken.
Je zou ook waterkefir kunnen proberen als probiotica

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 22:11

Een mest enting van een 'gezond' paard? Dat heb ik nog niet eerder gehoord.

Bedankt voor het meedenken!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:23

Ja je pakt een paar mestballen en lost deze op in water.
Dit doe je over het voer van je paard en herhaalt dit 1xdaags 3 dagen achter elkaar.
Dit is ook de reden dat vooral jonge paarden soms mest eten van andere paarden en jonge honden doen dit bv. ook.
Het is een natuurlijk instinct wanneer een dier een slechte darmflora heeft probeert hij dit op deze wijze te verbeteren

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:28

Ik geef proferm. 20€ voor 3 maand, natuurlijk product, probiotica, enorm veel positieve ervaringen.

Ik heb maanden gesukkeld met zware paniek&frustratie reacties met aansingelen. Na kuur tegen maagzweren waren de reacties 95% weg maar er bleef diarhee en lichte singlenijd Na 2x profeem geven was alles opgelost. Alsof de maagzweer/irritatie over was maar profeem zorgde voor de heropbouw van de maagwand :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:44

Voor magnesium citraat kreeg ik de tip om dit te kopen bij een winkel die het niet commercieel voor de paarden heeft, maar bijv voor koeien. Dan heb je een zak van een kilo voor een paar euro i.p.v. de hoge bedragen bij bijv. ej. Deze tip kwam van iemand die oa acupunctuur bij paarden doet en het adviseerde om de spieren te ondersteunen na een behandeling.