Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 17:15

Wij hebben thuis een melkveebedrijf en m'n vriend verbouwd zijn eigen hooi/kuil voor de koeien zoals de meeste boeren. Ons land bevat voornamelijk Engels Raai-gras, perfect voor melkkoeien maar uiteraard niet voor paarden. Voor mijn 2 paarden en de kalveren maakt m'n vriend apart hooi, op een stuk land staat een 'oude' grasmat met allerlei grassoorten, dit laat hij uitgroeien en oogst het dan. Dit stuk wordt enkel met koeienmest bemest, niet met kunstmest. Het hooi hiervan is redelijk grofstengelig en smakelijk, bevalt prima paarden doen het er goed op.

Maar wat is nou een perfecte mix voor hooipaarden? Heb het al eens aan een fouragehandelaar gevraagd, maar die zegt meer gewoon in te kopen waar de paardeneigenaren naar vragen. Hij zei er wel bij dat dit heel trend gevoellig is, en hij trekt ook wel eens z'n twijfels wat sommige mensen persee willen, dit varieert best nog wel eens. Als mensen wat zoeken probeerd hij het te leveren, gewoon handel dus. Uiteraard ben ik op de hoogte dat je hooi kan laten testen op voedingswaarde etc, maar ben benieuwd wat voor een grassoorten dan wel echt geschikt zijn.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:24

Je zou kunnen kijken wel soorten ze gebruiken in de speciale graszaadmixen voor paarden. Of te vervolgen aanslaat is een tweede want niet iedere grassoort floreert op elke bodem.

Ik heb graag hooi van blijvende grasland wat wel bemest is.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:45

Ik ga ook gewoon voor zo veel mogelijk soorten dat door elkaar kan groeien naar gelang de bodem. Blijvende of permanente weide heeft voor de paarden mijn voorkeur, mits er natuurlijk niet teveel troep zoals jkk doorheen staat.

Buiten gras dus ook gewoon kruiden en klaver etc.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:28

Ik heb graag hooi met zo veel mogelijk verschillende soorten er in en zo weinig mogelijk raai.

Maar wat ik minstens net zo belangrijk vind: geen kunstmest of drijfmest. Gewoon stalmest. Zeker geen varkensmest! Daarnaast wil ik hooi van volwassen grassen. Hoe meer halmen en aren er in het hooi zitten hoe beter. De plant moet zich hebben kunnen ontwikkelen.

Al met al klinkt het hooi wat je nu hebt behoorlijk goed. Uiteindelijk geldt voor hooi natuurlijk ook: the proof of the pudding is in the eating. Als je paarden het goed lusten en er goed op doen, dan doe je het toch goed?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:39

Voor het kopergehalte, wat vaak laag is, zou varkensmest niet zo slecht zijn. Moet je alleen oppassen met schapen.

Bij een goede zode en bemest als heeft JKK weinig kans. Krijg je meer op arm land met een kapotte zode..

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:36

Varkensmest echt voor geen goud. Koper zit bij mij in een aanvullend voeder, wat ik heb uitgezocht op de koper-, zink- en mangaangehaltes, ook tov ijzer.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:04

Toevallig ben ik bij een lezing geweest van Bio-Ron en die heeft mooie zadenmixen:
https://webwinkel.bio-ron.com/biologisc ... sel-1.html

https://webwinkel.bio-ron.com/biologisc ... motee.html

en er staat ook veel informatie op de site: http://www.bio-ron.com/producten/bodemb ... rinfo.html

Echt al super dat jullie onderscheid maken tussen wat koeien krijgen en paarden!

Tijdens de lezing werd ook aanbevolen om het hooi te maaien en dan 10 cm stoppels te laten staan zodat je geen gestresst gras krijgt. Bijkomend voordeel is dat het een goed begin is om weer verder te groeien.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:36

En je hooi droogt beter met wat lucht eronder ;)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:41

Zou het ook niet zorgen dat het hooi minder stof bevat?
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 08-02-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:07

Vaak wel, er wordt minder tarra meegemaaid namelijk als het hoog gemaaid wordt.

Ik vond dit artikel: http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/22179
Conclusie:
- De maaibalk gaf een hogere droge-stofopbrengst dan de cirkelmaaier en wel meer naarmate korter werd gemaaid.
- De hoogste droge-stofopbrengst werd verkregen bij maaien met een korte stoppellengte.
- Het verschil tussen de stoppellengten 3 cm en 5 cm was niet significant.
- De kans op meer zand in het gemaaid materiaal nam toe naarmate menkortermaaide. Kort maaien was nadelig voor de botanische samenstelling.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:32

Dat is ook logisch want hoe langer het gemaaide gras is, hoe meer droge stof er uiteindelijk over blijft. Dan hebben we het over gewicht.
In procenten zal het denk ik niet veel uit maken maar heb het artikel nog niet gelezen ;)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat is nou de ideale grasmix voor paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:40

Het scheelt 5-10%, dus wel wat, maar niet gigantisch veel. Maar wat hieruit wel blijkt is dat het maaien boven het groeipunt blijkbaar geen positief verschil maakt. Het gaat overigens om de jaaropbrengsten, niet per snede dat er een lagere opbrengst is bij hoger maaien.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:48

ik heb low fructane mix van Vita horse gehad. Hier kon ik mijn haflinger onbeperkt van laten eten, zonder dat ze dik werd. Is een goed mengsel om te hooien. Allemaal groffe grassoorten.