Louis Venhorst hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:22

Suzan_bobar schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de prijzen nu :)


Ik ook eigenlijk :')

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:31

De prijzen kun je terugvinden op hun website.
En terugkomen op het stof :
Het gaat bij paarden die allergisch zijn voor stof meestal ( of grotendeels) niet over stof wat aangewapperd komt van buiten, maar stof wat veroorzaakt wordt door schimmels.
Dat wat wij aanzien voor stof wat in hooi zit ( dus niet zo zeer dat wat op de balen komt door opslag ) zijn schimmels. De schimmels worden veroorzaakt doordat er te nat geperst wordt. Dit wordt gevormd na de broei. Dat is ook wat ervoor zorgt dat hooi na verloop van tijd muf ruikt.
Als er dus droger geperst wordt, gedroogd door zon en wind of machinaal, heb je al veel minder last van broei en daardoor schimmels / stof.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:09

Ik zag het ook voorbij komen op facebook en het is hier in de buurt bij Slijkerman af te halen.
Zit er bij iedere partij ook een analyse? Mijn shet (cushing en momenteel hoefbevangen) mag absoluut geen hooi wat meer dan 10% suiker bevat.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:48

mirim schreef:
De prijzen kun je terugvinden op hun website.
En terugkomen op het stof :
Het gaat bij paarden die allergisch zijn voor stof meestal ( of grotendeels) niet over stof wat aangewapperd komt van buiten, maar stof wat veroorzaakt wordt door schimmels.
Dat wat wij aanzien voor stof wat in hooi zit ( dus niet zo zeer dat wat op de balen komt door opslag ) zijn schimmels. De schimmels worden veroorzaakt doordat er te nat geperst wordt. Dit wordt gevormd na de broei. Dat is ook wat ervoor zorgt dat hooi na verloop van tijd muf ruikt.
Als er dus droger geperst wordt, gedroogd door zon en wind of machinaal, heb je al veel minder last van broei en daardoor schimmels / stof.


Klopt inderdaad, stof is niet zo'n probleem en als dat er al op/ in zit spoel je het er evt. zo uit. Schimmels zien we vaak aan voor stof maar zijn dus vele malen erger en gevaarlijker.
De reden dat Nederlands hooi vaak "stoffig" is ( dus schimmels heeft) komt inderdaad door het te vochtig persen maar dat heeft ook te maken met het soort gras waar het hooi van gemaakt wordt en hoe ver het heeft kunnen door groeien. Het hooi van Venhorst komt uit gebieden waar op zijn vroegst pas half mei gemaaid mag worden, meestal wordt er pas in juni/ juli gemaaid. Dan is het gras flink gegroeid, met halmen, en al veel droger dan het ( vaak koeien/ raai) gras met vrij hoog fructaan en eiwit hier in Nederland. Dat gras/ hooi voelt ook "vettig" aan en droogt dus nooit zo goed op als uitgegroeid gras. Al laat je het, bij wijze van spreken, een week drogen bij 30 graden ;) . Vocht is broei, broei geeft schimmels.
Er is in Nederland ook wel "paardenland" en paardenhooi" maar het is lastig te vinden en door de vele regen wordt het vaak ( te) kort gedroogd ( minder dan 7 dagen!) en dan dus of in folie verpakt ( kans op fermentatie en bij het minste geringste schimmelvorming) of te vochtig is zonder folie.
Ik heb jaren geleden in Purmerend prachtige baaltjes voordroog gehad, groen, lang van stengel en kurkdroog, daarna nooit meer ergens gevonden.

Voor een analyse moet je contact opnemen met Venhorst zelf; je kan ze bellen of via de site ene bericht sturen. Dat kunnen ze je beter zelf vertellen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:18

mirim schreef:
De prijzen kun je terugvinden op hun website.
En terugkomen op het stof :
Het gaat bij paarden die allergisch zijn voor stof meestal ( of grotendeels) niet over stof wat aangewapperd komt van buiten, maar stof wat veroorzaakt wordt door schimmels.
Dat wat wij aanzien voor stof wat in hooi zit ( dus niet zo zeer dat wat op de balen komt door opslag ) zijn schimmels. De schimmels worden veroorzaakt doordat er te nat geperst wordt. Dit wordt gevormd na de broei. Dat is ook wat ervoor zorgt dat hooi na verloop van tijd muf ruikt.
Als er dus droger geperst wordt, gedroogd door zon en wind of machinaal, heb je al veel minder last van broei en daardoor schimmels / stof.


Wij hebben wel wat adressen met mooi hooi, maar als het langer ligt, wordt het toch echt stoffig door het stil liggen, wat heel logisch is. Mijn ruin is gevoelig en aan hem merk ik het meteen. We hadden heel mooi hooi met analyse. Dat was aan het eind van het seizoen echt minder. Lag in een droge schuur.

We hadden wat ander hooi geprobeerd en die hadden idd schimmel plekken die ook veel stof gaven bij uit elkaar halen. Maar als je wat ervaring hebt, zie en ruik je toch behoorlijke verschillen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:53

Bij ons op stal worden er maandelijks bundels geleverd. En wij kunnen ze per baaltje afnemen.
Ik neem er wekelijks 2 af.
Dat hooi is echt geweldig. Echt geen enkel commentaar op de kwaliteit. En geen 'opslagschade'.
En mijn paard, die is echt fan. Die heeft ook grote voorkeur voor LVF hooi.

Vanwege de prijs doe ik half half; ik voer ong. 5 balen in de week waarvan 2/3 baaltjes per week van een boer in de omgeving en dan de andere helft van LVF. Dan is het nog te overzien.

Ik las in de reacties iemand die er niet in gelooft? Hoef ook niet. Het is namelijk echt zo ! :D
Iid ze hebben een eigen machine waar ze het hooi door persen ofzo en daardoor wordt het ook in die bundels geperst.
Het wordt ook super netjes geleverd; geen gesjouw. Ze zetten het met de verrijker keurig netjes neer.

Conclusie bij ons op stal; het is het geld waard.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:00

Ik wil nooit meer anders.. mijn oude hengst met stofallergie doet het er super op. Alle andere paarden ook, altijd goede mest en ze eten het graag. Geen opgeblazen buiken meer en ze zitten lekker in hun vel. Wat ik nog wel het fijnst vindt is dat de kwaliteit altijd hetzelfde is, niks vervelender dan opeens met slecht hooi te zitten.. Ik ben er wel eens geweest en echt positief onder de indruk van de grote machines en het enthousiasme van het bedrijf.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:36

Roos_M schreef:
Bij ons op stal worden er maandelijks bundels geleverd. En wij kunnen ze per baaltje afnemen.
Ik neem er wekelijks 2 af.
Dat hooi is echt geweldig. Echt geen enkel commentaar op de kwaliteit. En geen 'opslagschade'.
En mijn paard, die is echt fan. Die heeft ook grote voorkeur voor LVF hooi.

Vanwege de prijs doe ik half half; ik voer ong. 5 balen in de week waarvan 2/3 baaltjes per week van een boer in de omgeving en dan de andere helft van LVF. Dan is het nog te overzien.

Ik las in de reacties iemand die er niet in gelooft? Hoef ook niet. Het is namelijk echt zo ! :D
Iid ze hebben een eigen machine waar ze het hooi door persen ofzo en daardoor wordt het ook in die bundels geperst.
Het wordt ook super netjes geleverd; geen gesjouw. Ze zetten het met de verrijker keurig netjes neer.

Conclusie bij ons op stal; het is het geld waard.


Dat is maandelijks. Voor een heel jaar opslaan krijg je wel stof. Zover ik van ze heb begrepen slaan ze zelf ook niet zoveel langere tijd op, om het juist stofvrij te houden.

Het is in Hierder of Hulshorst ook te halen bij een leverancier en ik twijfel ook om het te mengen.Bij ons kunnen ze niet met een machine bij de opslag komen, dus moeten toch zelf overladen.

Ik zeg wel eerlijk dat ik voor 1 paard direct zou overstappen, maar wij hebben er 4 op onbeperkt hooi staan en dat is toch aardig veel hooi.

Wij hebben op dit moment geen Nederlands hooi en dat scheelde ook al behoorlijk. We kopen 2 soorten en mengen dat al. Het grove hooi is alleen wat kort gesneden.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:51

Maar je zal hooi altijd een 8/9 maanden tot 1 jaar moeten opslaan, ergens! Goed paardenhooi wordt laat gemaaid ( lange stengel) en dan zit je in de maanden van mei tot ca. eind juli/ begin augustus ( voor die tijd is het te kort en na die tijd zit er geen voeding meer in). Dus al dat hooi zal toch ergens moeten liggen totdat er weer gemaaid wordt......? Als je dus in juli hooi laat komen ( stel dat het al 6 weken gelegen heeft en dus begin juni gehooid is) en evt. in september nog een keer van een late oogst (juli. evt. begin augustus) dan zal dat hooi toch tot de volgende oogst ergens opgeslagen moeten worden en dan zal het dus minstens 8 maanden gelegen hebben tot de oogst van het volgende jaar mei, die dan weer 6 weken moet liggen dus heeft het hooi van het jaar ervoor ruim 9 maanden opgeslagen gelegen! Hooi wat voor half mei en na begin augustus gemaaid is wil ik al niet hebben i.v.m. te korte droogtijd, te kort van stengel etc.
Het hooi bij de leverancier ligt dus ook zo lang .........maakt het dan wat uit of het daar 8 maanden tot 1 jaar ligt of in de opslag bij iemand thuis?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:54

Omdat ze het ompakken en dan ontstoffen. Dus met kleine baaltjes heb je steeds een behoorlijk recent ontstoft product. Daarnaast valt er met schuurklimaat ook nog een hoop te sturen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:03

Mizora schreef:
Omdat ze het ompakken en dan ontstoffen. Dus met kleine baaltjes heb je steeds een behoorlijk recent ontstoft product. Daarnaast valt er met schuurklimaat ook nog een hoop te sturen.


Ja, dat snap ik. Wij voeren dat zelf en kennen het proces maar bij alle hooileveranciers zal hooi toch een maand of 8 minimaal opgeslagen liggen en dat wordt niet "ontstoft". Een jaarvoorraad hooi is dus niet meteen een reden voor meer stof/ schimmel, dan wordt het inderdaad niet goed opgeslagen. In een droge, goed geventileerde opslag wordt het niet stoffiger.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:37

Wij voeren de grote balen (dus geen bundels) van Venhorst. Hiervoor hadden wij hooi (ook grote balen) van een fouragehandel uit Ruurlo, tja, daar kon je een stofkapje bij opzetten. Maar bij het Venhorst hooi hebben we maar zeer minimaal stof. Een van onze fokmerries hoestte steevast als we hooi voerden, dus altijd nat maken (waarna ze het echt niet lekker meer vinden), maar met Venhorst hooi heeft ze nergens last van.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:52

ElCid schreef:
Maar je zal hooi altijd een 8/9 maanden tot 1 jaar moeten opslaan, ergens! Goed paardenhooi wordt laat gemaaid ( lange stengel) en dan zit je in de maanden van mei tot ca. eind juli/ begin augustus ( voor die tijd is het te kort en na die tijd zit er geen voeding meer in). Dus al dat hooi zal toch ergens moeten liggen totdat er weer gemaaid wordt......? Als je dus in juli hooi laat komen ( stel dat het al 6 weken gelegen heeft en dus begin juni gehooid is) en evt. in september nog een keer van een late oogst (juli. evt. begin augustus) dan zal dat hooi toch tot de volgende oogst ergens opgeslagen moeten worden en dan zal het dus minstens 8 maanden gelegen hebben tot de oogst van het volgende jaar mei, die dan weer 6 weken moet liggen dus heeft het hooi van het jaar ervoor ruim 9 maanden opgeslagen gelegen! Hooi wat voor half mei en na begin augustus gemaaid is wil ik al niet hebben i.v.m. te korte droogtijd, te kort van stengel etc.
Het hooi bij de leverancier ligt dus ook zo lang .........maakt het dan wat uit of het daar 8 maanden tot 1 jaar ligt of in de opslag bij iemand thuis?


Zij ontstoffen het voor bestelling, dus is recent ontstoft als het bij je komt. Goede leveranciers hebben een goede opslag ruimte. Daar zit toch wel een groot verschil in, hoe iemand kan opslaan.
We hebben hier gezocht en ook de schuren zijn niet altijd optimaal om hooi goed te bewaren, dus daar let je op als je ergens hooi gaat inkopen.

En je hebt natuurlijk ook muizen, ratten en vogels in schuren. Bij de een veel meer dan bij de ander.

We hebben nu Frans hooi dat al erg goed heeft kunnen drogen op het land. Het ziet er nog steeds mooi uit, en ruikt nog fris. Het is vrijwel niet stoffig. Het ligt heel netjes opgeslagen en ook de buitenste balen hebben niet te lijden in de opslag. Zouden wij er veel van opslaan, wordt het vochtig.

In Nederland zijn we veel meer afhankelijk van het weer, vooral tijdens het maaien en drogen. Maar ook welk grassoort we kweken. Elk gras heeft zijn voor-en nadelen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:04

Lvf hooi heeft geen nadelen! +:)+

(Oké Behalve dat het vrij duur is. )

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:22

Ik haal mijn hooi van 2 plaatsen. 1 daarvan is Venhorst. Die baaltjes zijn altijd hetzelfde. De prijs is fors, maar de baaltjes zijn ook zwaar! Als ik de touwtjes doorknip, wordt de baal 1.5x zo groot. Ik heb ook vaak baaltjes van een ander bedrijf die na een paar keer oppakken tussen de touwen uit floepen en heel licht zijn. Van Venhorst krijg je wel waar voor je geld vind ik. Alleen is het altijd ff slikken bij het afrekenen.
Ik probeer nu de baaltes af en toe te wegen zodat ik een idee heb wat ik precies per kilo betaal ipv per baaltje.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:35

Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen hoe duur het is. Je betaalt 0.30€/kg voor een stofarme grote baal (dus geperst in 21 kleine baaltjes) en 0.25€/kg voor een gewone grote baal.

De laatste keer dat we hooi gingen halen bij de hooiboer van de omgeving betaalden we 5.25€/baaltje en dan wogen ze vaak maar 20-22kg, inclusief stof. Als het een zwaardere baal was, konden we er vanuit gaan dat het een extreem stoffige baal was. Dat kwam dus neer op 0.25€/kg. En we hebben ook wel eens een partijtje gehad, nog steeds voor 5.25€/baal, die waren met ruim 15kg (0.33€/kg).

We hebben het grote paard nu staan op voordroog (±65% ds) en dat kost 20€/120kg, oftewel 20€/100kg omgerekend naar hooi (dus 0.20€/kg) en daar hebben we ook wel eens een slechter baaltje tussen, hoewel niet vaak moet ik zeggen. Pas eentje die was gaan gisten en ons paard verdroeg het niet, maar de rest van de paarden op stal wel dus die hebben er één dag van gegeten (en toen was hij op). Maar als 1 op 10 baaltjes niet denderend is (we hebben 50 balen) en daarom niet aan ons paard gevoerd wordt, dan komt dat neer op 0.22€/kg. Dat scheelt nog maar 10% met de grote balen van LVF.

De shetten staan op getest hooi in plastic a 25€/100-110kg. Dus 0.23-0.25€/kg. Dan scheelt het helemaal niets meer.

Voor ons is het probleem dat we binnen eigenlijk geen opslag hebben. Maar volgend seizoen gaan we weer serieus nadenken over LVF-hooi, want het is dus eigenlijk niet duurder en de voorkeur ligt toch bij echt hooi. We hebben nu voor een jaar staan, dus het is voor nu niet aan de orde.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:44

De kleine balen van Venhorst wegen tussen de 20 en 25 kg ( we hebben ze een tijdje geleden gewogen ;) ). Ze zijn dus echt zwaar en inderdaad de prijs valt dus wel mee en de prijs/ kwaliteit verhouding kan niet beter.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:28

Ik kan zo op de site de verzendkosten niet vinden als je in regio 1 woont. Weet iemand dat?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:31

Jotoma schreef:
Ik kan zo op de site de verzendkosten niet vinden als je in regio 1 woont. Weet iemand dat?


Er staat bij mij €50? Groningen/Friesland bedoel je dan toch?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:32

En even een vraagje; je moet elke maand opnieuw bestellen toch? Is niet zo dat je automatisch dezelfde hoeveelheid krijgt lijkt me?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:35

Jennanne schreef:
En even een vraagje; je moet elke maand opnieuw bestellen toch? Is niet zo dat je automatisch dezelfde hoeveelheid krijgt lijkt me?


Je kan maandelijks bestellen maar ook in een keer een grote hoeveelheid, voor meerdere maanden bijv. laten komen ( mits je opslagruimte hebt natuurlijk).
Wij laten 1 februari voorraad voor ca. 6 maanden komen en dan bij de nieuwe oogst voor een klein jaar.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:37

Totaal niets toe te voegen aan dit topic, maar ik denk nu al twee dagen steeds dat er Louis Vuitton hooi staat :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 01:01

Roos_M schreef:
Lvf hooi heeft geen nadelen! +:)+

(Oké Behalve dat het vrij duur is. )


Ik doelde op de vergelijking van gras in Nederland en het buitenland. Niet overal groeit alles even goed en er zitten grote verschillen in soorten en kwaliteit.

Ik vind het hooi niet te duur, maar het verzenden elke keer nu wel, omdat wij maar voor 2 weken op kunnen slaan. En dan hebben wij een eigen plek. In pension is het nog lastiger vaak.

Als je de garantie hebt dat ze echt 25 kilo per baaltje zijn, is het helemaal niet duur zelfs.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 01:34

ElCid schreef:
Jennanne schreef:
En even een vraagje; je moet elke maand opnieuw bestellen toch? Is niet zo dat je automatisch dezelfde hoeveelheid krijgt lijkt me?


Je kan maandelijks bestellen maar ook in een keer een grote hoeveelheid, voor meerdere maanden bijv. laten komen ( mits je opslagruimte hebt natuurlijk).
Wij laten 1 februari voorraad voor ca. 6 maanden komen en dan bij de nieuwe oogst voor een klein jaar.


Bedankt voor de info! :)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 07:33

Zeker waar. Hooi is een lastig product wat dat betreft.