Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mizora schreef:Met 1kg sp/100kg paard voer je niet voldoende ewpa (kcal) als je paard niets anders meer weg krijgt (uitgezonderd paarden vanaf 800kg) en een schep is zo'n 800g ipv een kg, waardoor je met een schep sp/100kg paard gewoon te weinig voert. Als ze moeten aankomen en er zijn 3 tot 4 voerbeurten, dan voer ik tot 2 scheppen/100kg. Dat is 1.6-1.7kg/100kg paard. Na opbouwen uiteraard. Qua vitaminen en mineralen moet je ook met dan 1kg/100kg voeren. Kijk alleen maar naar het vit. E gehalte. Je moet 100iu/100kg paard voeren en ze hebben er maar 80iu/kg in gestopt. En selenium is 0.16mg/kg, terwijl de Nederlandse richtlijnen 0.3mg/100kg aangeven (de Amerikaanse richtlijn geeft 0.2mg/100kg aan, maar daar zit dit nog steeds onder).
Je moet dus minimaal 1.2kg/100kg paard als totaalvoer voeren om überhaupt aan de mineralenbehoefte te voldoen, dus 1.5 schep/100kg paard. indien je verder geen krachtvoer voert en sp niet als totaalvoer inzet, zou ik er dus zeker een mineralenbrok naast voeren zoals pavo vital of marstall force.
ellepel schreef:Geef niet meer dan een emmer vol geweekt product per keer,...gewoon een zwarte bouwemmer.
die zit op ongeveer10- 12 liter en dat is ook net wat in een paardenmaag past
Een emmer vol is ongeveer anderhalf tot twee scheppen seniores priores..
Beatje, hier ook hoor,is 1 in de groep die geweekt voer krijgt en als ik de emmer neer zet komt er geen ander paard aan.