De situatie:
6 paarden
- 3 koudbloed veulens (7 maanden ongeveer. 2 Ijslanders, 1 fjord)
- Jonge IJslander merrie 2.5 jaar
- Lusitano van 3.5 jaar
- NRPS D pony 16 jaar
Momenteel krijgen ze 3 balen hooi per 24 uur. Ze staan op een stuk grond waar we 1 maal per dag komen om te voeren, mesten, water bijvullen, mineralen korrels geven.
Het hooi krijgen ze:
- 1/2 baal los in bakken
- 2 1/2 balen verdeeld 3 grote XXL netten
Het is een tijd goed gegaan, er was altijd iets over. Nu zijn alle weides helemaal dicht en is sinds 3 weken ongeveer het altijd op. Hoelang het op is als we aankomen, weten we niet. Ik heb een x getest en ben ongeveer 8 uur later gegaan, toen hadden ze gewoon nog mega veel over en stonden ze allemaal te dutten. Dus of het op is een uur voordat we komen of 10 uur voordat we komen weten we niet.
Ik vind dat ik al vrij veel geef. Een halve baal per dag voor een volgroeid groot paard is normaal, maar momenteel krijgen ze dus een halve baal per dag per paard, wat ook geld voor de veulens als je het zo berekend. Natuurlijk eet de ene meer dan de ander.
Er zijn genoeg plekken waar ze kunnen eten, het kan niet zo zijn dat 1 paard alles op eet. Ook is er onderling vrijwel geen ruzie en staan ze ook makkelijk met zn 6en van 1 net te eten zonder dat ze elkaar wegjagen.
Ik krijg nu de neiging meer te gaan voeren zodat er over is als ik aan kom, zodat ik zeker weet dat ze niet uren achter elkaar niets hebben, maar ik heb het idee dat ik al genoeg voer. Het zijn grote zware balen.. Ik geloof dat deze balen zeker 20 tot 25kg per stuk zijn. Het gaat om droog hooi, niet ingepakt.
Wat vinden jullie van de hoeveelheid? Hoeveel voeren jullie om onbeperkt te kunnen voeren? Zouden jullie wel meer voeren?
Ik ben heel benieuwd