Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:39

Misschien is de bodybuilder van mijten iets voor je paardje. Dat zijn rijstzemelen en zet goed aan voor spieren. Worden ze ook niet heet van en mag ook aan ir paarden gegeven worden. Sojaschroot kan ook daar krijgt mijn oudere merrie 200 gram per dag van. Zijn wel heel veel eiwitten. Dus als je al luzerne geeft ga je misschien heel veel eiwitten geven. Voor mijn oude merrie is dat geen probleem die kan dat gebruiken. De bodybuilder zet hier heel goed aan bij schralere paarden. Daar moet je ongeveer een 300 gram per dag van geven. Wordt ook aargeraden bij paarden die alleen op hooi staan of als ter aanvulling van krachtvoer zonder ze heter te maken.

Voornamelijk veel hooi geven. En luzerne is ook goed voor paarden met maagproblemen

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 12:35

Zo, inmiddels de DA erbij gehad.
Gaf aan daar ze inderdaad zwaarder in spek en bespiering zou moeten zitten met alle maatregelen die getroffen zijn. En de training die we achter de rug hebben.

Bloedonderzoek is dus gestart, komende week hoor ik meer.

Daarvoor was de osteopaat er en die gaf aan dat ze verbazingwekkend los was, ook omdat ik had aangegeven CTO klachten te vermoeden. Alleen haar rechtervoorbeen moest even losgemaakt worden, verder was de onderbespiering opvallend maar daar was geen duidelijke oorzaak voor gezien het over de hele bovenlijn zit.

Inmiddels is magnesium en Vitamine E supplement wel onderweg, dat bijvoeren kan nooit kwaad. :)
Laatst bijgewerkt door upendo op 29-12-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:36

Ben benieuwd of er iets in het bloed te zien is. Je paard ziet er verder goed uit.

Succes!

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 12:37

Ik ook! :)
We hebben het meest brede onderzoek gekozen dus ik hoop dat er meer duidelijk wordt!

Edit:
Vriendinnetje van stal die bezig is met diergeneeskunde richting paard gaat volgende week ook een leeronderzoek doen dus dat komt ook snel aan de beurt!

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:15

Ik voer mijn sportpaarden Carli Wafer bij. De hengsten blijven goed op gewicht hiermee. Ze moeten er even aan wennen maar eten het graag en doen er lekker lang mee.
Voor meer info kun je even op hun site kijken
http://www.carliwafer.com

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 13:20

Zoiets is ook nog wel een optie, ik was ook chunks tegengekomen. Ik wil alleen eerst de onderzoeken even afwachten, het is zonde om er voer in te stoppen wat er zonder zijn werk gedaan te hebben weer uitkomt omdat er een andere oorzaak is. :)

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:48

Zo,de resultaten van het bloedonderzoek zijn binnen. Geen bijzonderheden. Verder met de zoektocht. :P

Volgende week ga ik weer even starten met een omeprazolkuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:08

upendo schreef:
Zo,de resultaten van het bloedonderzoek zijn binnen. Geen bijzonderheden. Verder met de zoektocht. :P

Volgende week ga ik weer even starten met een omeprazolkuur.

*\o/* geen bijzonderheden! Maar wel vervelend dat je nog steeds niet weet wat er aan de hand is. Hopelijk doet de omeprazole iets.

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 21:42

Ja! Het is fijn dat we steeds meer lichamelijke dingen kunnen uitsluiten. Nog wel even overlegd met de dierenarts en de mogelijkheid bestaat dat het ook nog deels stressgerelateerd is. Merrie is op haar 7e van de fokker (waar ze vanaf de geboorte heeft gestaan) naar deze stal verhuisd. Het is echt een stresskippie, de eerste maand is ze daardoor ook echt wel een flink stuk gewicht verloren.

In dat halve jaar heeft ze onwijze stappen gemaakt, maar we hebben ook wel stressvolle situaties meegekregen (deze week nog een clubgenoot die tijdens mijn priveles eraf stuiterde, uiteindelijk weggebracht met de ambu en Fie moest daardoor in een vreemd stalletje bij de club uit nood en was daardoor flink van de flos), dus dat zorgt ook weer voor terugvalletjes soms. :(:)

Dus komende periode ga ik ook werken aan wat meer rust in het koppie. En hopelijk in combinatie met een extra rondje omeprazol levert dat wat op.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:56

Fijn dat bloedonderzoek goed is maarja zo kom je ook weer weinig verder natuurlijk.
Wel super dat je steeds meer kan uitsluiten.

Als ik haar schema zo zie zou ik een vetrijker rantsoen willen.
Idd een Omega 369 mix bijv van Liquihorse (Zit ook vit. E bij in), is ook niet duur en eten ze hier graag en ook makkelijk door de luzerne. Subli mix heb ik geen ervaring mee.
(Voer hier Opti-form luzerne van Mijten, voor paarden met darmproblemen ook erg geschikt; http://praktijknatuurlijk.nl/mijten-paardenvoer/ , voor een pony van 230 kg die ook sneller te dun dan dik is 2,5 schep per dag dus zo'n 750gram)

Verder idd zou je kunnen kijken naar Creatine (Pharmahorse). Of een slobber mash ipv de seniores priores bijv.

Heb er hier ook een sinds enkele maanden en die zou toch ook wel wat meer gespierd mogen zijn voor wat ie doet, dus die zit sinds deze week aan de Creatine van PH, is ook een stresskip tot en met. :)) (En Audevard Zzen vanaf vandaag, zien wat dat doet voor de rust in het koppie..)

Je zou ook eens Liquihorse een voeradvies kunnen aanvragen, dan kun je het bloedonderzoek meesturen, mijn ervaringen daarmee zijn heel erg goed,vrijblijvend en altijd met je meedenkend.
https://www.liquihorse.nl/advies

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 10:15

Ik ga eens contact opnemen met Liquihorse! Nu ik weet dat het qua tekorten niets lichamelijks is geen ik al magnesium en Vitamine E besteld om bij te voeren bij haar portie 'beloningsvoer' (pavo sportsfit muesli).

De omega369 ga ik weer oppakken bij haar luzerne, de singel bleek de boosdoener van haar uitspattingen de laatste paar weken... <<)
Maar als dat bevalt kan ik ook wel over op Liquihorse als dat wat goedkoper is. Dat zakje van Subli (?) vond ik wel prijzig.

MarrieLeen

Berichten: 11386
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:23

Heb je mijn PB gehad? :) Liquihorse Relax zit extra magnesium in, dat werkt echt bij stressgevoelige paarden, en krijgen ze ook de overige benodigde vitamines en mineralen. Ze worden er niet trager oid van, maar rustiger in de kop. En dan inderdaad i.c.m. de Liquihorse Energy Oil. :j

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 10:26

Ahhh ja! Ik had hem voorbij zien komen, door de feestdagen was reageren er helemaal bij ingeschoten!

Ik ga vandaag eens contact met ze opnemen, wellicht dat ze iets kunnen betekenen!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:58

upendo schreef:
Ahhh ja! Ik had hem voorbij zien komen, door de feestdagen was reageren er helemaal bij ingeschoten!

Ik ga vandaag eens contact met ze opnemen, wellicht dat ze iets kunnen betekenen!


Als je op zoek bent naar een magnesiumsuplement zou ik voor de pharmahorse magnesium gaan. Is citraat dus wordt beter opgenomen dan de oxide en is een stuk goedkoper dan de liquihorse. Die is 60 dagen ongeveer voor 70 euro en de pharmahorse is 100 dagen voor 50 euro. En geen suikers of andere vulmiddelen, gewoon 100% puur magnesium

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:04

Ik heb niet alles bijgelezen, alleen jouw reacties. Ik zie dat je al Gastro+ voert, en op zoek bent naar aanvullende vetten. Wij hebben goede ervaring met rijstolie, gewoon bij de AH / Jumbo te krijgen.

MarrieLeen

Berichten: 11386
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:17

@ SuperZodiaX: Dat is inderdaad een aannemelijk verschil. Voordeel alleen van Liquihorse vind ik dat je ook de overige benodigde vitamines en mineralen voert, en niet alleen magnesium. Ook om scheve doseringen te voorkomen. En ik ben geen aandeelhouder hoor van Liquihorse. :Y) Maar fijn als we elkaar kunnen helpen!

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 12:18

Ik heb nu ergens 2 kg magnesiumoxide besteld voor 7 euro. :P

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 12:19

Lielle schreef:
Ik heb niet alles bijgelezen, alleen jouw reacties. Ik zie dat je al Gastro+ voert, en op zoek bent naar aanvullende vetten. Wij hebben goede ervaring met rijstolie, gewoon bij de AH / Jumbo te krijgen.

Dat kan gewoon over het voer heen? En hoeveel geven jullie dan per dag?

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:53

llora schreef:
Misschien is de bodybuilder van mijten iets voor je paardje. Dat zijn rijstzemelen en zet goed aan voor spieren. Worden ze ook niet heet van en mag ook aan ir paarden gegeven worden. Sojaschroot kan ook daar krijgt mijn oudere merrie 200 gram per dag van. Zijn wel heel veel eiwitten. Dus als je al luzerne geeft ga je misschien heel veel eiwitten geven. Voor mijn oude merrie is dat geen probleem die kan dat gebruiken. De bodybuilder zet hier heel goed aan bij schralere paarden. Daar moet je ongeveer een 300 gram per dag van geven. Wordt ook aargeraden bij paarden die alleen op hooi staan of als ter aanvulling van krachtvoer zonder ze heter te maken.

Voornamelijk veel hooi geven. En luzerne is ook goed voor paarden met maagproblemen


Heb jjj ook een foto van de ingrediƫnten? Ik kan het online nergens vinden. Voer zelf altijd rijstzemelen van muhldorfer maar die is in de 30 euro voor 20 kg..

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:19

200 ml per dag. Bij ons gaat het over een combi van Gastro+ en DailyPlus+. Paard kreeg al voldoende eiwitten, dus het ging echt om extra energie.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:33

Ik heb ook niet alles gelezen maar als je paard echt maagzweren had dan had je haar echt een aantal weken volledige rust moeten geven. Een grote factor is stress en hoe je het ook wend of keert, met rijden ervaren paarden toch altijd enige vorm van stress. Zo veel mogelijk buiten laten staan, veel hooi (geen kuil) en echt een week of 5-6 laten staan. Een goed supplement is Equine74. Wij hebben er 1 gehad die bleek enkele fikse maagzweren te hebben(en larven in de maag) en dit uitte zich in erg traag worden en tot bloedens aan toe tandenknarsen. Bloedonderzoek en scopie gedaan en daar kwamen de zweren uit. Kuur er tegenaan gegooid, 8 weken absolute rust+ zoveel mogelijk weidegang gegeven, gestart met Equine74 en beest is weer tip top geworden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:03

MarrieLeen schreef:
@ SuperZodiaX: Dat is inderdaad een aannemelijk verschil. Voordeel alleen van Liquihorse vind ik dat je ook de overige benodigde vitamines en mineralen voert, en niet alleen magnesium. Ook om scheve doseringen te voorkomen. En ik ben geen aandeelhouder hoor van Liquihorse. :Y) Maar fijn als we elkaar kunnen helpen!


Ja ik voer standaard een multivit en net de ingredientenlijst van de liquihorse relax gekeken en daar zie ik niks op staan wat niet in een gewone multivit of balancer voorkomt. Ook had ze het hierboven over de sportsfit van pavo al te voeren dacht ik te lezen en daar zit ook al extra selenium en vit e in voor de spieren.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:07

nummie schreef:
llora schreef:
Misschien is de bodybuilder van mijten iets voor je paardje. Dat zijn rijstzemelen en zet goed aan voor spieren. Worden ze ook niet heet van en mag ook aan ir paarden gegeven worden. Sojaschroot kan ook daar krijgt mijn oudere merrie 200 gram per dag van. Zijn wel heel veel eiwitten. Dus als je al luzerne geeft ga je misschien heel veel eiwitten geven. Voor mijn oude merrie is dat geen probleem die kan dat gebruiken. De bodybuilder zet hier heel goed aan bij schralere paarden. Daar moet je ongeveer een 300 gram per dag van geven. Wordt ook aargeraden bij paarden die alleen op hooi staan of als ter aanvulling van krachtvoer zonder ze heter te maken.

Voornamelijk veel hooi geven. En luzerne is ook goed voor paarden met maagproblemen


Heb jjj ook een foto van de ingrediƫnten? Ik kan het online nergens vinden. Voer zelf altijd rijstzemelen van muhldorfer maar die is in de 30 euro voor 20 kg..


Is niet erg duidelijk, hoop dat je het een beetje kan lezen.


Afbeelding

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 01:53

Dankjewel Lielle!
Dat gaan we ook over haar portie voer heen mikken!

Nynke1 schreef:
Ik heb ook niet alles gelezen maar als je paard echt maagzweren had dan had je haar echt een aantal weken volledige rust moeten geven. Een grote factor is stress en hoe je het ook wend of keert, met rijden ervaren paarden toch altijd enige vorm van stress. Zo veel mogelijk buiten laten staan, veel hooi (geen kuil) en echt een week of 5-6 laten staan. Een goed supplement is Equine74. Wij hebben er 1 gehad die bleek enkele fikse maagzweren te hebben(en larven in de maag) en dit uitte zich in erg traag worden en tot bloedens aan toe tandenknarsen. Bloedonderzoek en scopie gedaan en daar kwamen de zweren uit. Kuur er tegenaan gegooid, 8 weken absolute rust+ zoveel mogelijk weidegang gegeven, gestart met Equine74 en beest is weer tip top geworden.

Ze heeft vakantie gehad toen. :)
Wat zit er in Equine74?

Ik ben inderdaad vooral aan het richten op bespiering op dit moment.

En, na wat FBI speurwerk in de nachtelijke uurtjes kwam ik wat foto's tegen van Fie bij de fokker in de winter. Precies hetzelfde beeld als wat het nu is. Ik denk dus dat ze veel energie haalt uit de wei, in de winter loopt dat terug dus ik ga morgen even overleggen op stal hoe we dat kunnen aanvliegen. Ik haal haar nu dagelijks naar binnen rond de middag zodat ze hooi kan buffelen en haar shotje eiwitten. Ergens lucht het wel op dat het probleem dus niet begonnen is bij mij.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 02:33

Ergens in het begin gaf je aan dat het paard bij vorige eigenaar meer gras kreeg en toen geen klachten had...is het niet mogelijk om dan nu ipv extra krachtvoer extra gras te voeren? Dus grasmix (dengie/havens)of evt grasbrok (moet wel nat) ipv lucerne geeft dit ook geen scheve verhoudingen...