OPROEP hooi/dekens opgevangen paarden in Achterhoek, NL

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

OPROEP hooi/dekens opgevangen paarden in Achterhoek, NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 15:34

Ik hoop dat dit hier mag en juist staat, anders hoor ik het wel. Via via is deze oproep tot bij mij gekomen (facebook) en dus lijkt het me nuttig ook even hier te delen, want er zijn vele behulpzame bokkers.

Het oorspronkelijke bericht luidt

"Oproep voor paarden in nood in de Achterhoek, liefst hooi of voordroog. Paarden zijn mager, koud en hongerig. Dierenpolitie was er vandaag!
Op dit moment zijn wij met één paar personen bezig met de verzorging van enkele paarden. Deze zijn verwaarloosd en krijgen geen verzorging. Contact gehad met dieren politie. Zijn er mee aan t werk
Tot dat er wat gebeurt moeten al deze paarden eten. Zijn er mensen die winterwortels suikerbieten of wat dan ook over hebben wat wij mogen voeren?
Voor meer informatie neem contact op met Daan Roenhorst ( zit op FB)."

Ik heb ondertussen van Daan ook een e-mailadres gekregen voor mensen zonder facebook: daantjeroenhorst@hotmail.com

mocht je denken te kunnen bijdragen, laat Daan iets weten ajb!

edit: dekens zijn ook welkom hoor ik!

En verder: wees voorzichtig als je hiervoor de weg opgaat. Er is zo al miserie genoeg.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 11-12-17 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Re: OPROEP hooi voor opgevangen paarden in Achterhoek, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:45

Regendekens zijn denk ik ook nodig?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 15:47

knollentuin schreef:
Regendekens zijn denk ik ook nodig?

Heeft Daan net bevestigd! Dekens zijn ook nodig!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:47

En ze kunnen niet gewoon naar een fouragehandel gaan en hooi laten bezorgen/ halen??

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 15:49

Onali schreef:
En ze kunnen niet gewoon naar een fouragehandel gaan en hooi laten bezorgen/ halen??

Ik vermoed dat de paarden echt vanmiddag opgevangen zijn en er gewoon niet genoeg handen en middelen zijn om de noden van de eerste uren op te vangen. Ik weet er helaas niet veel meer dan wat hier staat, maar ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat ze de oproep plaatsen omdat het nodig is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:50

En als je iets brengt krijg je daar dan ook geld voor of is het de bedoeling dat ze alles voor niets krijgen?
Klinkt misschien banketstaaf maar als de dierenpolitie er mee bezig is kan die toch ook wel het een en ander regelen.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:50

Kan geen oproep hiervoor vinden op Facebook. Kan de dierenpolitie geen hooi en water regelen?
Werkt denk ik sneller als via hier een oproep plaatsen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:51

Hoe erg ook, doe er niks aan want als jullie die dieren nu gaan voorzien van dekens en voer heeft die dierenpolitie straks geen zaak en gebeurt er niks.

Hoe erg ook, is dit eerst GOED kortsluiten met de dierenpolitie of je die dieren al KAN verzorgen lopende het onderzoek. Echt in het belang van die dieren, eerst overleggen en doe tot dat je toestemming hebt helemaal NIKS.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 15:58

danzzz schreef:
Hoe erg ook, doe er niks aan want als jullie die dieren nu gaan voorzien van dekens en voer heeft die dierenpolitie straks geen zaak en gebeurt er niks.

Hoe erg ook, is dit eerst GOED kortsluiten met de dierenpolitie of je die dieren al KAN verzorgen lopende het onderzoek. Echt in het belang van die dieren, eerst overleggen en doe tot dat je toestemming hebt helemaal NIKS.

Antwoord Daan:
"Vanmorgen is er dieren politie geweest we mogen blijven voorzien van water en eten"

Ze hebben maw gewoon moeite alles uit eigen zak te betalen in deze onverwachte situatie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:59

De dierenpolitie is er al geweest; ik was daar vanmorgen om hooi te brengen toen was er ook iemand van de dierenpolitie. Er is dus toestemming om te voeren en dekens op te leggen. De eigenaar voert niet, sommige paarden zijn echt broodmager, hebben honger en hebben rain rot in de vacht. Er wordt ook al door veel mensen hulp gegeven in de vorm van voer en dekens.
De eigenaar doet niks, dit is puur vrijwilligers die zorgen dat de dieren niet nog slechter worden dus je krijgt er geen geld voor; sommige dingen zijn niet in geld uit te drukken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:00

SinneJ schreef:
danzzz schreef:

Antwoord Daan:
"Vanmorgen is er dieren politie geweest we mogen blijven voorzien van water en eten"

Ze hebben maw gewoon moeite alles uit eigen zak te betalen in deze onverwachte situatie.

Dit is niet de eigenaar, die voert niet! Er wordt dus voer ingezameld om de dieren op de been te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:00

Welke maten dekens zijn er nodig? Ik heb wellicht nog wat liggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:01

Als de dierenpolitie is geweest zorgen zij (met spoed) voor de eerste verzorging.
Zij weten precies waar ze snel aan eten kunnen komen (regelen wat bij een fouragebedrijf en betalen dat ook).
Ook hebben zij opvangadressen waar de paarden goed (met DA zorg) worden opgevangen.
Dit is dezelfde dag nog geregeld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:03

Brainless schreef:
Als de dierenpolitie is geweest zorgen zij (met spoed) voor de eerste verzorging.
Zij weten precies waar ze snel aan eten kunnen komen (regelen wat bij een fouragebedrijf en betalen dat ook).
Ook hebben zij opvangadressen waar de paarden goed (met DA zorg) worden opgevangen.
Dit is dezelfde dag nog geregeld.

Zover is het nu nog niet dus de dieren staan nog in de kou met gedoneerd voer.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:03

Houden jullie in de gaten als jullie de beestjes ineens veel hooi zien dat ze dood ziek kunnen worden? Je moet dit echt rustig opbouwen pluk voor pluk ook wbt krachtvoer/slobber
Zeker geen suikerbieten voeren trouwens

Dekens etc goed plan ik woon helaas niet in de buurt en zit met gescheurde enkelbanden heel veel succes daar!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:04

xJitskee schreef:

Er staan grotere paarden en Haflingers, dus van alles. Je kan het best contact opnemen met Daan Roenhorst ( zie mail adres hierboven) die weet precies wat nodig is en hoe de situatie nu gaat lopen.

Tigra_

Wellicht niet het topic voor een discussie maar beetje triest dat als de dierenpolitie erbij betrokken is ze vrijwilligers laten opdraaien voor de kosten. Normaal worden die achteraf gewoon op de eigenaar verhaalt.
Jammer dat ze dan de gewone mens maar voor op laten draaien.
Snap de goede bedoelingen van de mensen maar dit is gewoon niet oké.

karuna
Drukke kabouter

Ik heb oude dekens liggen thuis rand achterhoek hier en daar een singel niet optimaal. Maat 215 maar ben gestrand een eind van huis door de sneeuw.

Maar vreemd verhaal zo. Eigenaar doet niks en dierenpolitie vraagt om hooi? Waarom dieren niet in beslag nemen en op een betere plek onderbrengen
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-12-17 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 16:05

xJitskee schreef:

Daan; Paarden zijn klein, rond de 1m55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:05

En dan gaan er vrijwilligers voor de paarden zorgen, waardoor die er weer goed bij staan, de dierenpolitie niets kan/mag doen omdat ze er goed bij staan en de eigenaar er meer dan makkelijk en kostenloos mee weg komt? >;)

Natuurlijk ben ik VOOR dierenwelzijn, maar ik denk niet dat dit de manier is.
En als het zo schrijnend of levensbedreigend is, is er ook de mogelijkheid tot inbeslagname toch?

knollentuin

Re: OPROEP hooi/dekens opgevangen paarden in Achterhoek, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:08

Wat vreselijk vermoeiend al die opmerkingen, het is toch duidelijk? Er is nu nood, het is slecht weer er wordt even gevraagd of mensen zelf wat kunnen opstarten, zodat er direct hulp is. Of je het nou doneert aan de dierenbescherming of meteen afgeeft daar waar het nodig is, ik zie daar het probleem Niet van in.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:09

Die paarden zijn zo slecht dat ze echt na het eten van wat hooi er op eens goed bij staan en de dierenpolitie is er dus vanmorgen al geweest en heeft toestemming gegeven om te voeren etc. Doe er mee wat je wil, ik help in ieder geval.

Het zal niet makkelijk zijn om "even" een stuk of 8 paarden en pony's onder dak te krijgen, dat heeft tijd nodig. Tot die tijd worden ze dus verzorgd waar ze staan.

karuna
Drukke kabouter

Re: OPROEP hooi/dekens opgevangen paarden in Achterhoek, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:12

Welke hoek achterhoek moet ik me voorstellen. Als ik morgen veilig thuis kom kan ik woensdag als de weg beetje ok is wel wat dekens afgooien heb voldoende oudere dekens liggen in erg grote maat alleen. Zijn goed waterdicht alleen eea aan singels houtje touwtje nodig

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:12

Fijn dat jij er al bij betrokken bent elcid, dankjewel, ik had 't bericht op fb gezien en gedeeld, vrees dat ik in die regio alleen niet met paarden bekend kennisen heb

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:22

karuna schreef:
Welke hoek achterhoek moet ik me voorstellen. Als ik morgen veilig thuis kom kan ik woensdag als de weg beetje ok is wel wat dekens afgooien heb voldoende oudere dekens liggen in erg grote maat alleen. Zijn goed waterdicht alleen eea aan singels houtje touwtje nodig

Omgeving Didam, maar neem dan eerst contact op met Daan. Misschien zijn de paarden dan al opgevangen.