Ik heb even jullie hulp nodig.
Ik heb een ontzettend leuke shetlandpony die ondertussen alweer bijna 23 jaar is.
Hij staat alle dagen in een stal met stro en kan naar een paddock als hij dit wil.
Hij is gevoelig voor hoefbevangenheid (dit heeft hij 8 & 10 jaar een keer gehad), vandaar de keuze.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer van een leverancier die de dierenarts aanraadde (en ook voor zijn eigen paarden gebruikt).
Hij is getest op cushing maar had dit absoluut niet (waarde 12), hij heeft de ‘grote’ najaarswormenkuur gehad. Bij het vorige mestonderzoek had hij geen wormen. Hij heeft een bloedtesten gehad en daar kwam niks abnormaals uit.
Afgelopen winter is hij heel erg vermagerd, hij was toen super dun geworden maar dat dit zo erg was, was mij door zijn dikke shetlandervacht niet opgevallen (arme beestje...)
Hij staat nu met een 100 grams regendeken op dag en nacht en nu het zo koud is, staat hij onder een 200 gram winterdeken.
Nu kreeg ik als tip om hem merriebrok te geven I.v.m. De eiwitten en het vet. Dit leek eerst goed te gaan maar hij vermagerd nu alweer snel.
Hij woog in augustus 153 kg en vorig weekend alweer 125 kg. De tandarts is net geweest en heeft wat haakjes weggehaald, hij eet goed, heeft wel warme oortjes maar maakt ook een beetje een vermoeide indruk.
Hij krijgt nu 1 kg merriebrok, vitamine poeder en onbeperkt hooi maar toch is dit niet genoeg voor hem. Hij verricht op een klein wandelingetje na ook geen arbeid meer.
Ik wil jullie graag vragen wat jullie deze lieverd zouden voeren want hij verdient een plekje waar hij zich gelukkig voelt. Hij staat samen met een andere shet en zijn brok krijgt hij los van de andere. Ze lijken het heel fijn te hebben samen en staan al 5 jaar samen.
Ik hoop dat jullie tips hebben!