Verschillende soorten vlozaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Verschillende soorten vlozaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 14:42

Weet iemand wat het verschil is tussen psyllium plantago ovata en plantago afra?

Ik ben nml bezig met een zandkuur voor mijn paard, hiervoor heb ik vlozaad vezels bij Pit&Pit gekocht maar dit is dus de plantago afra.

De vlozaad van Pharmahorse is plantago ovata en hun zeggen ook dat men bij het geven van vlozaad de plantago ovata moet geven....maar waarom dan? Is die zo veel beter dan de afra?

Het scheelt veel in prijs per kilo nml die van Pharma kost €24.95 en die van pit&pit kost €19.99.

Wie weet het verschil tussen die 2?
Ik heb uiteraard mijn vraag ook aan pharmahorse gesteld maar nog geen antwoord.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 19:35

Niemand een antwoord? :')

Inmiddels wel antwoord van pharmahorse en die zeggen dat de ovata meer slijmvormers heeft.

Naja dan zal het wel zo zijn maar of het dan ook zoooo vreselijk veel beter is dan afra is dus een kwestie van testen.

Persoonlijk denk ik nu dat het echt niet veel zal uitmaken...enkel in je beurs. ;)

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:53

Ik gebruik zwart vlozaad (psylium Indisch) van Rokale, € 43,00 voor 2500 gram. Ik gebruik het als jaren naar volle tevredenheid!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 19:57

aadburg schreef:
Ik gebruik zwart vlozaad (psylium Indisch) van Rokale, € 43,00 voor 2500 gram. Ik gebruik het als jaren naar volle tevredenheid!


Dat is toch de Ovata? Hoeveel geef je per dag?
Hoe voer je het? Eerst weken of droog over het voer?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:05

Kan best dat het zo heet, dit staat op de verpakking. Ik geef 80 gram per dag aan een volwassen paard en dat geweekt in een liter koud water. Meestal 8 uur weken maar als het snel moet een uur in goed warm water. De dosering is hoger dan voorgeschreven maar dat gaat prima, met minder zal het ook prima gaan maar ik ga graag op zeker. Rokale schrijft volgens mij 40 gram per dag voor

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verschillende soorten vlozaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:00

Ik koop bij pit.pit de vlozaad. De zwarte ook weleens gegeven, maar heb zelf het idee dat het vlozaad goed zn werk doet en ook goed gegeten wordt. De husk bijv die je ook bij veel ruitershops ziet liggen werd hier erg slecht gegeten. Nadeel was dat 2 amper bijgevoerd werden en ze dus om de slijmerige zooi heen aten. Nu voor de winter krijgen ze iets meer en had ik ook weer een keer husk en aten ze het wel op.
Husk had ik eerst natgemaakt voor voeren en aten ze er echt omheen. Nu droog op voer gegooid, geroerd en klaar, aten ze ook goed.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Verschillende soorten vlozaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:51

Ik koop ook bij pit&pit. Alleen mijn dierenarts adviseerd een goede kuur voor 3 weken lang en aantal gram maal aantal kg pony/paard.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:03

beste Aadburg
Als je vlozaad geeft dan moet je het droog geven zodat het in de maag vocht opneemt en gaat uitzetten en dan het zand meeneemt
Ik heb deze informatie van de universiteit Utrecht want daar had ik een paard staan die vol met zand zat
Dus gewoon met zijn biks of muslie meevoeren want zoals je in je tweede bericht beschrijft om het te bereiden dat doe je met lijnzaad en met slobber omdat lijnzaad een veel grotere vocht opname heeft en je daar een verstopping van krijgt

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:27

timokyana schreef:
Ik koop ook bij pit&pit. Alleen mijn dierenarts adviseerd een goede kuur voor 3 weken lang en aantal gram maal aantal kg pony/paard.


Welke gebruik jij dan en hoeveel er van? De gemalen, husk of de hele?

https://www.pit-pit.com/search.html?q=vlozaad

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:08

Hier is een mooi artikel:
https://degroeneos.nl/weet-jij-het-vers ... iumvezels/

7 dagen aaneengesloten geven en dat 1x per maand is hoe ik het gebruik. Mijn paard krijgt zwart vlozaad 100gr. Bij husk of vezels is 50gr voldoende omdat dit meer vocht opneemt.

Geef je paard toegang tot drinkwater wanneer je dit voert.