Ik heb wat vragen met betrekking tot het voeren van seniores priores. Maken jullie het aan met koud, lauw, warm of kokend water? Hoe lang laten jullie het weken voor het gegeven word? Hoe lang mag het maximaal weken?
Ik hoor graag hoe jullie het doen!
Molfre
Geplaatst: 05-11-17 09:22
Ik kom maar 1x per dag bij mijn paard en heb geen warm water, omdat ik het niet thuis wil hebben staan maak ik het dus aan met gewoon koud water en staat het afhankelijk van wanneer ik kom 8, 12 of 24 uur.
EDIT: hier moet ik bij zeggen dat als het in de zomer erg warm wordt, ik het bij 24uur wel mee naar huis neem, anders komen er vieze bacterien in.
Tancreda4
Geplaatst: 05-11-17 09:23
Ik heb het een tijdje gegeven en maakte ik het savonds voor de ochtend klaar en ochtend voor de avond. Gewoon met koud water en lanu genoeg inweken. Als ik zag hoe het uitzet over die uren durf ik het echt niet sneller te geven, ook al schijnt het met warm water sneller ten gaan dat uitzetten.
ikkeniet
Geplaatst: 05-11-17 09:23
Ik maak het smorgens klaar met koud water, voor de avond. En maak het avonds klaar met koud water voor de ochtend. Mocht ik het vergeten, maak ik het klaar met lauw/ warm water en laat het minimaal een half uur staan.
girlyggirl
Geplaatst: 05-11-17 09:27
Als het snel klaar moet doe ik het met kokend water en dan af en toe roeren voor af koelen, dan is t een uur. Anders doe ik met koud water minimaal 4 uur.
tita
Geplaatst: 05-11-17 09:29
Eind van de middag voor de avond en ochtend. In de zomer avond voor de ochtend en laat middag voor avond. Altijd koud water.
Hier gebeurt ook wel eens dat het maar 2-4 uur geweekt heeft. Pony leeft nog steeds
Wendy_Komen
Geplaatst: 05-11-17 09:30
Toen ik het voerde voor Bambi deed ik het voor het moment zelf aanmaken met heet water. Tegen de tijd dat het genoeg afgekoeld was om te geven was het ook al voldoende uitgezet. En dan maakte ik op dat moment de andere 3 porties. De portie die het langst stond, stond nooit langer dan 24 uur en dit was in de winter.
Gambler21
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 09:32
Ik lees zoveel verschillende manieren als ik ga zoeken op internet dat ik heel erg twijfel wat te doen.
trustHim
Geplaatst: 05-11-17 09:33
Ik hou minimaal 4 uur aan met koud water om te weken. Staat Max 24 uur .
Gewoon aanhouden wat Subli er zelf over zegt, 4 tot 6 uur laten weken. Dan zit je nooit fout.
Marije_jiplover
Geplaatst: 05-11-17 09:37
Ik geef Seniores als ontbijt en dat zet ik de avond van te voren klaar, zodat de stalhouder alleen de emmer in zijn voerbak hoeft te zetten tijdens de voerronde s morgens.
Afhankelijk van hoelaat ik er zelf ben, ergens tussen 16.00 en 21.30 wordt het klaargezet met koud water en het wordt om 7.30 ongeveer gevoerd. Gaat prima dus.
Avond maaltijd mix ik zelf met bietenpulp, grasbrok, zemelen en seniorenmuesli en dat wisselt wel erg wanneer ik dat klaarzet en of dat met koud of heet water gaat, afhankelijk van hoe snel ik het moet voeren.
Gambler21
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 09:40
Het idee is eigenlijk dat ze smiddags tussen 4 en 5 krijgt en savonds tussen 10 en 11. Mijn bedoeling was dan om sochtends rond 7 uur aan te maken voor smiddags en smiddags rond 3 uur aan te maken voor savonds. Met koud water, in een afgesloten emmer. Zou dit goed zijn?
Captain
Geplaatst: 05-11-17 09:41
Ik heb het ook een poosje gevoerd maar ben inmiddels overgestapt op de 18+. Ik maakte het aan met 3 liter kokend water en 1 liter koud water. Stond een uur en dan gaf ik het. Ik vond dat het snel zuur ging ruiken dus wilde het ook niet langer laten staan.
xPearl
Geplaatst: 05-11-17 09:42
In de ochtend word het klaargezet voor in de avond, en in de avond word t klaargezet voor de volgende ochtend . Ik doe het met koud water, aangezien ik het niet snel hoef te voeren.
Ik zou inderdaad gewoon doen wat op de zak staat. Minimaal 4uur met koud water. Dan gaat t zeker niet mis. Met heet water is t sneller klaar, maar hoe snel, durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat je dan prima wegkomt. Eventueel kun je ook 2 emmers in de ochtend maken. Dat zou ik in de zomer niet doen ivm de warmte etc, maar nu kan dat wel
ellepel
Geplaatst: 05-11-17 09:44
Jawel jah, dat kan prima zoals jij dat wil. Van 7 tot 4 is dan 9 uren,dan is het wel uitgezet. Je kunt smorgens ook meteen voor savonds klaarmaken hoor, Als je maar voldoende water doet, even omroeren voor het voeren
Cowgirl
Geplaatst: 05-11-17 09:45
Na het voeren zet ik nieuw klaar met koud water voor de volgende dag. Als ik het vergeet dan met kokend water dan kun je het met een uurtje voeren.
Waarom maak je na de laatste voerbeurt niet een emmer vol (of de hoeveelheid die je geeft). Dan ben je met 1x klaar.
Ik doe het ook wel eens voor 2 dagen aanmaken. Ik dek het dan wel even af met een handdoek ofzo. In de winter is dat zeker geen probleem. Zomers met warm weer word het wel snel zuur.
faunty
Geplaatst: 05-11-17 09:46
maak om de dag zo'n roze pavo emmer met een deksel. gaan 3 scheppen in en dan vullen tot de rand. hier eten 2 pony's ( Arabier en shet) 3 keer van. als je het een aantal dagen laat staan gaat het idd heel zuur ruiken... kan je gewoon met koud water aanmaken.
Gambler21
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 09:46
Hetgene waar ik mee zat was inderdaad de kans op zuur worden. Nou gaat het natuurlijk om de koudere periode. Ik ga maar gewoon proberen hoe het gaat, het zal minimaal 6 uur weken en max 12 uur. Dank jullie wel voor de antwoorden.
In de koude periode die eraan komt, zou ik me daar, zeker met een afgesloten emmer niet druk om maken. Ik deed soms voor het voeren nog warm water erbij op koude dagen en even goed roeren. Dan was het extra smikkelen. Maar verder lijkt me prima schema. Ik heb nooit gehad dat het niet goed rook of niet goed gegeten werd.
Ik maak het klaar wanneer ik op stal ben (meestal in de ochtend, enkele keren pas om 16.00) Dan maak ik 1 voerschep aan met 2 waterkoker vol heet water. Staat dus minimaal 5 uur te weken aangezien die het met afvoeren om 21.00 uur krijgt
Gambler21
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 10:03
Voor de staleigenaresse zou het eigenlijk handiger zijn om sochtends de slobber te geven, dan zou ik het smiddags rond 5 uur moeten aan maken voor de volgende ochtend 9 uur. Of avonds laat thuis aanmaken en dan sochtends voor het werk het naar stal brengen. Kan het trouwens bevriezen als je het snachts in de week laat staan?
jansje73
Geplaatst: 05-11-17 10:08
Sinds een week voer ik dit ook aan mijn 2 tinkers. In de avond voordat ik ga slapen maak ik het voer klaar voor in de ochtend te geven en in de ochtend maak ik het voer klaar voor in de avond te geven , dit doe ik met warm water. het voer zit wel in een afgesloten emmertje en bakje .
Dus mijn voer voor de paarden staat langer dan 4 a 6 uur. Ik wil ook eens gaan uit proberen met kokend water.
Hier wordt het niet meer gegeten als het volledig koud is of lang gestaan heeft. Maak het altijd met warm water. Je kan heel duidelijk zien of het voldoende uitgezet is. En op de hoeveelheid die ik geef kan het ook geen kwaad mocht er iets niet voldoende uitgezet zijn. Maar dat is nooit het geval.
Marije_jiplover
Geplaatst: 05-11-17 10:14
Ik zet het dus ook gewoon s middags of s avonds klaar om s morgens rond 7 uur te laten voeren. In de winter gaat dat meer dan prima. Als het hard vriest kan het wel bevriezen ja, maar afgelopen winter heeft mijn pony zijn geweekte voer dat s nachts buiten klaar stond steeds goed kunnen eten de volgende morgen.
Jaar ervoor moest ik het op een minder koude plaats zetten dan buiten langs het hek van de uitloop van m'n pony, anders had hij idd ijs als ontbijt.
@degenen die het met heet water aanmaken en toch nog langer dan 4 uur laten staan: Waarom maak je het met warm water aan? Het staat lang genoeg en het welt toch met koud water in die tijd ook echt wel. Mijn ervaring is dat het met heet water aangemaakt sneller zuur wordt dan met koud. Met heet water aanmaken doe ik dus echt alleen als er snel gevoerd moet worden. Als het lang genoeg staat, ga ik geen energie verspillen aan heet water, juist omdat het dan ook langer duurt voordat het evt zuur gaat worden.
belle_boef
Geplaatst: 05-11-17 10:14
trustHim schreef:
Ik hou minimaal 4 uur aan met koud water om te weken. Staat Max 24 uur .
Dit doe ik ook. Wel met koud water. Met warm weer staat het max 10 uur