Nieuw paard eet slecht

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bollebuik

Nieuw paard eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 07:28

Sinds afgelopen woensdag (1nov) heb ik een nieuw paard. Heb hem klinisch laten keuren met de opmerking dat ie te mager is. Nu staat hij 24/7 buiten sinds 2dagen maar ik ben er gisteren dus achter gekomen dat ie geen gras eet. Kuil Eet hij wel maar alleen als er iemand bij is. Zou dut stress zijn? Of is er meer aan de hand? Iets met zijn tanden ofzo?

Edit: omdat ie dus te mager is moet hij natuurlijk wel genoeg en goed eten

Christiene

Re: Nieuw paard eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:29

Tandarts erbij laten komen.

The end

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:30

Je naam past niet bij paard!

IK zou sowieso zo snel mogelijk een tandarts bij halen..

Eet hij wel biks of slobber?
Dan zou je hem iets van seniores priores kunnen geben om bij te trekken.

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 07:33

Ik ga hem vanaf vandaag seniores priores bijvoeren, heb ik gister gehaald. Ook heb ik hem gisteren en woensdag avond muesli bijgegeven omdat ik nog geen slobber had, dat eet ie wel maar moeizaam. Tandarts erbij halen lijkt mij idd wel een goed idee

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 07:39

Hij heeft gisteravond kuil op toen ik erbij stond, ik vond wel dat ie beetje vreemd eet. Na een paar happen gaat ie soort van gapen ofzo. Beetje lastig uit te leggen

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:44

Maagzweer? Daar denk ik als eerste aan

Ik heb onlangs besloten, dat ik de harde weg ontwijk. Dus blijf ik lopen door de sloten,
Het liefst in zeven tegelijk..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:46

Gapen na eten geeft voor mij een indicatie voor een maagzweer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:48

Maagzweer of tanden, heeft de DA bij de keuring niet het gebit bekeken?

http://www.anamcaracoaching.nl
instructie en coaching Noord Holland
Klassieke dressuur, grondwerk, werken aan de hand

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:53

Tanden laten behandelen door een goede tandarts die elektrisch vijlt en paard verdooft. Wat krijgt je paard verder te eten? Hoe veel kg ruwvoer en wat voor ruwvoer? Krijgt hij ook krachtvoer bij? Het is natuurlijk lastig voor een mager paard, zo veel veranderingen. Draagt hij ook een lekkere deken aangezien hij zichzelf waarschijnlijk lastig kan warm houden? Kan hij schuilen? Inderdaad een maagzweer ook niet uitsluiten.

Sowieso zou ik een dierenarts langs laten komen om bloed te trekken op eventuele tekorten, wormen etc. algemene testjes en de symptonen voorleggen. Dan kun je samen een behandelplan opstellen. Veel dierenartsen kunnen jou een voedingsadvies geven waar je weer mee vooruit kunt.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 03-11-17 07:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:53

Inderdaad tanden controleren en nagaan of hij geen wormen heeft. Bloedonderzoek is altijd goed om eens per jaar te doen, helemaal bij een nieuw paardje om na te gaan of er evt. te korten zijn.

Het klinkt richting stress, verhuizing, nieuwe omgeving e.d. Dan kunnen maagzweren snel ontstaan als hij er nog geen last van had.

Bietenpulp is dan sowieso een mooie aanvulling. Kijk uit met granen en brok. Vaak hebben deze een hoog zetmeel-suiker gehalte, iets wat je bij maagzweren juist wilt vermijden. Voordroog kan ook nadelig werken bij maagzweren, best is hooi.

Ik zou je paardje goed observeren en met DA overleggen of behandelen voor maagzweren nodig is. Nadeel is alleen dat er nog genoeg DA's zijn met weinig kennis over maagzweren....

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 07:58

Hij heeft wel naar zn gebit gekeken en verder niks over gezegd.

Hij krijgt vanaf vamdaag seniores priores bij. Hij krijgt nu kuil heel eiwit rijk. Hoeveelheid weet ik nu niet aangezien ik gisteren hem ff heb laten eten van een baal die daar stond omdat hij de rest van de dag dus niks heeft gegeten. Ik ga hem wel meer geven vanaf vamdaag want hij komt nu op een apart stukje te staan omdat de rest van de paarden die daar staan veel te dik zijn. Hij gaat waarsschijnlijk nog verhuizen naar een stal waar hij wel binnen staat snachts omdat ik dan nog beter in de gaten kan houden wat ie eet en hoeveel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:30

Waarschijnlijk ook een stress gevoelig paard die bij veranderingen slechter gaat eten, ik ga mee met bovenstaande tips. Maar geef hem ook een beetje de tijd om te wennen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:19

Als hij na een paar happen al soort van gaat gapen kan het zijn dat hij het ruwvoer niet weg krijgt en proppen gaat maken en dan door gaapbewegingen het achter zijn kiezen vandaan probeert te krijgen. Of zulke flinke haken dat zijn wangen beschadigd zijn aan de binnenkant en eten erg zeer doet. Dus zeker tandarts erbij halen.

Als het na het doorslikken is zou je meer richting maagproblemen kunnen denken. Maar idd geweekte producten als bietenpulp, grasbrok en seniores priores zijn dan (voorlopig) goede opties.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:26

Je hebt het over eiwitrijk kuil, ik mag hopen dat je geen nat koeienkuil bedoeld?
Want dat is niet geschikt voor paarden

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:30

Hoe was zijn huisvesting voor het paard bij jou kwam?

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:02

Djilna schreef:
Als hij na een paar happen al soort van gaat gapen kan het zijn dat hij het ruwvoer niet weg krijgt en proppen gaat maken en dan door gaapbewegingen het achter zijn kiezen vandaan probeert te krijgen. Of zulke flinke haken dat zijn wangen beschadigd zijn aan de binnenkant en eten erg zeer doet. Dus zeker tandarts erbij halen.

Als het na het doorslikken is zou je meer richting maagproblemen kunnen denken. Maar idd geweekte producten als bietenpulp, grasbrok en seniores priores zijn dan (voorlopig) goede opties.

Van maagzweren kunnen ze ook gaan proppen maken. Bloedonderzoek kan nuttig zijn, maar meer om andere dingen uit te sluiten. Paard was al mager, dus er is al iets gaande. Standaard rijtje is tanden, wormen, zandkuur en maagzweer. Allemaal zaken die heel goed al aanwezig kunnen zijn van voor de verkoop en shocking genoeg eigenlijk niet uit een klinische keuring komen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:06

Ach, dat is ook een naar begin!

0108daniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:06

Heeft het paard toevallig ook jeuk?
Wellicht door de jeuk/pijn dat het paard er veel last van heb en slecht eet.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:08

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld met het " soort gapen "
Het is geen gapen maar het paard doet tijdens het eten de mond open en maakt bepaalde bewegingen , soms ook met de tong erbij ?

Mijn paard doet dit ook als het weer tijd is voor de tandarts
Zou eens een tandarts laten kijken , succes verder met je paardje :j

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:12

Klinkt als een drugsprobleem, of een flink maag probleem. Ik zou beide laten nakijken

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:15

Drugsprobleem? :')

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:15

Als ie ineens sinds 2 dagen buiten staat 24/7 en met zulke weer, dan heeft ie het te koud........en gaat ie ook slecht van eten.

Heeft jouw paard wel een deken op en is je paard dit ook gewend om buiten te staan bij de vorige eigenaar?

Verder ga ik mee in wat de andere bokkers hier ook zeggen over de tanden/ kiezen en mogelijke maagzweer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:22

Bollebuik schreef:
Hij heeft wel naar zn gebit gekeken en verder niks over gezegd.

Hij krijgt vanaf vamdaag seniores priores bij. Hij krijgt nu kuil heel eiwit rijk. Hoeveelheid weet ik nu niet aangezien ik gisteren hem ff heb laten eten van een baal die daar stond omdat hij de rest van de dag dus niks heeft gegeten. Ik ga hem wel meer geven vanaf vamdaag want hij komt nu op een apart stukje te staan omdat de rest van de paarden die daar staan veel te dik zijn. Hij gaat waarsschijnlijk nog verhuizen naar een stal waar hij wel binnen staat snachts omdat ik dan nog beter in de gaten kan houden wat ie eet en hoeveel

Bij normale klinische keuring zit gebit normaal niet in als in uitgebreid bekijken.
In dit topic wordt bedoeld, mondsperder erin en echt gebit goed bekeken met lamp en gevoeld etc. niet een vluchtige blik naar zijn voortanden.

Zou maandag een DA toch echt naar het gebit laten kijken en als daar geen problemen zitten dan zal je verder moeten zoeken.
Wel jammer dat je begin met een nieuw paard zo is....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie