Advies voor jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 12:40

Ik heb 3 paarden aan huis staan, 2 arabieren en een apony.
Ik heb ong 2 hectare en doe aan strookbegrazing. Ze staan savonds op stal(vlas) en krijgen hooi van eigen land. In de winter krijgen ze onbeperkt hooi.
Mijn ene arabier is er 17 en heb ik al 12 jaar. Ze was altijd al heel mager, was moeilijk om haar dikker te krijgen. We stonden altijd op pension. De laatste jaren staat ze aan huis en is ze veel bijgekomen.ze zit duidelijk beter in haar vel dus ik zie dat de huidige aanpak van voeren etc helpt bij haar.

Mijn andere arabier heb ik van veulen en is nu 2 jaar. Ze krijgt van Pavo podo grow. Nu is ze plots beginnen schuren deze zomer. Ze is zwart en werd van de dazen echt gek. Dus ben beginnen smeren in manen en staart. Na de zomer was het het gedaan met schuren. Dierenarts kwam ter controle en zei dat hij toch niet dacht aan zomerexceem. Hij vond ze nogal dik en vond dat ik teveel hooi gaf. Ze is idd fors gebouwd en ze krijgen hier best veel hooi. Het gras krijgen ze hier ook niet op.
Ze krijgt ondertussen minder pavo en hooi.
Nu ben ik beginnen uitzoeken over suikers in krachtvoer en in pavo zit best veel. Maar een ander krachtvoer vinden is niet zo makkelijk voor een jong paard.
Ik hoop dat iemand me tips kan geven want ik weet het allemaal niet meer.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:16

ik zelf voer al jaren cavalor en heb bij verschillende paarden ook verschillende soorten van cavalor gevoerd.
Misschien kun je kijken naar de cavalor juniorix

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:22

Bedankt voor de tip.
Mijn andere arabier krijgt cavalor strucomix.
Ik was zelf meer aant kijken naar voer tegen jeuk maar dan voor jong paard.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:01

Ik voer momenteel zelf cavalor fiber force. Dat is zoiezo laag in suikers. Maar of het geschikt is voor jonge paarden geen idee.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:08

Pavo podo grow schuurde mijn jonge paard ook op, ik zou het eens een tijdje met alleen hooi of met een vitaminebrok erbij proberen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:12

Hier een die ook flink schuurt door te veel suikers in het voer, heeft me een jaar gekost om daarachter te komen (pony is 1,5). Ze krijgt nu pavo nature's best en eigenlijk doet ze het daar super goed op, groeit goed en krijgt alles binnen. Wel is ze nog wat dik, omdat ik idd ook nog een andere pony heb die wel veel gras/hooi nodig heeft. Schuren is wel echt minder als ze minder dik is := .

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:06

Je kunt anders Subli ponybrok proberen, is hoog gevitamineerd en laag in suikers/zetmeel. Mijn 3/4 arabiertje en draver doen het daar prima op. En in het verleden mijn halfbloed arabiertje ook.
Podo grow vind ik persoonlijk tot een jaar of 2 wel wat opleveren, daarna weet ik niet wat het nog doet tov een goed gevitamineerde brok of een vitaminepoeder.

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 23:00

Bedankt voor de reacties.

Heb al getwijfeld om ze ook cavalor te geven zoals mijn andere arabier. Ik weet niet of de Grow nu nog veel gaat opleveren nu ze 2,5 is.
Misschien toch eens kijken voor een vitaminebrok.
Da vond dat ik teveel gaf. 1 kilo verspreid over 2 voerbeurten. Ik moest minderen tot 250g per voerbeurt.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:07

Bailey krijgt officieel een handje, maar de dtaleigenaar schiet nog al eens uit met voeren haha. Op zich is 1 kilo niet veel, als je naar de voorschriften kijkt, maar voor je pony is het dus wel te veel. Is altijd even passen en meten

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:15

Myrth97 schreef:
Bailey krijgt officieel een handje, maar de dtaleigenaar schiet nog al eens uit met voeren haha. Op zich is 1 kilo niet veel, als je naar de voorschriften kijkt, maar voor je pony is het dus wel te veel. Is altijd even passen en meten

Nadeel is dat als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid voert je dus wel weer kans op tekorten hebt. Dan kan je beter een passendere brok uitkiezen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:21

Heb je jouw hooi laten testen? Aangezien het hooi /gras de grootste hoeveelheid per dag is, moet jee eerst weten hoeveel suiker in het hooi zit. Als je hooi 10% suiker bevat en je voert 15 kg hooi per dag, voer je alleen al meer dan 1 kg suiker per dag.

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 10:10

Hooi is nog niet getest. Was ik wel van plan want is idd handig om te weten.

1 kilo leek me ook niet veel maar in combinatie met mijn hooi miss wel.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:24

Azmay schreef:
Myrth97 schreef:
Bailey krijgt officieel een handje, maar de dtaleigenaar schiet nog al eens uit met voeren haha. Op zich is 1 kilo niet veel, als je naar de voorschriften kijkt, maar voor je pony is het dus wel te veel. Is altijd even passen en meten

Nadeel is dat als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid voert je dus wel weer kans op tekorten hebt. Dan kan je beter een passendere brok uitkiezen.


Heb al veel brok geprobeerd... Mevrouw wordt al dik van lucht, dus dat is niet echt mogelijk.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:38

Myrth97 schreef:
Heb al veel brok geprobeerd... Mevrouw wordt al dik van lucht, dus dat is niet echt mogelijk.

Vitaminebrok dan, eorden ze niet dik van en krijgen ze genoeg binnen. Je hebt tegenwoordig echt enorm veel soorten en merken.

chantal17
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: zwartsluis

Re: Advies voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:53

Ik denkt dat je het voer moet afwegen ter behoefte van je paard.
Doet hij zware arbeid of lichte, heeft hij een dagje rust? , ik voer de paarden nooit standaard de zelfde hoeveelheid brok... ( denk om maandag ziekte ) kijk echt wat mijn paard nodig heeft en of hij de trainingen goed aankan,

Tevens is de vraag of de 2 jarige arabier echt brok nodig heeft? als je wil dat hij vitamine en mineralen binnen krijgt is misschien een fiber voeren (https://www.rwdh.nl/paarden-dodson-and- ... bergy.html) efficiënter.