Veulen opfok of thuis (alleen paddock)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khoorn

Veulen opfok of thuis (alleen paddock)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 14:13

Hallo,

Ik zit een beetje in een dubio. Ik heb een 7 maand oud veulen gekocht. Ze blijft sowieso de winter aan huis staan. Maar laat ik haar in de zomerperiode thuis of doe ik haar de opfok in.

We hebben 3 paarden van verschillende leeftijden waar ze mee samen kan staan... maar we hebben geen weiland.

We hebben een grote paddock en laten ze af en toe eens aan de hand grazen in de tuin.

Nu vroeg ik me af is een veulen ook perse gras nodig of zal ik haar aan huis kunnen laten staan in de paddock met onbeperkt hooi.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Anoniem

Re: Veulen opfok of thuis (alleen paddock)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:16

Ik ben niet tegen het thuis houden van veulens maar in jou geval zou ik toch voor een opfok kiezen, vooral omdat ik vind dat een veulen ruimte nodig heeft om te kunnen ravotten, en andere leeftijdsgenoten heeft. Paddock vind ik daar toch echt te klein voor, en gras is natuurlijk nooit verkeerd als basis.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:17

Ik zou haar ook in de opfok doen. Puur omdat ze dan met leeftijdsgenootjes kan spelen enzo :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:22

Niet meteen gras, maar wel veel ruimte, liefst verschillende ondergronden, etc. om te leren hoe met de benen om te gaan en veel te bewegen. Ik zou in jouw geval kiezen voor opfok in bv eifel of tsjechie. Klimmen, terreinzeker worden, sterkere botten, pezen en spieren kweken. Dat zal op een paddock niet lukken, en ritme, etc. in de gangen vinden ook niet, daarvoor is veel ruimte nodig, en een belangrijke basis om later als rijpaard te kunnen dienen. Eenmaal onder het zadel valt er wel een aardig stuk aan te trainen, maar die basis daarvoor moet al veel eerder in de hersenen geprogrammeerd worden. Iets wat ook in een nederlandse opfok lastig is, platte rechthoek geeft weinig uitdaging op dit punt.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:38

Opfok in buitenland is natuurlijk prima ! Maar wij hebben de jonge dieren altijd gewoon niet te ver van huis in opfok in de zomer maanden. Dat is ook prima en je kunt er zo af en toe eens gaan kijken.
Dat doen wij altijd wel. Bevalt al jaren ( 30 jaar ) heel goed :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:50

De sterkste paarden hebben als jong veulen hectares grasland van harde ondergrond tot hun beschikking gehad, waar ze met een kudde overheen hebben kunnen galopperen.

Als je zoiets aan huis kunt bieden, top. Maar als je dat niet aan huis hebt, is het wijs om in ieder geval in de zomer zo'n jong dier in te scharen in een opfoksituatie. Liefst wel met gemengde kudde, maar als het uitsluitend met leeftijdsgenoten is, is dat nog altijd beter dan houden op een paddockje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:51

Een goede opfok zoeken! En dus echt een goede. Dan heeft mijn voorkeur een groep jonge paarden met enkele volwassen opvoeders. Liefst met iets van een pp, maar alleen als er wel ook leeftijdsgenootjes aanwezig zijn.
Verder weg, kun je hem minder vaak zien, maar in een goede opfok met goede opvoeders, wordt je al deels werk uit handen genomen. Paarden voeden elkaar beter op, dan wij.

khoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 11:07

Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik haar naar een opfok doen hier in de buurt. Ben sowieso niet van plan haar naar een opfok in het buitenland te brengen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:51

Ik denk dat je er zeker goed aan doet je merrie naar een opfok te doen. De meeste voordelen zijn hierboven natuurlijk al genoemd en lijken mij redenen genoeg om je paard naar een opfok te doen als je die mogelijkheid hebt. Als je haar een zomer wegbrengt denk ik dat ze al zoveel geleerd heeft dat je daar later echt baat bij gaat hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:12

Vind opfok niet persé nodig..weidegang wel!! Hier heb ik ook eentje van 1.5 staan, staat met oudere dieren ( die ook van spelen houden).. veulen loopt dagelijks op de wei en ook een aantal uren in de paddock!