Oude pony eet geen hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Oude pony eet geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:06

Hoi!
Mijn pony van 20 jaar eet geen hooi. Volgensmij vind ze het gewoon niet meer lekker. Ik heb al geprobeert om er brokken doorheen te gooien maar dan zoekt ze de brokken er tussenuit en laat het hooi liggen. Ze heeft een schuilstal en ik heb ook een paar keer haar in de stal opgesloten voor een paar uur maar dan eet ze ook niet. Ik voer ook slobber voor oude paarden bij ( 1 volle schep slobber met 3 scheppen water.) Is het dan nog wel nodig om hooi te geven? Zo ja weten jullie een manier waarop ze het misschien wel gaat eten?
Ps er is niks mis met het hooi want mijn andere pony eet het wel

Myrthe64

Re: Oude pony eet geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:07

Zijn de tanden recent gecontroleerd?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:09

Hoe lang geleden is haar gebit gecontroleerd?? Goed kans dat ze gewoon geen hooi meer kan eten..je zal dan echt veel meer aan ruwvoervervanging( bv senior priores/grasmix/lucerne) moeten geven...of zorgen dat ze voldoende gras heeft ( eet ze dat wel goed?)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:11

Ja een half jaar geleden is de tandarts geweest dat kan niet het probleem zijn

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:12

Ja gras eet ze wel goed

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:12

Ander soort hooi gaan proberen en voor nu een ruwvoervervanger geven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:12

Al hooi van een andere lading geprobeerd?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:15

We hebben geen ander hooi want we hebben ze aan huis staan en dit hooi hebben we ergens in de buurt gekocht en we hebben er heel veel van

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:17

yarkayunda schreef:
Ja gras eet ze wel goed

In een half jaar kan er natuurlijk wel wat veranderen...maar dan zou ik eerst eens kijken of ze ander hooi wel eet ( los pakje bij de boer halen) en in ieder geval voor nu een ruwvoervervanger geven...

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:20

Ik zou eventueel nogmaals de tandarts laten komen. Zeker op oudere leeftijd kan het gebit snel achteruit gaan en dat is vaak een reden voor het minder eten van hooi. Enkel slobber, zoals je in je begin post zegt, is zeker niet genoeg. Probeer dan inderdaad ander ruwvoer te geven, zoals Vleddertje1 zegt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:26

Iig zou ik even kijken of ze subli senioren priores wilt eten, daarnaast idd een tandarts laten komen.
Als een oudje achteruit gaat in conditie kan het heel lastig zijn dit weer terug te krijgen.
En idd toch ergens wat ander hooi scoren, mogelijk gaat ze het oude hooi wel weer eten na de behandeling.
Wij hadden een oudje waarbij we iedere paar weken moesten wisselen qua type hooi om die aan het eten te houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:26

At ze eerst het hooi wel?
Ik zou ergens anders eens 1 baaltje kopen om te kijken wat ze dan doet. Wil ze dat wel eten dan kan je overwegen om het hooi wat je nu hebt te verkopen en dan kleine partijtjes hooi steeds te kopen wat ze wel graag eet, zonder goed ruwvoer kan een paard nu eenmaal niet.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:38

Ja eerst at ze wel hooi

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:41

yarkayunda schreef:
Ja eerst at ze wel hooi

Dan zou ik zeker gaan kijken naar medische oorzaak ( gebit) want dan heeft het duidelijk niet met dit hooi te maken..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:33

Als je dan inderdaad eerst het medische uit kunt sluiten zoals het gebit, er kan in de tussentijd best wat gebeurd zijn zoals een gebroken kies, dan zou ik toch echt elders eens een baaltje hooi halen om dat te proberen.
Bij de Welkoop kan je bijvoorbeeld Seniores Priores halen, dat is een compleet voer inclusief ruwvoer dat om eventueel de tijd te overbruggen totdat de pony wel weer goed hooi kan eten.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:51

Mijn paard, Fries van ruim 20 eet ook geen hooi, wel gras, heeft ook niets aan zijn tanden (wortels en mais kolven eet ie wel :9 ) , Als het gras minder wordt, ga ik het hooi weken in water, dan wordt het zachter en eet dan ie het wel.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:30

Tandarts en Subli Seniores Priores

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:43

Ik vind het vervelend dat iedereen op bokt altijd zo gemakkelijk zegt: laat de dierenarts komen of in dit geval tandarts. Niet iedereen kan dat 2x per jaar betalen en ik ken genoeg mensen waar nog nooit een tandarts is geweest

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:44

Mara2000 schreef:
Tandarts en Subli Seniores Priores

Die seniores priores voer ik al bij

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 18:44

Betty62 schreef:
Mijn paard, Fries van ruim 20 eet ook geen hooi, wel gras, heeft ook niets aan zijn tanden (wortels en mais kolven eet ie wel :9 ) , Als het gras minder wordt, ga ik het hooi weken in water, dan wordt het zachter en eet dan ie het wel.
bedankt ga ik proberen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:19

yarkayunda schreef:
Ik vind het vervelend dat iedereen op bokt altijd zo gemakkelijk zegt: laat de dierenarts komen of in dit geval tandarts. Niet iedereen kan dat 2x per jaar betalen en ik ken genoeg mensen waar nog nooit een tandarts is geweest

:= Als 2 keer in een jaar een tandarts laten komen al te duur is wil ik niet weten hoe je werkelijke flinke dierenartsrekeningen denkt te kunnen betalen of andere onvoorziene kosten. := -O-

Oudjes hebben nu eenmaal extra verzorging nodig en zal je dus sneller kosten aan maken als je ze tot het einde goed wilt onderhouden.
Tuurlijk kan je ook geen tandarts laten komen en enkel de hooi geven die je nu op voorraad hebt liggen ookal eet hij dit niet en dan zien waar het schip strand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:21

[VS] [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Kijk hier even.

Als een dier geen hooi eet eerst uitzoeken wat de oorzaak is.
Is het gebit dermate slecht,misschien kiezen er uit of verrot dan het dieet aanpassen.
In het topic in mijn link staan hele goede adviezen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:23

Mijn oude verzorgpaard vond het samengeperste van de hooibalen verschrikkelijk vervelend.
Het losrukken van de klonten deed haar op een of andere manier pijn ergens aan.
Als ik het hooi lekker los schudde at ze het goed.
Gooide ik het als een plak of klont in de stal, dan lag het er de volgende dag nog en haalde mevrouw haar neus ervoor op.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:32

Hier ook een oudere shetlander die er periodes heeft waarin hij zijn hooi niet eet := gebit is vorig jaar bijgewerkt en was pasgeleden nog goed. Wij denken hier dat het hooi weleens te hard is (zit nog weleens verschil in per pak) en als hij dan 4/5 dagen wat voordroog/kuil krijgt, eet hij daarna zijn hooi wel weer of als we wisselen van pak. Hij krijgt ook al ondersteuning 3/4 schep seniores priores en is momenteel wel weer goed aan het eten :) hij mag verder geen gras ivm hb gevoelig. Dus misschien is het wel te hard? Heb je gemerkt of er per pak misschien verschil in zit? Of misschien ruikt het muf? Hier namelijk ook dat de andere pony het wel eet maar toch zou het kunnen dat het hooi niet lekker is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:54

Aangezien hij wel gras eet
Probeer het hooi eens te weken zodat het wat zachter word

Daarnaast kun je idd naar producten als seniores priores kijken
Maar ook grasbrok etc kun je eventueel bijvoeren als vervangen en opvangen van de hoeveelheid vezels Die ze toch nodig hebben (grasbrok ook weken Voor het voeren )