Paard 1x per dag voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

einahpetS

Paard 1x per dag voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:23

De weide naast de onze is verhuurd. Een jong meisje (17jaar?)heeft er haar pony gezet. Ze moet er zelf voor zorgen van haar ouders. Ze geeft de pony enorm veel aandacht en is echt elke avond met hem bezig. Alleen 's ochtends vergeet ze hem vaak eten te geven. Pony staat wel 24/7 op de weide. Ik heb haar er eens over aangesproken, maar ze is van mening dat 1x per dag voeren wel voldoende is, ook in de winter. Ze geeft 's avonds 1 schepje voer en een plak hooi. Ze vind het 's ochtends te moeilijk om voor school nog eerst langs haar pony te gaan.
Vinden jullie dit voldoende? Pony eet toch al het hooi in 1x op, niet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:27

Ik vind het nog sneuer dat de pony blijkbaar helemaal alleen op een weide staat, zonder een maatje?

Het hangt er vanaf hoeveel gras er op de weide staat, of 1 x per dag bijvoeren genoeg is.
Als straks in de winter de weide helemaal kaal is, zal ze waarschijnlijk vaker moeten bijvoeren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-10-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:28

Tja als er gras staat en hij heeft te eten is het prima. hij hoeft niet 2 keer per dag brok en hooi als hij van gras vol kan raken. Is dat er niet en staat de pony zonder eten is het een no go

En wat Barbet idd ook zegt. Alleen staan is ook een no go
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 13-10-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:28

Ook afhankelijk van hoeveel gras er staat. Als de pony zich nog de hele dag kan volvreten aan gras dan is een plukje hooi en wat brok voldoende. Wel moet er goed worden gekeken dat er weinig voedinsstoffen in het gras zitten en het paard vitaminen en mineralen ergens vandaan moet halen.

Is het gras heel kort of op is het een ander verhaal, dan is 1x per dag veels te weinig. Daar komt bij dat een pony alleen eigenlijk not done is, maar dat is een heel ander verhaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:29

Als er genoeg gras staat zie ik het probleem niet zo zeer, in de zomer voer ik helemaal niet.
Mijn paarden krijgen zoveel hooi dat het 24 uur later nog niet op is maar dat is wel meer dan een plakje.

Klinkt alleen alsof hij alleen staat, dat zou ik een groter probleem vinden zolang hij op gewicht is.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:30

Wat is het voor pony? Staat er nog gras op de wei? Wat doet ze er qua werk mee en hoe ziet de pony er nu uit?

einahpetS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:30

Ja hij staat alleen, maar kan wel aan de draad komen bij mijn paard en shet. Dat is natuurlijk niet hetzelfde. Weide is wel groot hoor, maar tijdens de winter zit er toch ook niets voeding meer in het gras? Nu is het gras ook al heel erg kort, dus echt eten zal hij er niet meer aan hebben.
Ik heb al eens nagedacht of er misschien een manier is waardoor ze maar 1x per dag moet langskomen (alleen 's avonds), maar die vind ik niet meteen. Behalve dan dat ik het 's morgens mee doe, maar dat is voor mij natuurlijk weer extra werk. En eigenlijk ben ik van het principe dat ze zelf voor haar pony moet leren zorgen. Ik ken haar ook nog maar net.

einahpetS

Re: Paard 1x per dag voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:31

Het is een grote c pony, kleine D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:32

Anders kan je haar een slowfeeder aanraden?
Kan je vaak genoeg hooi ingooien voor 24 uur :).

Brok 1x per dag is geen ramp

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:35

Wij voeren ook één keer per dag (hooi), maar dan wel zoveel dat ze voldoende hebben tot de volgende voerbeurt. In hooinetten in bakken, dus ze smeren het ook niet door de wei.
Als er voldoende gras in de wei staat, lijkt het me dus niet zo'n probleem. Maar zoals anderen al aangeven: alleen staan is wel een probleem.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:38

Lastig zoiets... zou het gewoon aankijken, en niet gelijk je hulp aanbieden bij het eventueel ochtend voeren.

Misschien het over een slowfeeder hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:39

Door er slowfeeder in te zetten kan ze meer ruwvoer geven zodat die daar langer mee kan doen.

Ik zou haar het advies geven een maatje voor de pony te zoeken indien de wei groot genoeg is, dan kan ze het werk delen met de eigenaar van het andere dier.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:41

Als je wel aanbiedt de ochtendshift over te nemen zou ik er wel wat voor terug vragen. Bv dat ze 2x per week uitmest bij jou of iets anders wat jou weer werk scheelt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:52

einahpetS schreef:
Ja hij staat alleen, maar kan wel aan de draad komen bij mijn paard en shet. Dat is natuurlijk niet hetzelfde. Weide is wel groot hoor, maar tijdens de winter zit er toch ook niets voeding meer in het gras? Nu is het gras ook al heel erg kort, dus echt eten zal hij er niet meer aan hebben.
Ik heb al eens nagedacht of er misschien een manier is waardoor ze maar 1x per dag moet langskomen (alleen 's avonds), maar die vind ik niet meteen. Behalve dan dat ik het 's morgens mee doe, maar dat is voor mij natuurlijk weer extra werk. En eigenlijk ben ik van het principe dat ze zelf voor haar pony moet leren zorgen. Ik ken haar ook nog maar net.

Ik denk eigenlijk dat je nu gewoon een beetje teveel bemoeit, je hebt je zegje gedaan en nu moet ze het zelf maar uitzoeken :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:53

Zo'n kuubkist zou kunnen, daar kan ze een baaltje hooi in leggen.
Of gewoon een ronde (midi) baal in de wei zetten , kun je zelfs wel een dag overslaan.
Als hij op is zet je er weer een nieuwe in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:26

einahpetS schreef:

Vergis je niet hoeveel ze nog van dat korte gras eten en het groeit ook nog steeds. Er is dus eigenlijk altijd wat te knabbelen en een portie extra voor het opvangen van eventuele tekorten in wintergras. Geeft veel beweging en een redelijk op gewicht te houden pony eigenlijk zonder rantsoendraadjes of maskers nodig te hebben. Zolang er genoeg staat om wat te blijven knabbelen door de winter heen en er dus weinig/niet aan weide kapot gelopen wordt, kan dit zo uitstekend. Als je er zwart doorheen ziet en/of het een modderboel wordt is het wat anders, maar nu is 1x per dag bijvoeren (want er is altijd wat te eten) geen enkel probleem en is ook iets als een slowfeeder niet noodzakelijk om te zorgen dat er altijd te eten is. Wel is zo'n oplossing handig om te zorgen dat al het hooi gegeten wordt en niet vertrapt wordt.

einahpetS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:38

Azmay schreef:
einahpetS schreef:

Ik denk eigenlijk dat je nu gewoon een beetje teveel bemoeit, je hebt je zegje gedaan en nu moet ze het zelf maar uitzoeken :o

Het is haar 1e pony, ouders moeien zich er niet mee en trekken zich er niets van aan. Ze komt vaak om raad vragen, maar ze doet er dan niets mee. Ik wil haar alleen maar helpen en haar op de goede weg helpen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:48

Ik zou haar adviseren om in de winterperiode inderdaad een baaltje hooi in een grote hooibak te leggen, zodat de pony altijd ruwvoer ter beschikking heeft.
Dan is volgens mij het grootste probleem opgelost.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:58

Ik zou eigenlijk me eigen nergens mee bemoeien. Waarom zou je pony komt nog niks te kort

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:59

dat er niet veel in het gras zit in de winter is bijzaak.
doordat hij altijd op het gras kan,kan hij altijd knabbelen en vallen zijn darmen dus ook niet stil.

als hij goed in zijn vel staat en niet te mager komt,zal hij het dus ook prima kunnen zo.

beter zo dan paarden die in de winter 23u/dag op stal staan en 2x per dag wat hooi krijgen,waarna ze vaak uren en uren 's nacht vooral,zonder enige vorm van buikvulling staan.