Hoefbevangenheid bestijden met kruiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmin1997

Hoefbevangenheid bestijden met kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 09:29

Hallo,

Mijn paardje heeft van tijd tot tijd last van hoefbevangenheid. Ze is er erg gevoelig voor. Nu zie ik op internet dat Equine Natural Pharmacy een kruidenmix heeft tegen Hoefbevangenheid http://equine-naturalpharmacy.com/shop/product/mix-hoefbevangenheid-4100. Heeft er iemand ervaring mee of heeft iemand ervaring met het geven van andere kruiden?

De samenstelling: Kamille bloemen , ginkgo, venkel, mariadistel, brandnetels, guldenrude, spirulina, paardebloemblad, paardebloemwortel, meidoorn en duizendblad

De samenstelling lijkt me wel interessant. Kamille zorgt voor balans, ginkgo voor extra energie, mariadistel is een soort detox voor de lever enz enz. Ik hoor graag jullie mening!

Marvel

Re: Hoefbevangenheid bestijden met kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:31

Geen ervaring mee, echter zou je dit preventief geven of als ze bevangen is?
Even een ongevraagd advies: persoonlijk zou ik eerder kijken naar de oorzaak van de bevangenheid en die wegnemen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:36

Ik ben het eens met Jotoma, daarbij. Hoefbevangeheid is een serieuze zaak. De aanpak van de oorzaak is het meest belangrijk. Niet lopen klooien met kruidenmengels.

Aanpak van hoefbevangenheid is een zaak van de dierenarts, eventueel samen met de hoefsmid.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:44

Ik heb mijn vorige pony ook van alles gegeven in de hoop dat het hielp maar ik had het idee dat het alleen de economie hielp want ik vernam verder geen verschil. Bij haar was het een simpel dieet van hooi en water en af en toe een beetje muesli (meer voor de smaak)

Jasmin1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 10:12

Ben al met de dierearts bezig geweest. Is meestal onder controle, maar soms weer wat last. We geven zo veel hooi en natuurlijke voeding. Het is nu wel min of meer onder controle. Maar zoals ik zeg, zo al en toe wat last. Ik ga het toch eens bestellen. Het is niet heel duur en het proberen waard.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:40

Is de merrie getest op PPID? Zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Jasmin1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 11:20

Ja er is een ACTH bepaling gedaan, maar die was wel verhoogd, maar niet alarmerend.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:24

Ik lees even mee, mijn pony is hier ook gevoelig voor. Maar met beweging en hooi gaat het wel goed. Vooral jong/kort gras moet vermeden worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:36

Ik denk dan dat er meer te behalen is door cushing medicatie dan zo iets als dit.

Dit kan ondersteunen, en of het helpt zullen de meningen over verteld zijn.
Zeker niet verhelpen. Bij bevangen moeten er gewoon ontstekingsremmers en pijnstillers door de dierenarts gegeven worden.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:41

Als de acth verhoogd is is er in principe sprake van cushing. De hoogte van de waarde geeft geen aanwijzing voor de klachten. Zo zijn er paarden met iets verhoogde waardes met heel veel klachten en paarden met torenhoge waardes die niet heel veel klachten hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:19

De ingredienten zijn op zich wel interessant maar het is niet een product wat ik in eerste instantie zou gebruiken. Bij hoefbevangenheid zou ik gaan voor kurkuma, humus en eventueel mariadistelzaad icm acupressuur.

ACTH-bepaling is allemaal heel erg leuk, alleen zijn die uitslagen nogal vaak vals positief. De ACTH kan namelijk door verschillende delen van de hersenen worden aangemaakt, niet alleen door het deel wat ontregeld is bij PPID. Bij mijn merrie waren de waardes torenhoog. Maar het is een nogal bedeesd ponietje die niet veel ervaring had met dit soort medische handelingen, en het bloed werd afgenomen door een veearts met een hoge energie. Die net een wormenspuit in die zelfde pony had geduwd. Zou ik zelf ook gestresst van worden als ik haar was.

Jasmin1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 20:17

ik heb toch een emmer besteld. Ik houd jullie op de hoogte. Ik vind de samenstelling toch heel interessant.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:32

Je kunt kruiden heel goed ondersteunend inzetten maar ga niet zelf experimenteren, overleg met een dierenarts of dit jouw paard kan helpen.
Ik vind de hoeveelheden wel groot die geadviseerd worden. Let wel na 6 weken verliezen de kruiden hun werking je zal dan over moeten gaan op andere kruiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:37

Diana_Mabel schreef:
Let wel na 6 weken verliezen de kruiden hun werking je zal dan over moeten gaan op andere kruiden.

??
Sommige kruiden moeten redelijk vers zijn: na 6 weken een nieuwe emmer.

En soms heeft het zin om een stopperiode in te lassen.

TS: in hoeverre is jouw dier insuline resistent...?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:43

Koper schreef:
De ingredienten zijn op zich wel interessant maar het is niet een product wat ik in eerste instantie zou gebruiken. Bij hoefbevangenheid zou ik gaan voor kurkuma, humus en eventueel mariadistelzaad icm acupressuur.

ACTH-bepaling is allemaal heel erg leuk, alleen zijn die uitslagen nogal vaak vals positief. De ACTH kan namelijk door verschillende delen van de hersenen worden aangemaakt, niet alleen door het deel wat ontregeld is bij PPID. Bij mijn merrie waren de waardes torenhoog. Maar het is een nogal bedeesd ponietje die niet veel ervaring had met dit soort medische handelingen, en het bloed werd afgenomen door een veearts met een hoge energie. Die net een wormenspuit in die zelfde pony had geduwd. Zou ik zelf ook gestresst van worden als ik haar was.

Dit is absolute onzin. Alleen de hypofyse kan ACTH afgeven. Dit is ook het enige deel van de hersenen wat buiten de bloedbreinbarriere ligt waardoor het afgegeven kan worden in de algemene bloedbaan.

Daarnaast is cortisol geen snelwerkend systeem zoals adrenaline. Een stressmoment net voor de bloedafname zal dus geen effect hebben op de ACTH spiegel.

Dat de test niet 100% betrouwbaar is is overigens waar, maar met name voor valsnegatieve uitslagen. Daarom is het protocol om bij paarden met symptomen (bijv. HB) maar zonder verhoogde ACTH een TRH stimulatie test te doen. Die is overigens ook nuttig voor paarden zonder klachten met hoge ACTH spiegel.

In dit geval zou starten met een lage dosis en opbouwen de beste optie zijn. Grote kans dat de HB en gevoeligheid ervoor verdwijnt.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:52

Takjes van Meidoorn voeren.
Onze ponys hebben een meidoornhaag rond de paddock en hier staan ze regelmatig van te knabbelen en moet zeggen dat er geen hb meer bij mijn oudste is geweest sinds ze dit kan eten.