Einzijdige Supplementatie

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SaraB

Einzijdige Supplementatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 22:10

Een interessante artikel van Martijn Katan op Facebook de afgelopen dagen. Geldt ook voor paarden, over supplementatie met enkele spoorelemented is niet aan te raden, vooral als je niet de hele rantsoen heb laten nakijken.

[url]<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fmartijnkatan%2Fposts%2F1872797169405052&width=500" width="500" height="559" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe>[/url]

https://www.facebook.com/martijnkatan/

"Komt een vrouw bij de dokter. Sinds een aantal maanden kan ze niet meer staan of lopen. Wat zou ze hebben?
Ik geef niet om scryptogrammen of kruiswoordpuzzels, maar dit soort medische raadsels fascineren mij. Medische tijdschriften bevatten vaak een beschrijving waarin stukje bij beetje de onderzoeksuitslagen van zo’n patiënt worden geopenbaard. Hoe ziet ze eruit, wat voor geluiden maken haar longen en darmen, tientallen bloedwaarden, bacteriën, MRI, ruggeprik. Stap voor stap wordt de ware oorzaak in de hoek gedreven en tenslotte onthuld.
De sport is of ik het zelf eerder kan raden. In dit geval lukte me dat al op de eerste bladzijde. Daar stond dat een jaar geleden mevrouw haar smaak had verloren. Smaakverlies kan komen door zinkgebrek en inderdaad was destijds haar zinkgehalte laag. Dus kreeg ze toen van een dokter 440 milligram zink per dag, en toen dat niet hielp 880 milligram. Ik ben geen arts, maar ik weet hoeveel zink een mens nodig heeft, en dit was honderd keer zoveel. ‘Zinkvergiftiging!’ riep ik vanuit mijn luie stoel. En jawel; drie bladzijden verder, nadat mevrouw compleet door de medische molen was gehaald, werd het kopergehalte in haar bloed gemeten. Dat was nul. Zink remt de opname van koper en koper is onmisbaar voor de zenuwen. Vandaar dat ze niet meer kon staan. Na stoppen van de zinksupplementen plus dagelijks een injectie met koper was ze na vijf dagen weer op de been.
Zink is onmisbaar maar teveel is giftig. Kijk uit met supplementen.
BRON
Saly DL, 2017. An Element of Unsteadiness. New Engl J Med 377 (14) 1379-1385"

Equine Nutritionist www.equinevitality.nl
Post Graduate Certificate in Equine Science (Nutrition & Inspannings fysiologie) - Royal Dick Veterinary School, University of Edinbrugh

SaraB

Re: Einzijdige Supplementatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 22:12

En 440mg zinc is genoeg voor een paard!

Equine Nutritionist www.equinevitality.nl
Post Graduate Certificate in Equine Science (Nutrition & Inspannings fysiologie) - Royal Dick Veterinary School, University of Edinbrugh

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie