JewEmm schreef:Het is al enige tijd geleden, maar onze dierenarts heeft aangeraden om voor onze paarden een supplement te zoeken om selenium, zink en koper extra te geven. Deze elementen zijn in de regio ZO-Drenthe over het algemeen in lage gehaltes in de bodem, en daardoor ook in lage gehaltes in het ruwvoer. Laat het nu zo zijn dat onze paarden niet anders dan dat krijgen...
We zijn dus nu op zoek naar een supplement met selenium, zink en koper. Wie heeft hier ervaring mee of een gouden tip? Ik verdrink een beetje in alle opties van supplementen....
Het is idd altijd een goed idee om deze spoorelementen bij te voeren. In onze ruwvoer is er, durf ik te zeggen, als goed als altijd tekoort aan (voor elke type paard). Gelukkig is het vrij makkelijk om deze nutritienten veilig bij te voeren in de vorm van een ruwvoer balancer. Vooral belangrijk als je paard minder dan 1,5-2kg krachtvoer krijgt, als aanvulling op het rantsoen.
Ruwvoer balancers verschillen in kwaliteit, bijvoorbeeld de balans tussen spoorelementen, type spoorelementen (organisch chelated spoorelementen vs inorganisch elementen), toevoegingen van pre- en probiotica, omega-3 olie, extra biotin, wel of niet B-vitaminen enz.
Persoonlijk vind ik de Ultimate Balancer van Dodson & Horrell of de Equilin Balancer qualititatief de beste.
Een andere goed keuze naast diegen die zijn al genoemd zijn, is Pure Balance van Pure Horse Feed.
Ik heb mezelf beloofd om een goed blog te schrijven over ruwvoer balancers, tijd om te beginnen!