Welke voer moet ik geven en hoeveel?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kaymontez

Welke voer moet ik geven en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 09:58

Goedemorgen allemaal!

ik heb een jong paard van bijna 5 die erg gevoelig is voor suikers.
Hij heeft vaak dunne mest. Hij is verwaarloosd geweest.
Alles is al onderzocht dus dat is het probleem niet.

Mijn vraag is dus:
Wat voor voer kan ik hem geven met zo min mogelijk of zonder suiker waar hij toch van aan kan komen?
En hoeveel zou ik er van moeten geven?

Groetjes! *D

Wijslander

Re: Welke voer moet ik geven en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:56

Misschien is Coolstance Copra iets? Geschikt voor suikergevoelige paarden die toch mogen aankomen. Denk dat het voor jullie wel een handig voer is!

kaymontez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-17 16:13

Wijslander schreef:
Misschien is Coolstance Copra iets? Geschikt voor suikergevoelige paarden die toch mogen aankomen. Denk dat het voor jullie wel een handig voer is!

Bedankt, ik ga er naar kijken!!

chantal17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:00

heb je al eens op deze website gekeken? https://www.rwdh.nl/

Ik voer mijn paard nu een half jaar dit voer en ik merk echt een wereld van verschil.
Deze man kun je ook altijd bellen, hij weet heel veel van paardenvoer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:09

kaymontez schreef:
Goedemorgen allemaal!

ik heb een jong paard van bijna 5 die erg gevoelig is voor suikers.
Hij heeft vaak dunne mest. Hij is verwaarloosd geweest.
Alles is al onderzocht dus dat is het probleem niet.

Mijn vraag is dus:
Wat voor voer kan ik hem geven met zo min mogelijk of zonder suiker waar hij toch van aan kan komen?
En hoeveel zou ik er van moeten geven?

Groetjes! *D

Afbeelding

Dit is mijn paard met insulinerestitentie en tussen twee hoefbevangenheden door. Oftewel: hoe krijg ik er meer gewicht op, zonder troep erin te gooien. Onbeperkt hooi was stap 1.
Ik heb van vitalbix een goed advies gekregen met opbouwschema. Mijn paard kreeg toen: daily complete (vitaminebrok), nutrimash (slobber), lijnzaadolie en bietenpulp.
Lucerne werd ook geadviseerd, maar werkte niet doordat mijn paard niet goed tegen eiwitten kan (dus ook gras niet).
Door hoefbevangenheid wordt hij nu niet getraind, dus de bespiering laat nog even op zich wachten.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:55

Een heel goed voer voor dit type paard is de Ultimate Balancer van Dodson & Horrell of de Equilin Balancer.
Beide leveren essentiele nutrienten op die te kort komen in het ruwvoer. Verder bevatten alle twee stoffen (pre en probiotica) die de kunnen helpen de daarmen in balans te brengen.
De Ultimate Balancer bevaat wel meer zetmeel, maar omdat je heel weinig voert (0,5kg voor een 500kg paard) hoef je daar geen zorg over te maken.

Hoe is de body condition van het paard?? De bovenste kan je veilig voeren bij te dik of te dun. Als het paard een te lage body condition score heeft dan is het nodig om meer hooi te voeren (mits je weet de suiker gehalte) of andere laag suiker vezel-rijke bronnen zoals SpeediBeet, lijnzaad olie of meel.
Coolstance Copra is zeker ook een goed energie bron, maar is niet een volledig uitgebalanceerd voeding, dus een ruwvoer balancer is nog steeds nodig om het rantsoen uit te balanceren.

Equine Nutritionist www.equinevitality.nl
Post Graduate Certificate in Equine Science (Nutrition & Inspannings fysiologie) - Royal Dick Veterinary School, University of Edinbrugh

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie