Hoe gebruiken jullie de termen Hooi/ voordroog/ kuil?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

bruintje123

Hoe gebruiken jullie de termen Hooi/ voordroog/ kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 08:03

Mij is geleerd
- Hooi zijn de pakjes zonder plastic.
- Voordroog is met plastic, dan kun je mooie droge hebben of die natte, maar het blijft voordroog. Want door het plastic is de fermentatie anders.
- Kuil is wat letterlijk ingekuild wordt bij de boer. Dat word zo van het land geraapt zonder dat het in een pak gaat.

Maar ik heb het idee dat het overal in Nederland anders is of dat mensen gewoon zo maar wat gebruiken zonder er echt over na te denken.

Dus wat het is het bij jullie, ik ben er we benieuwd naar :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:09

Hooi: de kleine baaltjes die met touwtjes zijn samengebonden.
Voordroog: de grotere baaltjes (ongeveer 2/3 van die kleine baaltjes) die met touwtjes of plastic zijn samengebonden
Kuil: de grote ronden balen met plastic
En dat wat de boer van het land raapt noem ik troep :(:) Dat ziet er hier namelijk niet zo best uit en krijgen de paarden ook niet te eten

The more The kerstmuts that we give, the more the kerstmuts that comes back around

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:11

Hooi is voor mij droog, stengelig spul dat inderdaad ingepakt wordt zonder plastic, enkel met touwtjes.
Wat precies het verschil is tussen kuil en voordroog durf ik niet te zeggen. Hier wordt de term kuil gebruikt voor alles wat uit plastic komt. Al noem ik kuil zelf meestal het hele "natte" en is voordroog voor mij het drogere spul.

Durf niet te zeggen of dit klopt, maar zo is het voor mij haha

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:12

Hooi is idd zonder plastic, in grote of in kleine pakjes. Technisch gezien: gedroogd gras met 80% ds of meer.
Kuil is bij mij pakken in plastic. Dat is nl (ook voor boeren) de moderne versie van op een bult rijden, grond erover, plastic erover. Mais wordt nog op die manier opgekuild, maar gras zie je echt heel weinig nog gedaan worden. Technisch gezien: gedroogd gras met een ds van 45%-75%.
Maar voor veel mensen is kuil gedroogd gras met een ds van 45-55%, en wordt het voordroog als het een ds van 60-75% heeft. En daar is iets voor te zeggen.

De Britten hebben dat mooi opgelost door droge kuil (silage in het Engels) 'haylage' te noemen.

bruintje123

Re: Hoe gebruiken jullie de termen Hooi/ voordroog/ kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 08:15

Ik zie ze hier nog regelmatig kuilen hoor :)
Minder als vroeger, maar niet meer dat het niet gebeurt

Hier noemen de boeren de groten pakken ook geen kuil.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:19

Het is eigenlijk best lastig want het is net wat de boer doet.

Hooi is idd vaak niet ingepakt, maar soms ook weer wel om de opslag makkelijker te maken (dan kan het gewoon buiten staan).
Dan zijn er nog veel verschillende maten balen, in rechthoekige of ronde vorm.

Voordroog is hooi dat wat minder lang op het land heeft gelegen en is soms wel en soms niet ingepakt en vorm en grootte kunnen ook verschillen.

Echte kuil ligt vaak idd gewoon in een "kuil", maar kan ook in plastic zitten omdat niet iedereen plek heeft voor een kuil en het is volgens sommige makkelijker met voeren.

(Maar om kuil troep te noemen gaat weer een beetje ver, het is alleen wat minder geschikt voor veel paarden maar er zijn ook paarden die het prima eten)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:20

Ibbel schreef:
Hooi is idd zonder plastic, in grote of in kleine pakjes. Technisch gezien: gedroogd gras met 80% ds of meer.
Kuil is bij mij pakken in plastic. Dat is nl (ook voor boeren) de moderne versie van op een bult rijden, grond erover, plastic erover. Mais wordt nog op die manier opgekuild, maar gras zie je echt heel weinig nog gedaan worden. Technisch gezien: gedroogd gras met een ds van 45%-75%.
Maar voor veel mensen is kuil gedroogd gras met een ds van 45-55%, en wordt het voordroog als het een ds van 60-75% heeft. En daar is iets voor te zeggen.

De Britten hebben dat mooi opgelost door droge kuil (silage in het Engels) 'haylage' te noemen.

Hier worden de termen net zo gebruikt. Hier aan de grens wordt het droge gras uit plastic Heulage genoemd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:25

Kuil is troep? Kuil ik minder geschikt voor paarden dan voor koeien, maar je zou eens moeten weten hoeveel moeite boeren doen om goede kwaliteit kuilgras te oogsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:27

Zelfde als in de OP. :j
Al noemde ik ons voordroog toen wij dat nog hadden ook gewoon hooi omdat het vaak nog droger was dan onverpakt. :+
Wij hebben nu hooi, maar wel pakken van 200 of soms 500 kilo.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:29

MoniqueT schreef:
Kuil is troep? Kuil ik minder geschikt voor paarden dan voor koeien, maar je zou eens moeten weten hoeveel moeite boeren doen om goede kwaliteit kuilgras te oogsten.

Inderdaad! Bloed, zweet en tranen om de snede binnen te halen, want hier moeten je koeien het hele jaar van leven. Bij ons hebben de paarden regelmatig meegegeten uit de kuil, omdat het gewoon topkwaliteit was. Niet alle kuilen zijn zo nat als de meesten denken. Ook koeien hebben behoeft aan DS en structuur!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 08:30

KoudbloedKim schreef:
Zelfde als in de OP. :j
Al noemde ik ons voordroog toen wij dat nog hadden ook gewoon hooi omdat het vaak nog droger was dan onverpakt. :+
Wij hebben nu hooi, maar wel pakken van 200 of soms 500 kilo.

Ja hooi in grote balen kan ook.
Ik kan dat niet kwijt want dan had ik dat het liefste gehad. Gewoon in die grote balen en dan binnen zetten. Zonder plastic.

Onze voordroog is ook net zo droog op het land met in de pak gaan als kleine pakjes, we hebben wel eens op dezelfde dag de helft grote plastic pakken gedaan en de helt kleine hooi pakjes.
Wij laten het in het plastic verpakken puur voor de arbeid.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:35

Kuil is troep :? Dat vind ik nou weer een echte dooddoener van iemand die er geen verstand van heeft.....koeien zijn geen paarden!

Hooi is zonder plastic, zo gauw er plastic om komt en het te droog verpakt word gaat het ook schimmelen dus het vraagt echt wel timing om een goede voordroog te maken dat geschikt is voor paarden. Zo gauw het bij ons natter is, het voer dus heet het bij ons ook gewoon kuil in ronde balen :+

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:37

Ik heb nooit gezegd dat kuil troep is ;) . TS benoemde in haar post dat ze hetgene wat los van het land wordt gehaald voordroog noemt. Wat de boer hier los van het land haalt (en dus niet in plastic doet) is gewoon troep. Het wordt in principe gebruikt om de koeien te voeren, maar omdat deze het niet eten ligt het gewoon in de stallen

The more The kerstmuts that we give, the more the kerstmuts that comes back around

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:42

Hier noemen we ze aan de hand van hoe lang het heeft kunnen drogen op het land alvorens het bewerkt wordt tot pakje/baal.

Hooi: minimaal 5 dagen oud en meestal niet in plastic
Voordroog: tussen 3 en 5 dagen oud en vaak verpakt in plastic
Kuil: max 2 dagen oud en verpakt in plastic.

Aglaja (v. Olivi): dressuur M1 + 9, cross BB (eindstand)
Biyou (v. onbekend): dressuur M2 + 8, springen B, cross BB (eindstand)
Zarco (Cruzado): L/M niveau

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 10:24

Unique6 schreef:
Ik heb nooit gezegd dat kuil troep is ;) . TS benoemde in haar post dat ze hetgene wat los van het land wordt gehaald voordroog noemt. Wat de boer hier los van het land haalt (en dus niet in plastic doet) is gewoon troep. Het wordt in principe gebruikt om de koeien te voeren, maar omdat deze het niet eten ligt het gewoon in de stallen

Nee ik noemde wat de boer los van het land haalt kuil.
En ja hij haalt dat ook los van het land met een opraapwagen. Het gaat immers geen pak in, welke soort dan ook.

Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:48

Je foto's doen het niet bruin, photobucket werkt niet meer

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 11:28

Wat raar, want ik zie ze wel en het zijn niet mijn eigen foto's.

Maar ik had gewoon een foto van een opraapwagen gepakt die op het veld bezig was en een van gras die ze in de kuil aan het doen waren.
Om te laten zien hoe en wat ze oprapen en dat dat zeker geen troep is.
Niet geschikt voor paarden is mijn mening, maar dat is wat anders dan troep.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:39

Hoe ik de benamingen gebruik:

Hooi, in baaltjes zonder plastic
Voordroog, in plastic maar mooi droog
Kuil, in plastic, "natter" meer geschikt voor koeien.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie