Advies gevraagd voor ruwvoer

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

mimeil

Advies gevraagd voor ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 15:26

Ik heb een vraag.

Mijn paard is veel te dik en moet afvallen. Ze krijgt heel iets meusli (speciaal voor sobere rassen zonder suiker en energie)
En verder krijgt ze ruwvoer.

We hebben een nieuw pak gekregen, en zoals jullie zien is dit fijn en donkergroen hooi. (Ik heb de foto toegevoegd hopelijk zien jullie dit)

Ik geef haar meerdere malen een portie voor m'n gevoel niet te veel maar zeker ook niet te weinig aangezien een paard eigenlijk continu over ruwvoer moet kunnen beschikken.

Doe ik het goed op deze manier? Hoelang duurt het afvallen? We bewegen zo'n 4 keer per week. Alvast bedankt voor de reacties.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 15:30

Afbeelding

Change3x

Re: Advies gevraagd voor ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:40

Op welke manier geef je haar beweging? Rondjes hobbelen of intensief werken?

Staat ze in de wei op veel gras?

Mijn merrie is op het moment ook te dik omdat er heel veel gras in de wei staat, ze krijgt nu iets minder ruwvoer maar nog wel voldoende en wat bij haar ook heel goed helpt om te laten afvallen is meenemen op concours/vreemd terrein.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 15:48

Ze staat in de buitenbak dus geen gras, 2x per week intensief rijden en 2x hobbymatig. Maar afvallen zal wel lang duren...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:50

Je hooi wegen zodat je precies weet hoeveel je geeft.
Ik persoonlijk geef al snel te veel.
Ik verbaasde me toen ik alles ging wegen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 16:16

Hoeveel kg geef jij je paard? Dat kan ik ook wel gaan doen bedankt voor de tip

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:24

Is dit voordroog of echt hooi? Wat je ook kan doen is mengen met graszaadhooi en of goed stro. Werkte super bij mijn tinker. Had ie altijd iets te eten maar bleef super op gewicht

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:25

Arm HOOI kopen. Daar kun je dan met een gerust hart van voeren. Evt zelfs onbeperkt met slowfeeder.
Dit zal wel even wennen zijn voor beide. Heeft even tijd nodig.

Mijn mening is om niet dit soort kuil te voeren vanwege ballast op het lichaam. Fermentatieproces geeft zuren en dat is niet goed voor blinde darm (hier zijn zat topic over op bokt)

Daarnaast kun je een Vitaminekorreltje geven (met een handje van die müsli mengen voor de lekker) en dat is in feite genoeg.

En uiteraard lekker veel bewegen.

Richtlijn is 1,5-2% van lichaamsgewicht aan ruwvoer in droge stof.
Paard van 600 kg dus 12 kg.
Hooi heeft droge stof van minimaal 90% dus dan ruim 13.2 kg hooi bij 2% voeren van lichaamsgewicht.

Dit soort kuil op de foto durf ik niet in te schatten. Maar daar dus meer van omdat er meer water in zit dan in hooi. Mede daarom is het dus niet ideaal voor paarden.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:24

Op de foto lijkt me dit juist vrij arm spul toe... Dus wat kan je er van zeggen :D
Hoe nat is het? Of beter: hoe droog? Als het kurkdroog is, dan lijkt het me prima geschikt voor een dier dat wat mag afvallen.

Je wilt overigens niet dat je paard te snel afvalt! Google maar op leververvetting.

Afvallen lukt je door iets minder te voeren dan ze nodig hebben voor hun basisenergie en de arbeid. Hoe meer arbeid, hoe beter dat is. Duurtrainingen werken beter dan krachttrainingen. Dus liever 2 uren stapwerk, dan een half uurtje dressuurtraining. Ik zou naast de 4x rijden ook zeker 3x longeren of anders beweging geven. Meer beweging = gezonder afvallen.
Maar doe het met mate, niet overdrijven. Het zou mooi zijn als ze over 3-4 maanden "op conditie" is.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:57

Bedankt voor de reacties super!! Het hooi twijfel ik ook over het is heel fijn zacht hooi, ze vinden het heerlijk maar toch heb ik het idee dat ik juist niet veel hoef te geven omdat het behoorlijk voedzaam is naar m'n idee.. erg lastig.. het is wel droog maar toch ook erg groen, kuil is nat toch? Dan is het geen kuil.. ik geef wel meerdere kleine porties en @Dees bedankt voor je tips qua beweging, ga ik doen! Longeren en veel stappen, super

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:01

Komt het uit plastic? Dan is t kuil.
Dan kan je droge stof ook wel hoog zijn hoor.

Misschien even een quickscan doen bij pavo. Is ideaal! Dan weet je beter van hoe of wat.
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 15-09-17 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:02

Maar niet alles wat uit plastic komt is kuil. :=

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:03

* zie wijziging

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:06

Change3x schreef:
Maar niet alles wat uit plastic komt is kuil. :=

Voordroog is eigenlijk ook kuil. Er is maar heel weinig dat in plastic zit dat geen kuil/voordroog is. Wij voeren de shetten compact hooi van de welkoop, dat is wel echt hooi maar dan in plastic. En compact gras is ook echt hooi, ondanks in plastic, maar dat is kunstmatig gedroogd en heeft een ds-gehalte van 90%. Alles wat een ds-gehalte heeft van onder de 80% en in plastic zit is voordroog/kuil en dat is al snel.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:07

Je kunt aan je hooi helemaal niet zien hoeveel suiker (dikmaker en risico hb) er in zit. Je wil liefst onbeperkt fructaanarm hooi geven, da's veel gezonder en paardvriendelijker dan beperkt fructaan/eiwitrijk hooi!

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:11

Wij hebben op stal hooi en voordroog, dat komt allemaal van eigen land en zit ook allemaal in plastic omdat er een grote voorraad staat in de buitenlucht. Enige manier om dat goed te houden is in plastic.

Vandaar mijn reactie dat niet alles in plastic kuil is. :)

TS: ik vind de tip van je hooi wegen een goede!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:32

Is ze echt dik? of meer een hangbuik?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:56

Chubby schreef:
Je kunt aan je hooi helemaal niet zien hoeveel suiker (dikmaker en risico hb) er in zit. Je wil liefst onbeperkt fructaanarm hooi geven, da's veel gezonder en paardvriendelijker dan beperkt fructaan/eiwitrijk hooi!

Precies. Aan de buitenkant zie je niet hoeveel suiker en eiwit er in zit. Ik heb net de uitslag binnen van mijn nieuwe partij, mooi fijn hooi. zeer laag in zowel eiwit als suiker.
Laat een pavo ruwvoerscan doen. Dan weet je wat je voert. Kost je nog geen 2 tientjes.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:01

Wat heb je voor paard en wat vind jij dik?
En welke muesli voer je nu en hoeveel?

Afvallen moet geleidelijk, max. 1% van het lichaamsgewicht per week. Dus een paard van 500 kg mag 5 kg per week afvallen.
En afvallen doe je het best door beweging dus bijv 4 x rijden, 2 x longeren en 1 x wandelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:19

Ik zou dit afwegen zodat je precies een kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht van je paard geeft.
Als het niet erg vochtig is ga je uit van 10 procent vocht dus 1 kg hooi is dan 0,9 kg droge stof.
Wel vochtig dan ga je uit van 20 tot 30 procent.

Verder zorgen dat er altijd stro is om van te knabbelen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:44

Gypsy schreef:
Ik zou dit afwegen zodat je precies een kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht van je paard geeft.
Als het niet erg vochtig is ga je uit van 10 procent vocht dus 1 kg hooi is dan 0,9 kg droge stof.
Wel vochtig dan ga je uit van 20 tot 30 procent.

Verder zorgen dat er altijd stro is om van te knabbelen.

Dat is wel weinig ruwvoer, ik ga liever uit van 1,5 tot 2 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:00

Mij is geleerd
- Hooi zijn de pakjes zonder plastic.
- Voordroog is met plastic, dan kun je mooie droge hebben of die natte, maar het blijft voordroog. Want door het plastic is de fermentatie anders.
- Kuil is wat letterlijk ingekuild wordt bij de boer. Dat word zo van het land geraapt zonder dat het in een pak gaat.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 08:00

Ships.. had ik een heel verhaal getypt is het weg.. ☹️ Opnieuw..

Ze is te dik, hoewel ze van het ouderwetse type fries is en nooit slank zal worden is ze nu toch echt te dik bij d'r buik. Ook idd ietwat een hangbuik.. ik zal d'r meer beweging geven dmv longeren en wandelen

Dan het hooi/kuil/voordroog. Dit is niet kurkdroog maar ook niet nat, het zit er een beetje tussenin denk ik. Ik heb het idee dat het dan voordroog is.. toch vind ik dit er goed uitzien, ze vinden het heerlijk en is niet schimmelig of stoffig.

Ik heb ook wel baaltjes gehad van ca 20kg en dat zag er aan de buitenkant mooi uit, maar dan klopte ik het los en wat een muffe stof kwam er uit! Ik liep al te hoesten laat staan m'n paard.. dat vond ik eigenlijk ook niet wat.. bovendien betaal je per baaltje en dat is veel duurder dan een groot geseald pak.

Een analyse klinkt allemaal goed en je weet precies hoe en wat, maar weet je over een paar weken is dit pak op en dan krijg ik weer ander spul wat er misschien heel anders uitziet, ik heb ook weleens grofstengelig spul gehad wat veel harder aanvoelt als je erin knijpt. En om bij elk pak een analyse te doen word het een duur grapje..

Ik denk als ik alles afweeg dat dit dan toch wel mooi spul is voor paarden, dit is totaal niet schimmelig of nat, maar ook niet kurkdroog zoals hooi. en stro eten ze ook, dus voor de spijsvertering is dat goed.

De meusli is van pavo, speciaal voor sobere rassen met weinig suiker en energie. Dit krijgt ze meer voor de lekkerigheid, niet veel denk zo 300 gram per dag.

Ik heb veel opgestoken van dit topic! Super! Ben weer wat wijzer geworden hihi

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:55

Dan heb je geen goed hooi gehad. Mooi hooi is veel beter voor een paard.
Je kunt hier ook heel veel informatie over vinden op internet.

Pavo heeft heel veel muesli's. En vaak zit er toch behoorlijk veel in; al staat op de zak dat er weinig in zit.
Je zou ook nog even kunnen kijken naar Hippo star High Fiber Pallet. Hiermee voer je veel droge stof/vezels en er zit weinig in qua energie.
Vergeet geen vitaminekorreltje; omdat je weinig krachtvoer geeft.

Maar als je je voer gaat wegen; waar baseer je dat dan op; in feite doe je dan maar wat. Een quickscan is 20 euro geloof ik daarbij krijg je ook een kort advies geloof ik.
Maar als ik het zo lees: als de prijs van alles lijdend is; dan hebben mijn adviezen inderdaad geen zin want dat is niet de goedkoopste oplossing. (Op de Hippo star High fiber pallet na; want die kost echt heel weinig, 10tje per zak geloof ik)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:03

Een hangbuik krijg je niet weg met voer! alleen door middel van training van de buikspieren! Zolang het paard geen zadeltassen met vet heeft achter het dekje of een harde vette hals Zou ik het niet in het voer zoeken :)