Cavalor fifty fifty, aanvulling op graan?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Geryon

Cavalor fifty fifty, aanvulling op graan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 17:34

Ik vind zelf de cavalor fifty fifty een erg interessant voeder. Nu is het volgens hun site een voer gemaakt om naast granen te geven. Op voervergelijk staat ook dat het een aanvulling is op granen. Iemand enig idee waarom? Alles lijkt er al in te zitten. Veel energie ook.
Bedankt!

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Cavalor fifty fifty, aanvulling op graan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:17

Voervergelijk geeft enkel aan wat de fabrikant aangeeft. Dus dat dit hetzelfde is, is logisch.

Ik vind het voer zelf helemaal niet zo geschikt om naast granen te voeren. De Ca:P verhouding is 2:1, oftewel: optimaal, terwijl granen vaak een omgekeerde verhouding hebben en dus flink calcium erbij moeten krijgen met weinig fosfor (luzerne:haver moet 1:1 gevoerd worden voor de verhouding van 2:1 ). Pavo Gold E is bedoeld om 1 pavo:2 haver te geven, dus wel iets meer haver, maar heeft een Ca:P verhouding van 4.5:1.

Voor cavalor is de hoeveelheid selenium vrij hoog. Veel cavalor-voeren hebben slechts 0.2-0.3mg Se/kg product, terwijl dit voer 0.6mg/kg heeft. Maar traditionele merken hebben hun Se-gehalte op 0.4-0.5mg Se/kg zitten, dus daarmee vergeleken is het helemaal niet bijzonder hoog. Je kunt er rustig tot een kg/100kg paard van voeren. Overigens heeft een paard 0.3mg Se/100kg paard nodig en houd ik zelf de veilige marge van 1mg/100kg paard aan, maar is de officiele max 4mg/100kg paard. Haver bevat 0.2mg Se/kg product, ter indicatie.

Ik zie dus geen reden om het niet zonder granen te voeren.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Geryon

Re: Cavalor fifty fifty, aanvulling op graan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 16:18

Hartstikke bedankt dat je er even naar hebt gekeken Mizora!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie