Ik maak hier een topic aan omdat ik al sinds een tijd aan het sukkelen ben met het voederen van mijn merrie.
Even een schets van haar:
- merrie
- 1m75
- dressuur L1 momenteel (werken thuis op M niveau)
- 5x in de week trainen. Gewone trainingen zijn 30min gemiddeld. 1x id week intensief les van 1u en vrijwel ieder weekend wedstrijd.
- ze is 5j oud
- heeft a volonte ruwvoer
ik voer momenteel:
- 1,5 schep sportsfit pavo
- 1 schep energy control pavo
dit verdeelt over twee voederbeurten
Na een wedstrijd krijgt ze ook een schep pavo slobber, geweekt met warm water.
Rond mei begon ze wat 'lusteloos' te worden. Ik stak het op het warme weer. Dit is wel in momenten, geen constante lijn maar ze had er precies gewoonweg geen zin/puf meer in.
Na een tijde op rust te hebben gezet heb ik in augustus bloed laten trekken. Bokkers mogen deze altijd opvragen via pb. Daaruit kwam dat ze lever problemen had. En te hoge triglyceride waarden, ze stond dus te vet. Dus van 3 scheppen sportsfit zijn we afgekomen naar 1,5 schep. + haar medicatie dat ze krijgt.
Het is onderhand verbeterd maar het is nog niet zoals vroeger.
Vroeger gaf ik wel cavalor ipv pavo. De problemen zijn eigenlijk begonnen toen ik haar voerschema ophoogde. Ik dacht hoe meer ze moet presteren, hoe meer eten ze moet krijgen. Verkeerd gedacht.
Als ik kijk op voervegelijk.nl zit er niet zo veel verschil in cavalor perfomix en pavo sportsfit.
Wat is jullie advies? Terug naar Cavalor of hebben jullie betere ideeen?
In de winkel is er ook niet meer te verkrijgen dan aveve, cavalor of pavo...
Groetjes