Nieuw voer Pavo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:45

Ik gebruik al een paar jaar de equilin balancer en mijn paard doet het er uitstekend op. Ze is er niet echt gek op en eet het omdat ik het mix met muesli. Maar het komt nog wel eens voor dat de equilin brokjes nog in de voerbak liggen (geen idee hoe ze dat doet). Ik heb hiervoor VitalComplete gevoerd maar merkte een duidelijk verschil toen ik de equilin ging voeren. Toch ga ik de Vital wel een kans geven. Het scheelt echt veel in prijs maar is ook veel makkelijker te halen (neem aan dat het gewoon bij de Welkoop oid komt te liggen). Het verschil zat hem met name in de afname van spanning en rillerigheid. De equilin is nu bijna op dus dan ga ik de Vital proberen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:28

De vitamine a.. dat is best jammer! Dat wist ik niet.
Wat ik mij dan afvraag.. hoe is het dan mogelijk dat pavo dat niet recht trekt? Ik begreep altijd dat ze veel met de gd samenwerken?

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:41

Hoe zit het nu dan? Heet het vernieuwde voer Pavo Vital? Niet meer Complete erachter? Of blijft dat er naast bestaan? :?

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:47

Ik had trouwens even de ruwvoer tabel van Voervergelijk bekeken met de gehalten in gemiddeld hooi. Stel ik geef 6 kg hooi aan mijn niet (echt hard) werkende paard van 600 kg. Dan zit ik al aan genoeg vitamine A (19920 IE) Maar misschien dat het voor wel wat harder werkende paarden wat magertjes is inderdaad. En ik weet natuurlijk ook niet of er wel echt zoveel vitamine A in mijn hooi zit of blijft zitten tot het einde van de winter.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:09

Ik zie eigenlijk weinig verschil met de summerfit koeken. Behalve dat er in dit voer geen rietmelasse zit en de summerfit wel. Vanmorgen een testzakje meegekregen bij de handelaar.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:22

Voor diegene die puur alleen op prijs vergelijken tov waarden, het is interessanter om te kijken welke vorm van een vitamine of mineraal wordt gegeven. Dit ivm opname. Even random genomen: 10mg magnesiumcitraat wordt beter opgenomen dan 10mg magnesiumoxide. Je moet dan dus meer oxide voeren zodat je paard voldoende binnen krijgt.
Ik kan me voorstellen dat een equilin de citraat bevat en de pavo de oxide. Dat is een aanname en geen feit overigens.
Maar er is een reden waarom je met een vitalbix of equilin duurder uitkomt dan met pavo, eerder genoemde kan er een zijn.

Van gevoelige paarden hoor je regelmatig dat ze jeuk krijgen van pavo. Maar niemand weet exact hoe dit kan. Die van mij kreeg het ook op de vroegere vital complete.
Als ik nu zie dat er lucerne in zit, is dat voor mij al een reden om het niet te proberen, gezien hij daar enorm jeuk van krijgt.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:32

Jotoma schreef:
Voor diegene die puur alleen op prijs vergelijken tov waarden, het is interessanter om te kijken welke vorm van een vitamine of mineraal wordt gegeven. Dit ivm opname. Even random genomen: 10mg magnesiumcitraat wordt beter opgenomen dan 10mg magnesiumoxide. Je moet dan dus meer oxide voeren zodat je paard voldoende binnen krijgt.
Ik kan me voorstellen dat een equilin de citraat bevat en de pavo de oxide. Dat is een aanname en geen feit overigens.
Maar er is een reden waarom je met een vitalbix of equilin duurder uitkomt dan met pavo, eerder genoemde kan er een zijn.

Van gevoelige paarden hoor je regelmatig dat ze jeuk krijgen van pavo. Maar niemand weet exact hoe dit kan. Die van mij kreeg het ook op de vroegere vital complete.
Als ik nu zie dat er lucerne in zit, is dat voor mij al een reden om het niet te proberen, gezien hij daar enorm jeuk van krijgt.


Ik heb ook er 1 staan die jeuk krijgt van Pavo; summerfit, ligabrok en natures best(rest niet geprobeerd toen vond ik ht wel goed). En normaal al binnen een dag of 2 nadat ie pavo krijgt.

Van pavo de bevestiging dat deze korrels op een andere locatie gemaakt worden en met een heel ander productie proces. Dus toch maar gok genomen en emmer besteld.

En nu na een goede week voeren kan ik zeggen inderdaad geen jeuk!

Wbt luzerne, je voert maar 80 gram per dag he? Hoeveelheid die te verwaarlozen is eigenlijk.

Dus moet zeggen tot nu toe positief over de vital, pony is nog steeds een blij ei, nu nog kijken of hij er meer op een sportpony RUIN van gaat lijken ipv een 11 maanden drachtige merrie van een tweeling....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:40

dieseltje09 schreef:
Jotoma schreef:
Voor diegene die puur alleen op prijs vergelijken tov waarden, het is interessanter om te kijken welke vorm van een vitamine of mineraal wordt gegeven. Dit ivm opname. Even random genomen: 10mg magnesiumcitraat wordt beter opgenomen dan 10mg magnesiumoxide. Je moet dan dus meer oxide voeren zodat je paard voldoende binnen krijgt.
Ik kan me voorstellen dat een equilin de citraat bevat en de pavo de oxide. Dat is een aanname en geen feit overigens.
Maar er is een reden waarom je met een vitalbix of equilin duurder uitkomt dan met pavo, eerder genoemde kan er een zijn.

Van gevoelige paarden hoor je regelmatig dat ze jeuk krijgen van pavo. Maar niemand weet exact hoe dit kan. Die van mij kreeg het ook op de vroegere vital complete.
Als ik nu zie dat er lucerne in zit, is dat voor mij al een reden om het niet te proberen, gezien hij daar enorm jeuk van krijgt.


Ik heb ook er 1 staan die jeuk krijgt van Pavo; summerfit, ligabrok en natures best(rest niet geprobeerd toen vond ik ht wel goed). En normaal al binnen een dag of 2 nadat ie pavo krijgt.

Van pavo de bevestiging dat deze korrels op een andere locatie gemaakt worden en met een heel ander productie proces. Dus toch maar gok genomen en emmer besteld.

En nu na een goede week voeren kan ik zeggen inderdaad geen jeuk!

Wbt luzerne, je voert maar 80 gram per dag he? Hoeveelheid die te verwaarlozen is eigenlijk.

Dus moet zeggen tot nu toe positief over de vital, pony is nog steeds een blij ei, nu nog kijken of hij er meer op een sportpony RUIN van gaat lijken ipv een 11 maanden drachtige merrie van een tweeling....


Die van mij krijgt op 25gr lucerne of wheypoeder al jeuk, dus in ons geval is die hoeveelheid niet verwaarlozen :o

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:09

@jotoma, in dat geval excuses, normaal gezien zou een dergelijke hoeveelheid echt verwaarloosbaar zijn. Maar als die van jou zo'n reactie geeft dan ie hij wel flink allergisch!

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:16

Al meer ervaringen, ben benieuwd ...

En het oude voer de pavo vital complete gaat er helemaal uit als ik het goed begrepen heb
en pavo vital is dan de vervanger ....

Groet Karin.

Anoniem

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:15

Enige ervaring is dat t proefzakje er zo inging bij mijn " projectje".
Echter ga ik t verder niet voeren.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:09

Hier verder nog niet heel veel bijzonders. Voer het nu 2 weken aan mijn arabier, die vond het eerst geweldig maar eet het niet zo veel meer uit de hand. Door ander voer heen eet hij het wel gewoon goed en mijn andere paarden eten het wel graag uit de hand.

Ander paardje van mij was een beetje ziekjes dit weekend. Temperatuur iets verhoogd en een beetje suf, kreeg in eerste instantie enkel hooi. Ben toen de Pavo gaan voeren, at het ook uit de hand en is nu weer de oude. Maar om nou te zeggen of dit door de Pavo komt, ik weet het niet. Ga het hem ook blijven voeren nu, ben benieuwd.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:54

dieseltje09 schreef:
Ik heb ook er 1 staan die jeuk krijgt van Pavo; summerfit, ligabrok en natures best(rest niet geprobeerd toen vond ik ht wel goed). En normaal al binnen een dag of 2 nadat ie pavo krijgt.

Van pavo de bevestiging dat deze korrels op een andere locatie gemaakt worden en met een heel ander productie proces. Dus toch maar gok genomen en emmer besteld.


Een groot verschil van deze Pavo Vital met andere Pavo produkten is dat het GEEN sojaprodukten bevat.
In al hun andere produkten zit het wel. Soja olie en schroot kan wel degelijk stofwisselingsproblemen en dus ook jeuk geven.

Ik heb vorige week contact gehad met Pavo of het daadwerkelijk klopte in de analyse dat er geen soja produkten in de nieuwe Vital zat en dat werd bevestigd.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:05

Ik heb zo'n proefzakje aangevraagd en gekregen.
Was benieuwd wat hare eigenwijzigheid fjordlief ervan zou vinden.
Ze at ervan met lange tanden en liet zelfs wat staan.
Normaal is het duik sckrunsskrunsschroksckruns heb je nog meer baas? Nee? Duikt nog eens in emmer >;) echt leeg.
Kom op baas geef me >;) hmpf....

Maar nu >;) >;) >;) probeer je me te vergiftigen ofzo.


Ik hou het wel bij care4life. Dat gaat er tenminste goed in. En dan nog eens kijken voor een extra brokje erdoorheen ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:05

Ik heb net een emmer gekocht en ga er morgen mee beginnen.
Ben benieuwd hoe het bevalt ( het ruikt in ieder geval prima :) )

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:46

Gister het proefzakje binnen gekregen. Ik voer nu een handje Care4Life aangevuld met Multivitamines van de Groene Os. Ik moet de waardes nog nader naast elkaar leggen, want ik wil wel zeker weten dat hij overal voldoende van binneb krijgt.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:39

henny_w schreef:
dieseltje09 schreef:
Ik heb ook er 1 staan die jeuk krijgt van Pavo; summerfit, ligabrok en natures best(rest niet geprobeerd toen vond ik ht wel goed). En normaal al binnen een dag of 2 nadat ie pavo krijgt.

Van pavo de bevestiging dat deze korrels op een andere locatie gemaakt worden en met een heel ander productie proces. Dus toch maar gok genomen en emmer besteld.


Een groot verschil van deze Pavo Vital met andere Pavo produkten is dat het GEEN sojaprodukten bevat.
In al hun andere produkten zit het wel. Soja olie en schroot kan wel degelijk stofwisselingsproblemen en dus ook jeuk geven.

Ik heb vorige week contact gehad met Pavo of het daadwerkelijk klopte in de analyse dat er geen soja produkten in de nieuwe Vital zat en dat werd bevestigd.


Dat zou zeker kunnen, nu ruim 2 weken aan het voeren en geen last van jeuk. Ik happy, paard vanwege zijn afval rantsoen wat minder ;) maar hij gaat wel de goede kant op.

Wbt eten die van mij eet eerst zijn pavo vital brokjes met grote smaak op en daarna zijn handje luzerne dat die er voor het idee bij krijgt!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:31

Wie heeft er ervaring met het meetlint wat bij de nieuwe Pavo Vital wordt aangeboden?

Ik heb onze paarden allemaal met dat lint gemeten en van onze oudste twee paarden weet ik tot een paar jaar terug het gewicht omdat ze toen een paar keer op een officiële weegbrug gewogen zijn. Ze zijn nu eerder slanker dan zwaarder toen ze gewogen zijn. Echter volgens het lint zouden ze nu elk zo'n 50 kilo meer wegen?

Eén van de jonkies, een 7-jarige merrie van 1.56m. is een stevige tante met een kwart Quarter bloed erin. Volgens het lint zou ze 713 kilo wegen. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Ik heb het idee dat het meetlint bij onze paarden zo'n 50 kilo per paard teveel aangeeft.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:36

Ik heb hem nog niet gebruikt maar wil eind van de middag wel even testen voor je. Mijn paard is namelijk een maand geleden nog gewogen, dus zou geen 50kg mogen schelen ;)

Zou bouw (bijvoorbeeld) rondgeribtheid er nog invloed op kunnen hebben? De mijne is ook erg rondgeribt.

Anoniem

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:39

Ik heb hem gebruikt en hij geeft inderdaad compleet iets anders aan dan mijn andere lint.

Welke ik moet geloven is me niet helder, maar bij die van Pavo is het gewicht ook veel zwaarder dan toen ze ooit een paar jaar geleden gewogen is en ook veel zwaarder dan bij mijn andere lint.
Of het 50 kilo was weet ik zo niet ,maar het was inderdaad rond die orde van grote.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:45

Een oud lint van Pavo (deze heb ik nog niet geprobeerd) is aardig nauwkeurig bij mijn pony's. Ik heb ze wel op de weegschaal (geijkt, op 0,01 kilo nauwkeurig) gehad en de zelfde dag met het lint gewogen en daar zat dan geen 5 kilo tussen. Dat is voor een leidraad nauwkeurig genoeg.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:02

Pony (fjord) van stalgenootje was op weegschaal ook iets van 50 kg lichter dan met het lint gemeten uit de Pavo Vital.
Beide op dezelfde dag gemeten geloof ik, of iig binnen dezelfde week.

Ik heb het lint nog niet gebruikt, maar weet wel wat mijn pony weegt (haflinger, al paar keer op de weegschaal geweest met behoorlijke tijd ertussen en min of meer stabiel gewicht), dus zal vd week ook eens kijken wat het verschil is.

Ik voer nu ook de Vital dus. Hiervoor vital complete gevoerd.
Ik vind de vital niet echt lekker ruiken, maar pony eet t gewoon goed. Het zit bij hem wel gemengd met een halve schep grasbrok en een halve schep nature's best, dus geen idee of hij zelf gemerkt heeft dat het brokje veranderd is van samenstelling.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-11-17 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:06

Leo schreef:
Ik heb hem nog niet gebruikt maar wil eind van de middag wel even testen voor je. Mijn paard is namelijk een maand geleden nog gewogen, dus zou geen 50kg mogen schelen ;)

Zou bouw (bijvoorbeeld) rondgeribtheid er nog invloed op kunnen hebben? De mijne is ook erg rondgeribt.


Thanks "Leo" :) Ik ben heel benieuwd wat bij jou de uitkomst is?

Mijn paarden zijn qua bouw ook behoorlijk rondgeribd. Maar ze zijn allemaal volwassen. De oudjes zijn zelfs 19 en 20 jr.
Het lijkt me stug dat er dan in het rondgeribt zijn nog veel veranderd zodat ze de laatste 3 jaar ineens 50 kilo per paard meer wegen.
Het zijn kruisingen Fjord/Fries. De ene woog 535 kilo. Nu volgens het lint 585 kilo.
De andere merrie woog 560 kilo en nu met het lint 610 kilo. Dus ze hebben precies 50 kilo meer per paard met het meetlint?

Anoniem

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:28

Mijn idd ook rondgeribt ( Haf )

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Nieuw voer Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:20

Heb je wel vanaf de goede kant gelezen? Ik had eerst een pony van mij opgemeten (moderne Fjord) en daar kwam hij ook rond 600 ofzo uit. Toen draaide ik het lint om en kwam hij uit rond de 400, zijn echte gewicht