Voer ponys

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

yarkayunda

Voer ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-17 15:44

Hoi!
Ik gaf mijn pony's nooit biks bij omdat ze genoeg gras en hooi hadden alleen ik hoorde laatst dat het toch wel nodig is. Weten jullie wat voor soort biks ik het best kan voeren? En hoeveel ik daarvan moet geven en hoevaak per dag?
Pony 1: fjord, schuurt haar manen en staart, 5 jaar, word ong +/- 5x per week recreatief gereden
Pony 2: appaloosa x new forest, 20 jaar, weinig spieren, word ong 3x per week recreatief gereden

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Azmay

Re: Voer ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:45

Vitaminebrokje?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-17 15:51

Laat maar ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat ze geen bisk nodig hebben

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:01

yarkayunda schreef:
Laat maar ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat ze geen bisk nodig hebben

Dan heb jij 100% zeker een andere dierenarts dan ik, nederlands gras/hooi bevat vaak lang niet alles wat ze nodig hebben helaas.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-17 16:03

Dat denk ik dan ook :j
Maar ze zei zelfs dat t beter was van niet omdat ie anders miss te heet word want ik rijd haar alleen recreatief

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:06

Van een vitamine- en mineralenbrokje wordt een pony niet zomaar heet. Ik denk dat de veearts het over onderhoudsbrok had. Daar zit veel suiker en/of haver in, en daar kunnen ze wel wat heter van worden.

In Nederlands ruwvoer zitten te weinig vitamines en mineralen. Je ponies krijgen op den duur tekorten als je die vitamines en mineralen niet bijvoert. En de handigste manier om dat te doen is in de vorm van brokjes. Zulke brokjes worden vaak "balancer" genoemd, en zijn heel geschikt voor sobere paarden. Ik voer ze aan mijn IJslander en shetlandpony.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-17 16:07

Is ravens basis / sportbrok goed? Die hebben we normaal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:21

In sportbrok zit juist veel suiker/haver. Sportbrok is voor extra energie.

Vivo por vos <3 Pony <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:26

Koper schreef:
In sportbrok zit juist veel suiker/haver. Sportbrok is voor extra energie.

Plus je moet er veel van voeren om genoeg vitamines en mineralen te geven.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:31

Nee, havens basis-sportbrok is niet geschikt. Daarvan moet je veel te veel voeren om voldoende mineralen te geven. Om precies te zijn, om voldoende koper te geven moet je 800g/100kg paard geven (2/3e voerschep per 100kg paard) en als je wel iets te weinig koper wilt geven, maar selenium als richtlijn aanhoudt moet je alsnog 600g/100kg paard geven. Als je fjord 500kg hoort te wegen, zou hij van dit voer dus eigenlijk 4kg biks moeten krijgen (3.5 schep), veel te veel natuurlijk.

Daarom zijn er mineralenbrokken/vitaminekorrels/balancers (allemaal hetzelfde). Daarmee kan je met een veel kleinere hoeveelheid precies toevoegen wat mist in Nederlands (west-europees) ruwvoer.
Aangezien je Appaloosa weinig spieren heeft zou ik gaan voor vitalbix daily complete, daar moet je 75g/100kg paard van geven. Dan moet je fjord er zo'n 375g van krijgen, dus nog geen halve schep. Hoeveel precies moet je even wegen.

Als je het liever in de winkel koopt dan kan je ook kiezen voor pavo vitalcomplete (30g/100kg paard) of marstall force (30g/100kg paard) of soms metazoa broxxx (100g/100kg paard). Bij de vitalcomplete of de force is het voor de appaloosa waarschijnlijk verstandig om er wat luzerne bij te voeren, daarmee help je de spieraanmaak zonder dat ze er dik of druk van worden. Als je luzernebrok doet een halve schep, maar als je gehakselde luzerne neemt juist 2 scheppen. Het is dan ongeveer een halve kg.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:32

Sportbrok of muesli zou ik als je paarden goed op gewicht zijn niet dun. Hier zitten meer suikers en eiwitten in dan jouw paarden nodig hebben, dus daar kunnen ze heet van worden, evt zelfs dik en ook extra last krijgen van zomerexceem.

Als je zeker wilt dat ze niks te kort komen kun je vitamine brokjes bij voeren. Je hebt bv. Van Pavo: summerfit koeken. Hierin zit vanalles wat niet in gras zit. Maar zonder alle heetmakers en dikmakers

Vestgard-Briggen x Arin-20 jaar-L1+10
Norvik-Gio x Faun Tor-3 jaar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:38

Mizora schreef:
Aangezien je Appaloosa weinig spieren heeft zou ik gaan voor vitalbix daily complete, daar moet je 75g/100kg paard van geven. Dan moet je fjord er zo'n 375g van krijgen, dus nog geen halve schep. Hoeveel precies moet je even wegen.

Als je het liever in de winkel koopt (...)

Er zijn ook winkels waar je Vitalbix kunt kopen. Maar online bestellen is handiger, en als je 2 zakken tegelijk bestelt is het verzenden gratis. Ze hebben ook proefverpakkingen, dan kun je kijken of je ponies het lusten.

Vivo por vos <3 Pony <3

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:37

Ik breek hier even in..
Mijn pony (grote D) staat overdag op de wei en krijgt op stal hooi. Daarnaast krijgt ze 2x per dag 'brok' en in haar geval is dat 2x een schep muesli van Havens (natural balance?) gemengd met luzerne. Dus in totaal denk ik zo'n 500 gram muesli en een kilo luzerne per dag.
Is dit qua vitamines genoeg? En niet teveel zetmeel/suikers? Ze is wel licht gevoelig voor zomereczeem.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 06:14

Majabeestje schreef:
Ik breek hier even in..
Mijn pony (grote D) staat overdag op de wei en krijgt op stal hooi. Daarnaast krijgt ze 2x per dag 'brok' en in haar geval is dat 2x een schep muesli van Havens (natural balance?) gemengd met luzerne. Dus in totaal denk ik zo'n 500 gram muesli en een kilo luzerne per dag.
Is dit qua vitamines genoeg? En niet teveel zetmeel/suikers? Ze is wel licht gevoelig voor zomereczeem.

Wat is de aanbevolen hoeveelheid voor die musli?
Ik vermoed dat je nog wel te kort zit.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie