Darm-ondersteunende producten gezocht

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

JudithO

Darm-ondersteunende producten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 12:19

Iets met bomen en een bos...
Mijn merrie heeft hele lastige darmen. Haar mest is zelden echt goed. Maar nu heeft ze vrij vaak echt zulke dunne mest, dat er geen enkele structuur meer in zit. Mijn vriend noemt haar een wandelende giertank, dan hebben jullie wel een idee hoe erg.
Vorig jaar is de dierenarts erbij geweest. Die kon ook niks vinden. Er is ook bloedonderzoek gedaan, daar kwam ook niks uit.

Omdat het probleem toch met enige regelmaat terugkomt, wil ik voor de periodes dat het zo beroerd gaat, iets bijvoeren wat haar darmen toch iets ondersteund. Ze staat op strookbegrazing, krijgt vitalbix bijgevoerd en is mooi op gewicht.

Wat zijn nou producten om te geven om de darmen te ondersteunen?

strooigoed

Sure_lee

Re: Darm-ondersteunende producten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:20

Probiotica

Nature horse paradise in Zeewolde heeft plekjes vrij! Meer info via pb of kijk op http://www.naturehorseparadise.com

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:24

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 13:01

Zand heb ik vorige week getest, zit weinig tot niks in. Ze krijgt nu alsnog preventief wat gekookt lijnzaad voor anderhalve week.

Interessant product heb je trouwens vermeld. Ik houd die in mijn achterhoofd.

strooigoed

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:45

Puur heeft probiotica.
Mijn spook at ineens mest en gassig, hij kreeg vitamines zat dus geprobeert met probiotica.
Weg probleem, minder gassig, toppie dus!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:23

Psylliumvezels werken goed, de vezels binden de mest.
Zelf goede resultaten met Marstall Darm Regulator maar de mijne had geen hele dunne mest. Al is het ook daarvoor bedoeld.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:41

Die van mij heeft regelmatig water bij de mest en reageert ook heel heftig op teveel eiwitten en luzerne.
Ik weet natuurlijk niet of jou paard dit ook heeft, wat voer je behalve de Vitalbix. Wij hebben nu eerste snee hooi, en daar reageert die van mij ook echt heel fel op.
Het beste is probiotica in combi met myotoxine binder. Er zijn er verschillende, ik zag nu ook oerbalans van ecostyle en je hebt van puur of phytonics ook hele goeie. Succes!

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet

stick too the dam plan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:54

Darmprobleem kan zowel door bv niet tegen voordroog kunnen komen, zand, wormen of maagzweer. Die laatste zie je in een bloedtest ook niet terug. Is het darmprobleem dus het orginele probleem of het gevolg van iets anders dat inwendig fout zit?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:01

tamary schreef:
Darmprobleem kan zowel door bv niet tegen voordroog kunnen komen, zand, wormen of maagzweer. Die laatste zie je in een bloedtest ook niet terug. Is het darmprobleem dus het orginele probleem of het gevolg van iets anders dat inwendig fout zit?

Dit inderdaad. Mijn ruin kan niet tegen voordroog, dan krijgt hij vochtige mest en water bij de mest. Idem bij te snelle voerovergangen (en wat bij een gemiddeld paard prima kan, is voor hem nog veel te snel). Ik heb hem van het voordroog afgehaald, hij krijg nu hooi (en gras (lange, grove structuur). Om hem een handje te helpen heeft hij microcomp gehad en Clear Intestine, beide van Phytonics. Werkte voor hem erg goed. Rondom voerwisselingen (met name bij het opbouwen en afbouwen van de weidetijd) krijgt hij ook microcomp erbij.

Oy with the poodles, already

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:09

Interessant dat iemand het hier over luzerne heeft. Laatst steeds maar aan het denken geweest over mijn probleem met steeds wat dunne mest/vieze staart&billen. Eigenlijk sinds dat ik over ben op luzerne. Dus toch weer eens op brokken gaan proberen, bedankt voor jou info Chess! (Is dat een voorteken, Chess & mijn pony Chester icm deze info? :+ hahaha)

Bruinderink's Arno; RoyalWelshDriving kampioen sectie a+b 2010 & RoyalWelshDriving Overall Reserve Champion 2011 :D
Zwaluwenburgs Just in Time aka Chester; M1 + 6 dressuur tussen de grote paarden :D

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:13

Ik geef mijn paard darmbalans van ecostyle. Binnen een aantal dagen is zijn mest verbeterd en na 2 weken was zijn mest goed en had hij weer ballen en dat terwijl ik ,ik zou bijna zeggen alles, heb geprobeerd. Mijn paard had mest als een koeienvlaai en ik had nooit verwacht en durven hopen dat het zo goed zou helpen.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:14

Je zou FIR humic/carbon clay kunnen proberen.
Ik ben trouwens benieuwd of je nu 't bos wel gaat vinden. Zo krijg je er wel weer vele mogelijkheden als potentiële oplossing erbij ;-)

pimaude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:18

mijn paard heeft ook darmproblematiek. ik heb het nu fantastisch onder controle. het wordt nooit dikke mest, maar het is echt bijna zoals een 'gezond paard'.

ik voer fibra en lichtbemeste stengelig hoor. maag support van de paardendrogist en puur darm als kuur af en toe werkt heel goed, maar vooral de fibra + natuurhooi

'some people are worth melting for.'

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 05:23

Dat je geen zand in de mest vind is voor mij geen garantie dat er geen zand in de darmen zit. Want als het in de mest zit, komt het er dus uit. Dus kan ook zijn dat hij het niet kan lozen.

Maagzweren is iets waar ik gelijk aan denk bij een paard met slechte mest. Daarvoor kan ik je Gastri Comp van pytonics adviseren. Al veel paarden daarvan op zien knappen. (Incl m'n eigen paard die zeer verdacht was op maagzweren)

Daarnaast zou ik ook kijken naar de lever functie. Want als de lever niet goed funcioneerd dan kan hij z'n afvalstoffen niet kwijt. En als hij te veel afvalstoffen heeft kan de lever soms het werk niet aan.
Misschien een gekke vraag; maar is je paard gevoelig op de rug net achter je zadel?

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 06:12

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 06:37

Humus!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:33

Bietenpulp....

Goedgekeurd onderschrift :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:40

Sowieso nog een keer testen op zand. Dat kan best wel variëren per keer mesten.
Verder heb ik heel goede ervaringen met de Darmbalans van Ecostyle.

Onze Rebel had sinds een vergiftiging in 2011 de mest niet meer echt stevig. Met de Darmbalans zag ik na een paar dagen al verschil. Ik heb die kuur een half jaar terug gegeven maar haar mest is nog steeds prima :-)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:11

Gastro + van Havens werkt inderdaad goed op de spijsvertering.

En droog hooi ipv kuil, geweekte bietenpulp inderdaad ook.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:57

Gastro plus van havens kun je inderdaad prima proberen,
gaf bij mijn merrie bij voeren van nog geen halve kilo al verschil.
:j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:02

Bij mijn twenter helpt Oerbalans zijn mest steviger te houden.

Alex en Jorie houden van Strooigoed!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:10

Hier ook een met darm problemen.
Zijn dieet bestond (op advies da) een hele tijd uit. Bietenpulp, fiber force, psylium zaadjes, lijnzaad olie, yea sacc (supplement) en combi gold (supplement) en nu heeft hij nergens geen last meer van.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 02:56

Bij mijn paard werkt Biergist poeder heel goed. Van horsefitshop.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-17 13:09

Ze krijgt zeker geen voordroog of kuil. Ze heeft IR en is extreem gevoelig voor HB. Voordroog en zeker kuil is een recept voor een spuitje.
Het is dus ook geen zand. Dat wordt regelmatig gecontroleerd en daarnaast krijgt ze regelmatig preventief een lijnzaad kuur. Na de lijnzaad kuur wordt er altijd nog eens op zand getest.

Naast de Vitalbix krijgt ze nu niks. Ze staat op het land, op strookbegrazing.
In de winter krijgt ze kwalitatief goed hooi. Het is aan haar altijd goed te merken als de kwaliteit niet goed is, dan eet ze het slecht. Voor haar werkt stengelig hooi (niet te grof) van de eerste snee van lichtbemest land het best.

Wat zijn andere symptomen van maagzweren? Ik zie aan haar niets anders behalve de dunne mest.

Leverklachten is al eens onderzocht (vorig jaar). Niks gevonden.
Ze is niet gevoelig op de rug.

De Gastro+ van Havens ga ik denk ik zeker proberen. Mijn voerleverancier verkoopt die ook, dus dat is mooi makkelijk.

strooigoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:11

Kijk eens naar Dengie Healthy Tummy bij Voergoed.