Even wat informatie over hem:
Optimist is 21 jaar, altijd hoog in de dressuursport gelopen. Heeft op 17 jarige leeftijd een diepe buigpees blessure gekregen die nooit meer is overgegaan. Op 20 jarige leeftijd is hij van mij geworden, hebben toen een tijdje dressuur gereden en sinds 3 maanden eigenlijk alleen nog maar buiten gereden.
Paardje staat hoog in het bloed, heeft eigenwijs karakter.
Nu het ongeluk:
In mijn 2e week van de vakantie (mijn ouders pasten op, vriendinnen kwamen om de dag met hem poetsen en/of heel even wandelen) is optimist geschrokken van een kruiwagen die omviel, is gesteigerd (en voor ons een hele goede les: maak een paard nooit vast aan een staldeur!!! wij wisten toen nog niet dat er dit kan gebeuren) hij stond vast aan de bovenkant van de staldeur die er dus alleen ingehangen was, bovenkant kwam los en daar is hij dus mee de stal uitgerend (met dat ding om zijn hoofd hangend). Optimist is over een hek van meer dan een meter gesprongen een weiland van de buren in (hij heeft de laatste 16 jaar niet gesprongen), daar heeft iemand zijn halster doorgesneden en toen hij dus verlost was is hij weer over het hek gesprongen en naar de andere buren gerend (halve kilometer verder ongeveer). Toen hij weer gevangen was en op stal stond is de dierenarts geweest en heeft de schaafwonden verzorgd.
(Hij heeft dus schaafwonden die je van de buitenkant kan zien, alleen de binnenkant was na een dag al helemaal stijf)
Ik was dus op vakantie dus heb er geen invloed op gehad, ze hebben de eerste paar dagen rond de 10 minuten gewandeld en voor de rest rond de 5 uur op de wei.
nou komt mijn vraag

Optimist is nu na 3 weken nog steeds stijf (ik kom aankomende maandag pas terug dus alles wat ik hier vertel is wat ik gehoord heb) ze wandelen er om de dag of om de 4 dagen nog geen 15 min mee en staat nog steeds rond de 5 a 6 uur buiten, overige uren staat hij op stal ivm gevoelig voor hoefbevangen. Hebben jullie ervaring met zo soort ongeluk en wat hebben jullie gedaan om je paard weer losser te krijgen en zo min mogelijk blijvend schade? (hij is al oud dus ik verwacht geen 100% herstel)
de beweging:
ik zat te denken aan elke morgen 5 a 10 min wandelen (rustig wandelen) en smiddags 15 min wandelen met af en toe stukjes wat steviger doorstappen, de eerste paar dagen/week als ik weer thuis ben. Als dit beter gaat zou ik het longeren op een hele grote ronde weer oppakken en dit dan steeds ietsje opbouwen. voor de rest staat hij dus aantal uren op de wei en de rest op stal (helaas)
het voer:
hij krijgt nu onbeperkt ruwvoer (wat ik zo wil houden) en havens basis-sportbrok, 1,5 kg per dag.
(naast schoon water en zoutblok waar hij niet aan likt)
ik wil al een lange tijd muesli gaan bijvoeren en wil havens power plus mix gaan bijvoeren. ik zat te denken aan 1 kg brok en 1 kg muesli per dag (natuurlijk wat minder of wat meer aanpassen op de hoeveelheid beweging)
Nou wil ik voor de spieren (en mooi meegenomen zou zijn ook voor de gewrichten en pezen, maar ik denk dat dat niet perse hoeft) een supplement gaan bijvoeren om te proberen.
ik zat te denken aan MSM Extra van de paardendrogist maar ben benieuwd wat jullie kijk hierop is .
hij staat aan huis dus ik kan alles zelf bepalen.
en hiernaast wil ik een paarden osteopaat/fysiotherapeut bij laten komen, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie mening.
Okéé