stijf paard na ongeluk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Optimistxxx

stijf paard na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:12

In mijn vakantie (ik ben 5 weken weg geweest) heeft mijn paard (Optimist) een ongeluk gehad.

Even wat informatie over hem:
Optimist is 21 jaar, altijd hoog in de dressuursport gelopen. Heeft op 17 jarige leeftijd een diepe buigpees blessure gekregen die nooit meer is overgegaan. Op 20 jarige leeftijd is hij van mij geworden, hebben toen een tijdje dressuur gereden en sinds 3 maanden eigenlijk alleen nog maar buiten gereden.
Paardje staat hoog in het bloed, heeft eigenwijs karakter.

Nu het ongeluk:
In mijn 2e week van de vakantie (mijn ouders pasten op, vriendinnen kwamen om de dag met hem poetsen en/of heel even wandelen) is optimist geschrokken van een kruiwagen die omviel, is gesteigerd (en voor ons een hele goede les: maak een paard nooit vast aan een staldeur!!! wij wisten toen nog niet dat er dit kan gebeuren) hij stond vast aan de bovenkant van de staldeur die er dus alleen ingehangen was, bovenkant kwam los en daar is hij dus mee de stal uitgerend (met dat ding om zijn hoofd hangend). Optimist is over een hek van meer dan een meter gesprongen een weiland van de buren in (hij heeft de laatste 16 jaar niet gesprongen), daar heeft iemand zijn halster doorgesneden en toen hij dus verlost was is hij weer over het hek gesprongen en naar de andere buren gerend (halve kilometer verder ongeveer). Toen hij weer gevangen was en op stal stond is de dierenarts geweest en heeft de schaafwonden verzorgd.
(Hij heeft dus schaafwonden die je van de buitenkant kan zien, alleen de binnenkant was na een dag al helemaal stijf)
Ik was dus op vakantie dus heb er geen invloed op gehad, ze hebben de eerste paar dagen rond de 10 minuten gewandeld en voor de rest rond de 5 uur op de wei.

nou komt mijn vraag :D, eigenlijk vragen /3

Optimist is nu na 3 weken nog steeds stijf (ik kom aankomende maandag pas terug dus alles wat ik hier vertel is wat ik gehoord heb) ze wandelen er om de dag of om de 4 dagen nog geen 15 min mee en staat nog steeds rond de 5 a 6 uur buiten, overige uren staat hij op stal ivm gevoelig voor hoefbevangen. Hebben jullie ervaring met zo soort ongeluk en wat hebben jullie gedaan om je paard weer losser te krijgen en zo min mogelijk blijvend schade? (hij is al oud dus ik verwacht geen 100% herstel)

de beweging:
ik zat te denken aan elke morgen 5 a 10 min wandelen (rustig wandelen) en smiddags 15 min wandelen met af en toe stukjes wat steviger doorstappen, de eerste paar dagen/week als ik weer thuis ben. Als dit beter gaat zou ik het longeren op een hele grote ronde weer oppakken en dit dan steeds ietsje opbouwen. voor de rest staat hij dus aantal uren op de wei en de rest op stal (helaas)

het voer:
hij krijgt nu onbeperkt ruwvoer (wat ik zo wil houden) en havens basis-sportbrok, 1,5 kg per dag.
(naast schoon water en zoutblok waar hij niet aan likt)
ik wil al een lange tijd muesli gaan bijvoeren en wil havens power plus mix gaan bijvoeren. ik zat te denken aan 1 kg brok en 1 kg muesli per dag (natuurlijk wat minder of wat meer aanpassen op de hoeveelheid beweging)
Nou wil ik voor de spieren (en mooi meegenomen zou zijn ook voor de gewrichten en pezen, maar ik denk dat dat niet perse hoeft) een supplement gaan bijvoeren om te proberen.
ik zat te denken aan MSM Extra van de paardendrogist maar ben benieuwd wat jullie kijk hierop is .

hij staat aan huis dus ik kan alles zelf bepalen.
en hiernaast wil ik een paarden osteopaat/fysiotherapeut bij laten komen, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie mening.

Okéé :)) , heel erg lang verhaal maar zo is het hopelijk in een keer duidelijk O:)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:16

Dat hoeft zeker voor een ouder paard niet raar te zijn. Als je zelf een ongeluk hebt gehad kun je ook nog een behoorlijke periode stijf en stram zijn. Een kneuzing kan wel 6 weken nodig hebben om te herstellen. Je kunt eens een paarden masseur laten komen of een Chiropractor. Of allebei. Die kunnen vast wel wat voor hem betekenen. Want zo te lezen heeft hij een behoorlijke klap gehad.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:19

Wat een vervelend ongeluk!
Voordat ik iets met hem zou gaan doen zou ik er eerst een osteopaat bij halen.
Die kan al zijn spieren loswerken. Wie weet komt er nog meer uit.
En vrije beweging lijkt me erg fijn.
Kan hij ipv op stal niet in een paddock staan ofzo?
In een stal kan hij niet echt bewegen wat niet bevordelijk is voor zijn spieren.
Je schrijft dat zijn peesblessure nooit is overgegaan. Hoe kan het dat jij erop hebt kunnen rijden dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:19

Kan hij op de paddock? Dan hele dag op de paddock zetten (op die paar uurtjes wei na), hooi aan de ene kant voeren en water aan de andere kant zetten om bewegen te stimuleren. Verder Traumeel druppels gaan geven in een hoge dosering.
Iets geven voor de spieren lijkt me ook goed idd.

Verder zou ik bellen met een osteopaat (die ook DA is) en een masseur, eerst overleggen of je op zo'n korte termijn al kunt behandelen, of dat je nog even moet wachten.

frisian_love

Re: stijf paard na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:28

Wat ik in dit geval zeker zou doen, is hem traumeel geven.
Altijd fijn om evt inwendige kneuzingen etc sneller te doen herstellen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:36

Hij is 21 jaar en hersteld dus minder goed van wat ie heeft opgelopen.
Zeker met die peesblessure en hij heeft gesprongen en gerend naar de buren toe in zijn angst en paniek.....en dat kan het verergerd hebben.

Logisch dat ie na een dag helemaal stijf is geworden, dat is niet gek.
Dus veel mee gaan lopen aan de hand en niet slechts 1 x per dag 10 minuten, dat helpt niks en verder 5 uurtjes in weiland, dan blijft ie stijf, want als ie pijn heeft en stijf is gaat ie niet uitzichzelf rondlopen.

Ik weet niet wat de dierenarts had geadviseerd.

Mijn eigen paard was ook niet zo heel jong meer en hij is in een volle rengalop over de kop gegaan en onderuit gegaan in de rijbak, een hele beste klap en was hard neergekomen en dat op een bevroren zand (het was hartje winter)........dus ik gauw hem een deken omgedaan om zijn spieren warm te houden en ging er direct veel mee stappen aan de hand, de volgende dag.......was hij niet stijf, en de volgende dagen was hij ook niet stijf....... helemaal niets aan overgehouden, ongelooflijk maar waar.

En jouw paard was niet gevallen, alleen met dat ding erom en meer dan een meter ermee gesprongen......ik vrees toch dat het de been is met blessure........

Eerst weten waar het aan ligt dat ie zo eraan toe is en dan pas kun je weten wat je doen moet.
Of het die blessure is of dat het ook enorme spierpijn is, maar dat zou dan allang over moeten zijn, zeker als het al 3 weken geleden is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:42

Jeetje, arm dier en arme jij. Jullie zullen allebei wel flink geschrokken zijn!

Het is idd normaal dat ze langdurig stijf zijn als ze echt kneuzingen en verrekkingen hebben. Helemaal als ze op leeftijd zijn. Maar hij moet wel langzaam steeds wat beter worden. Zie je verbetering?

Stappen is heel goed, en je idee om dat twee keer per dag kort te doen is nog beter! Alleen de uren op stal zijn niet zo gunstig. Dan kun je er beter voor kiezen om hem na de uurtjes in de wei in een paddock te zetten, dat ie nog steeds de mogelijkheid heeft om te blijven bewegen.

Kun je ook zien waar hij precies stijf is?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:50

Ik had een pijnstiller aan de DA gevraagd. Zijn spieren zullen verzuurd zijn... Mijn paard was in elkaar geslagen door een loslopend dier. Met 3/4 dagen pijnstillers knapte hij op, zijn spieren kregen minder spanning. Succes met zijn herstel..

Optimistxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:02

helaas kan hij niet op een paddock en kan dit ook niet gemaakt worden

Optimistxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:16

als het goed is heb ik alle berichten beantwoord in een pb :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:27

Doe hem dan een graasmasker om en zet hem langer buiten. Dan kan hij wel eten maar in mindere mate. Hij heeft beweging nodig om alles weer soepel te krijgen.

Optimistxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:46

@tanjaatjuhh

welk graasmasker adviseer jij?
ik heb er een gehad van divoza van pagony alleen die was in maat paard (terwijl mijn paard eigenlijk zelfs cob heeft) nogsteeds heel erg strak

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:49

http://www.cheepoo.nl/
Deze heb ik. In het full was hij groter dan andere fulls had ik het idee.
Maar de xfull is er ook nog.
Plus een maattabel. Dan kun je het nakijken.
Erg tevreden mee :j

Beterschap met je paard

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:51

Ik zou ook zeker een fysio/manueel therapeut laten langskomen. Het kan zomaar dat er in alle geweld met rennen en springen ook iets verschoven is, dat er nu bv een wervel scheef zit. Dat gaat vanzelf niet over en hoe langer je paard dat compenseren moet, hoe langer je er last van blijft houden. En diegene kan dan meteen een goede massage geven om wat afvalstoffen af te voeren. Verder denk ik dat je heel goed bezig bent, regelmatig rustig en gedoseerd bewegen en kijken wat je paard aankan.

Houd je er verder rekening mee dat de Power plus mix is bedoeld voor paarden die behoorlijk stevig in het werk staan? Ik vind het heel fijn voer maar er zijn paarden die er ontzettend energiek van worden. Mijn Z paard krijgt een halve kilo alleen na het werk, denk serieus niet dat ik nog blijf zitten als ik hem op standaard een kilo zou zetten. Misschien heeft jouw paard die energie juist hard nodig en was dat je bedoeling hoor maar denk zeg het even.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:39

Biosynov Complex van de paardendrogist,is top spul voor spieren/pezen/gewrichten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:47

Optimistxxx schreef:
@tanjaatjuhh

welk graasmasker adviseer jij?
ik heb er een gehad van divoza van pagony alleen die was in maat paard (terwijl mijn paard eigenlijk zelfs cob heeft) nogsteeds heel erg strak

Graasmaskers begin je altijd 1 maat groter dan halster en veelal 2. Welsh a hier heeft al maat cob (en die is al zozo qua maat). D-pony met 1 maatje groter bitje past niet in die cob maat. Let op dat verschillende merken ook verschillende afmetingen voor hun maataanduidingen kunnen nemen. Ander merk kan wel eens veel beter passen. Bij divoza zou ik voor die met bont van shires kiezen, die zitten redelijk realistisch qua maten.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:03

Neutradex, wordt ook gegeven bij spierbevangen paarden en traumeel dr. Verder lekker in de wei en hem zelf laten bepalen wat hij wilt doen. Ik zou sowieso stoppen met krachtvoer en starten met een vitamine korrel.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:15

Waarom krijgt een paard waar je niks meer mee doet, en welke gevoelig is voor bevangenheid zoveel brok?

Ik zou hem liever buiten hebben met wat meer gras en geen brok, dan uren op stal met brok.

Dat die nog stijf is is niet gek voor een ouder dier. Beweging is echt belangrijkste, de verzuring moet eruit gaan. Koop inderdaad een grasmasker en zet je paard de gehele dag buiten. Je kan het proces versnellen met een ortho/fysio/masseur.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:21

ELpatcho schreef:
Waarom krijgt een paard waar je niks meer mee doet, en welke gevoelig is voor bevangenheid zoveel brok?

Ik zou hem liever buiten hebben met wat meer gras en geen brok, dan uren op stal met brok

Ik was hetzelfde aan het afvragen.
Een vitamine korrel met onbeperkt hooi en overdag de hele dag op het gras lijkt mij geen overbodige luxe.
Jammer dat er geen paddock is, dan had je wat meer mogelijkheden gehad.
10 min stappen 1x per dag zet geen zoden aan de dijk met een stijf dier overigens.
Wat heeft de dierenarts geadviseerd ook ivm zijn huidige peesblessure?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:20

Greenguard heeft fijne graasmaskers

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:28

Ik zou eens beginnen met spierwaarden bepalen voor je er een osteopaat aan zet.
Net zo goed is hij hartstikke spierbevangen geraakt.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:44

Hoog op de Traumeel zetten en zelf laten bewegen (paddock) en veel rechtuit wandelen.
Idd laten checken door osteo/manueel of iets in die trant