Hoeveelheid Gerstemix (Mijten)

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Savannah_XxX

Hoeveelheid Gerstemix (Mijten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 13:52

Na veel informatie te hebben verzameld heb ik besloten om mijn paard gerstemix van Mijten bij te geven, maar nu zit ik met de volgende vraag: Hoeveel geef je je paard hiervan?
Ik vind hier heel weinig over en veel verschillende adviezen.
Het paardje is 1.50m, neigt snel naar overgewicht en krijgt slechts 2-3 keer beweging per week (lichte arbeid onder de vorm van buitenritten)

Welke hoeveelheid gerstemix zouden jullie me aanraden?

tamary

Re: Hoeveelheid Gerstemix (Mijten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:57

Waarom wil je een snel te dik paard dat qua energieeisen eigenlijk geen belastende arbeid doet krachtvoer geven? Vit.min. korrel is goede keuze, extra calorieen zijn zo te lezen echt overbodig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 14:09

Op aanraden van de andere paardeneigenaars in de winter wanneer er niet veel gras meer op de wei staat... of is dit geen juiste redenering??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:20

Krachtvoer voer je omdat paard niet genoeg energie kan halen uit ruwvoer en/of ruwvoervervangers. Winter zou dat dus hooi moeten zijn, brok zeker niet de eerste keuze. Meer hooi voeren is je 1e keuze, bij te dik kan je dat aanvullen met wat knabbelstro (=stro wat niet lekker genoeg is om van te blijven vreten, maar wel veilig). Brok is voor grote prestaties (Z niveau, etc.) sober paard (dus snel dik) heeft eerder problemen met brok alleen al qua vertering, want goed in staat om alles qua energie uit ruwvoer te halen. Enkel een tekort aan vit./min. is zeer waarschijnlijk en deel van de reden dat zo'n paard niet stopt met eten. Dat kan je aanvullen via een vit./min. korrel, daarin zijn die waardes geconcentreerd ipv de 3kg brok + energie waar dat anders uit moet komen gezien de concentratie die de fabrikant er dan instopt. Komt bij dat je giga kans loopt op een levensgevaarlijke stuiterbal als je zoveel gaat bijvoeren, zeker met lagere temperaturen en meestal meer op stal/stilstaan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:26

Ik zou inderdaad geen granenmix geven in zo'n situatie, en gerstemix valt daar ook onder, maar een mineralenbrok. Als je wilt bijvoeren omdat hij anders te weinig voer binnen krijgt kan je ruwvoermix gaan voeren, en als er op zich genoeg ruwvoer gevoerd wordt zou ik gaan voor een vitaminekorrel. Als hij nu nog niet te dik is zou ik gaan voor vitalbix daily complete, 75g/100kg paard. Als hij al wel echt te dik is zou ik gaan voor Marstall Force of Pavo Vitalcomplete, 30g/100kg paard.

Van de winter raad ik aan om vooral naar je paard te kijken. Ik voer bij voorkeur Pavo Nature's Best bij, tot 250g/100kg paard hoef je de vitaminekorrel niet te verminderen. De volledige dosis NB is 500g/100kg paard (maar mag opgevoerd worden tot 1kg/100kg paard als er echt alleen ruwvoer naast gevoerd wordt of het paard zelfs ruwvoer slecht wegkrijgt).

Stel, jouw paard heeft een ideaalgewicht van 500kg.

Nu voer je er dan 350g vitalbix DC bij (75x5 = 350)

Van de winter blijkt hij in te vallen (hoeft niet, maar als voorbeeld). Je besluit NB bij te voeren.
2kg Nature's best (=2.5 schep)
dan moet je nog 75g vitalbix DC ernaast voeren (2000/500 = 4, dat betekent dat er voor 400kg paard al vitaminen en mineralen gevoerd wordt. Het paard weegt 500kg, dus 500-400 = 100kg waarvoor nog gevoerd moet worden. Dat is 75g vitalbix).

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie