3 jarige krachtvoer geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:41

Wij geven onze veulens krachtvoer bij van zodra ze geboren worden. Een te mager paard zou ik wafer bijgeven. Carli Wafer is met minder suiker, maar dat eten ze soms niet zo graag. Wij geven Fonck-wafer van Guidolin. Wafer is ruwvoer.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:42

Dees schreef:
Bietenpulp komt van suikerbieten ;)

Jup, en de pulp is het afval van nadat de meeste suiker eruit is gehaald.
Als ik goed ben geinformeerd iig.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:54

kvika schreef:
Paarden gaan niet dood van suikers, ze krijgen er genoeg van binnen in hun gras (vers of gedroogd )
Te veel suikers zal een paard niet dood van neervallen, echter geeft dit vroeg of laat zeker problemen.
Dat er vroeger niet naar suikers werd omgekeken is ook gewoon weg omdat de paarden toen gewoon hard werkte en dus die veel suikers ook gewoon konden verbranden..
De meeste paarden staan 24/7 of bij geluk 18/7 weg te staren in een boxje van 3,5 bij 3
mogen en 1 a 2 uurtjes tussen uit aan het werk en dan weer stil staan.
Die verbranden dus ook amper en dan gaan die te veel aan suikers echt er hier en daar in de weg zitten of verstoren het binnenwerk van het paard.

Het paard van TS staat gewoon 24/7 op het land en is nog in de groei.
Extra ruwvoer is eigenlijk gewoon het beste maar lastig omdat TS er bij wil blijven en extra gras is er niet. Ik zou gaan voor gewone brok met wat olie en lucerne.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:10

Dees schreef:
Bietenpulp komt van suikerbieten ;)

RESTproduct van de suikerindustrie. En in bieten zit ook nog eens veel lysine en methionine, naast threonine de meest belangrijke essentiele aminozuren voor een paard (al zijn er nog 7 noodzakelijk) zonder essentiele aminozuren worden bv eiwitten niet goed opgenomen en daar zal juist weer de groei vandaan moeten komen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:37

Er is heel veel mis met het voeren van bietenpulp aan paarden. Naast dat het een restproduct is van de suikerindustrie, en in die zin per definitief in relatie te brengen is tot suiker, is ook de hele calcium-fosfor verhouding in het geding bij het voeren van dit eenzijdige spul. Laat staan de risico's voor het paard wanneer de pulp niet voldoende geweekt is alvorens het te voeren. Ik voer het niet, ik vind het geen paardenvoer.

Werkelijk, alle quasi-Bokt-geleerden ten spijt: voer gewoon brok die daarvoor gemaakt is. Wel zo makkelijk, wel zo goedkoop, wel zo gezond. Doe niet zo moeilijk. Bij Havens werken vele professionals die op dit onderwerp zijn afgestudeerd, het is toch onzinnig om te denken dat je het zelf beter kunt weten.

Gewone voor paarden geproduceerde brok is echt niet gevaarlijk, je paard gaat er echt niet dood van en verreweg de meeste paarden in NL blijven gewoon gezond bij dit voer.
Kennelijk is dat voer alleen op Bokt een probleem. Het zal.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:35

Het is zeker niet alleen op bokt een probleem, ook niet-bokkers heb ik al vaak geholpen. Havens voer ik juist vaak liever niet vanwege het zeer hoge zetmeelgehalte dat de meeste van hun krachtvoeders hebben .

Het feit dat het een restproduct is, doet er niet toe. Ook sojaschroot, tarwezemelen, appelpulp, etc. etc. is restproduct. Het feit is namelijk dat juist de restproducten vaak de oh zo begeere vezels voor paarden bevat.

De Ca:P verhouding is inderdaad scheef, maar bij 1kg bietenpulp (ongeweekt gewogen) op 5kg ruwvoer is er echt niets aan de hand. Veel weidegrond in Nederland is verzuurd dus krijgen ze dan juist wat krap calcium binnen, waardoor een beetje bietenpulp juist helpt. Daarnaast voegt bietenpulp pectines toe, die helpen met het ondersteunen van de darmflora waardoor ze ook secundair extra energie opleveren.

Mijn ervaring met een paard dat zeer gevoelig is voor slokdarmverstopping (krijgt het al regelmatig op enkel droge brok, dus al zijn krachtvoer wordt geweekt) is dat 3-4L koud water op 1kg bietenpulp met 3-4 uur staan al voldoende is om het helemaal veilig te voeren.

Ik voer zelf overigens wel liever gewoon een compleet voer bij de meeste paarden, maar vind dan pavo fijnere voersoorten hebben dan havens. Ik ben ondertussen voor de meeste paarden over op pavo nature's best, een relatief laag zetmeelgehalte, een hoog vitaminen en mineralengehalte, weekt in 10 minuten voor mijn paard, goed in de energie (met 0.80 epwa een gewone middenslag energieleverancier).

Een paard dat luchtzuigt en dus maagproblemen heeft of er gevoelig voor is, zou ik niet zetten op een merk dat op hun luchtzuigvoer na, minimaal 31% zetmeel+suiker heeft en een hoop voersoorten heeft van minimaal 40% Z+S.

En ja, ik heb er voor geleerd, laatste jaar van de studie diervoeding. Overigens zijn de meeste paarden in NL helemaal niet zo gezond, niet voor niets heeft minimaal de helft van de stalpaarden maagzweren en als je de maagwandirritatie meerekend, heeft meer dan ¾ van de stalpaarden een probleem. Er valt nog ontzettend veel te winnen op het gebied van voeding (en andere gebieden van welzijn).

Overigens is een kribbebijter of luchtzuiger altijd een geval waar zeer specifiek naar de situatie gekeken. Maar als er een gewoon krachtvoer in gestopt wordt, dan raad ik dus pavo nature's best aan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:18

Ik geloof niet dat mensen beseffen hoeveel ellende er is door verkeerd voeren. Maar pas als het te laat is gaan ze zoeken naar oplossingen. Na tig jaren troep voeren.

En ja, ook die commerciele merken passen zich al jaren aan met de ontwikkeling. Ook die merken brengen continu nieuwe producten op de markt, omdat ze in zien dat een gewone brok niet meer van deze tijd is.

Gelukkig zijn er echte kenners en mensen die zich verdiepen e ontwikkelen om problemen te voorkomen en evt te verhelpen. Want zolang mensen advies aannemen van de winkel of de buurman die alleen naar de mooie zak kijkt die om een brok heen zit, wordt het niet beter.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:38

Alsof het zo vaak mis gaat.... :n

Echt, al die toeters en bellen en onbevestigde theorieën over paardenvoer... Nergens voor nodig.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:41

Ja, het gaat heel vaak mis. En de theorien zijn zeker niet onbevestigd. Maar goed, gelukkig ontwikkelen steeds meer mensen wel. Ook grotere stallen, de commerciele merken en de bekende ruiters. Een enkeling blijft eigenwijs achter.

Maar de problemen door slecht voeren zijn heel groot.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:10

De problemen door doe-het-zelf-voer zijn bij kans nog groter.
Er gaat heus wel iets mis met reguliere brok, maar doorgaans is het paard dan al ziek door andere redenen. In verreweg de meeste gevallen is reguliere brok aanmerkelijk beter dan alternatieven.

Nuchter blijven is in nagenoeg alle situaties beter. Ook bij paarden.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:28

Ik ben het heel erg eens met Dees. Maak/doe het zelf vraagt enorm veel kennis.
Zoals Mizora veel beter weet dan wij gaat het bijna altijd mis op de verhoudingen (bv. Ca/P) - en laten we eerlijk zijn, wie spit alle voer na op alles wat er in zit? Gelukkig doen de voerfabrikanten dat voor ons.
Zo heb ik een paard dat het al jaren goed doet op Kentucky Lite. Gelukkig doet Havens daar mooie vitaminebrokjes door de granen, zodat ik me niet druk hoef te maken over de verhoudingen.
Ik weet trouwens niet waarom ze het er goed op doet, het past niet bij het type paard maar zo gauw ik er mee ophoud wordt ze stijf en sloom.... Alle andere paarden krijgen gewoon basisbrok.

De basis blijft natuurlijk goed ruwvoer. En volgens mij gaat het daar wel vaak mis, dat de kwaliteit, het aantal voerbeurten of de hoeveelheid ruwvoer onvoldoende is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 00:11

Het is vooral een probleem dat mensen veel teveel voeren.

Ze rijden 1 wedstrijdje, paard staat grotendeels binnen en moet dan op de sportbrok, want dat wordt in een winkel geadviseerd door iemand die er echt 0,0 vanaf weet.
Wat je dan vaak te horen krijgt is dat mensen hun paard bijv eerst moeten longeren voordat ze kunnen rijden.

Maar ik zie ook nog heel veel paarden waar ik kom die echt last hebben. Staan veel op stal, krijgen te weinig ruwvoer en veel brok. Het is nog steeds zo dat mensen denken dat een zogenaamd sportpaard daar mooier van wordt. Paarden staan echt te bijten bij opzadelen, zijn eerste 15 minuten met rijden hyper en na een galopje krijg je er niks meer uit.
Er wordt wel naar supplementen gegrepen of naar ene scherper bit, maar de basis wordt niet bekeken.
Dat is OOK opvoeding en OOK training, maar het is altijd een compleet plaatje.

Ik geef al 10jr voer adviezen en probeer dat zo te doen dat mensen het ook kunnen waarmaken op pension en met hun budget. Voorheen heb ik een aantal jaren nog fourage handel gehad en hadden we merken, dus ben je commercieel. Dat ben ik toen vrij snel gestopt.

Wij hebben momenteel 4 paarden met uiteenlopende karakters. We voeren bewust, maar hebben ondanks onze kennis ook wel voor gemak gekozen als we in pension stonden bijvoorbeeld. Maar mn eis is wel genoeg hooi en mn eigen hardvoer.
Het leuke is dat ze helemaal niet alle 4 super makkelijk zijn en we toch altijd horen; ja, maar die van jullie zijn braaf. Nee, ze mogen paard zijn, komen buiten, zijn verzadigd en zitten niet vol energie die ze niet kwijt kunnen.

Omdat ik op aardig wat plekken kom, geef ook les bijv, zie ik echt wel veel problemen en het een gaat echt niet zonder het ander.
Perfect voeren kunnen we echt niet in Nederland. Maar we kunnen wel vaker bij problemen gaan kijken naar het voer ipv naar supplementen pakken of bijzet teugels, strengere bitten etc etc etc ( veel voorbeelden )

Pension stallen zullen ook moeten veranderen qua management en dat is echt gaande, maar nog niet overal en gaat langzaam.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:22

Ja, dat is ook een dingetje... het paard van TS is mager - dus dan moet je voeren. Maar soms wordt te weinig energie opgelost door er extra brok in te stoppen en vergeten mensen dat je conditie moet opbouwen in het werk. Dan krijg je dus slapsticks van 10 minuten bokken en galopperen en daarna totale instorting.
Sneu voor het paard en dom van de eigenaar...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:39

Dees schreef:
De problemen door doe-het-zelf-voer zijn bij kans nog groter.
Er gaat heus wel iets mis met reguliere brok, maar doorgaans is het paard dan al ziek door andere redenen. In verreweg de meeste gevallen is reguliere brok aanmerkelijk beter dan alternatieven.

Nuchter blijven is in nagenoeg alle situaties beter. Ook bij paarden.


Dit dus helemaal!

Ik zie hier op stal paarden die z.g niet tegen brok kunnen, de praktijk is echter heel anders! Het lijkt wel of mensen compleet doorslaan met geen suiker mogen voeren!! Ok ik ben zeker geen voorstander van kilo's krachtvoer maar een gemiddeld paard kan toch echt wel +/- 2 kg verwerken, eventueel aangevuld met een vitaminesupplement. Mensen vergeten daarbij dat een paard de hele dag suikers staan weg te werken..gras/ ruwvoer! En daar zit meteen het grote probleem..er wordt veel te weinig ruwvoer verstrekt!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:21

@ pol1 :j _/-\o_

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:23

Ja, mensen slaan vaak door in het geen suiker voeren, maar tegelijkertijd wordt er door de "traditionele" garde ook vaak extreem laks over gedaan. De waarheid zit ergens in het midden en dan zit er ook nog een groot verschil tussen acceptabel en optimaal.

Ik stel soms wel degelijk voer zelf samen, zelfs mijn Groninger krijgt deels samengesteld voer. Hij krijgt namelijk een schep (suikerarme, 4%) luzernebrok bij zijn muesli. En ik heb een trekpaard gehad waarbij de eigenaar ivm het risico op cpl echt vrijwel geen zetmeel en suiker durfde te voeren (paard was broodmager op 35-40kg hooi per dag, dus ziek paard). Als je een mengsel maakt van melassevrije luzerne, melassevrije bietenpulp, zemelen, zonnebloemolie, lijnzaadolie en vitaminekorrel (in dit geval vitalbix daily complete) heb je een extreem zetmeel+suikerarm krachtvoer ontwikkeld. Het enige probleem is dat het heel slecht in een brok te persen is. Daarnaast moet het geweekt worden, waar lang niet alle eigenaren zin of mogelijkheid voor hebben en is het een voer dat alleen voor zeer magere paarden geschikt is. Maar door te spelen met de verschillende onderdelen kan je keer op keer een voeding maken waar vrijwel ieder paard het goed op doet, mits hij niet allergisch is voor tarwegluten of luzerne (die zijn er, maar is maar een heel klein deel). En is het paard er wel allergisch voor, dan vervang je het betreffende product en heb je weer een passende oplossing.

Maar uit een zak is wel gemakkelijker. Ik heb een tijdje een merrie gehad die 10 producten kreeg in een maaltijd eens per dag (bietenpulp, zemelen, luzerne, compact gras, 18+, omega 369, glucosaminemix, duivelsklauw, magnesiumoxide en vitaminekorrel), daar was ze overigens wel 8 uur mee bezig om het op te eten. Overdag stond ze buiten. Maar op deze manier heb ik haar nog wel 5 goede maanden kunnen geven voordat ze uiteindelijk toch door haar artrose geveld werd, terwijl de verwachting was dat haar ondergewicht niet meer op orde zou komen en haar waarschijnlijke PSSM-P2 haar ook parte zou spelen. Die zijn beide wel goed onder controle gekomen, maar ze was gewoon versleten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:42

Allebei de kanten slaan wat door. Mensen die zich verzetten tegen ontwikkeling wat gewoon vrij normaal is, overal! vind ik ook geen goede informatie bronnen.

Er zijn gewoon heel veel mensen die op slecht aanraden hun paard vol energie pompen. Zijn zgn sportpaarden die dan ook nog eens weinig buiten komen en de mensen kunnen er vervolgens niks mee.

Zijn er geen problemen? Bokt is een en al problemen en staat vol. Er zijn veel leden en er wordt erg veel gepost, dus het geeft toch wel een indruk van de dagelijkse toestanden. Zeggen dat niet alles met voer te maken heeft is te makkelijk. Het is een compleet plaatje en daar is voer echt een groot aandeel in.

Ik heb de ontwikkelingen wel meegemaakt. Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege bij Amsterdam ontmoet en als ik hun verhalen hoorde, stond ik echt met verbazing te luisteren. Maar als ik zelf 30/40 jaar terug denk of zelfs 10/20 veranderen er continu dingen.

Als je alleen met je eigen paarden te maken hebt en je hebt geen problemen, weet je niet altijd wat er speelt. Dat hoor ik om me heen toch ook wel dat mensen geen idee hebben hoe groot problemen zijn op pensionstallen waar iedereen maar doet waar hij zin in heeft.

Er zijn veel mensen en ook bijv staleigenaren die zeggen; ik doe het al 30 jaar zo. Maar de problemen zien ze niet of het boeit ze niet. En altijd ligt het aan iets anders........
Pas toen een stal merkte dat er toch wel erg veel verloop was, de veearts dagelijks op de stoep stond, was het tijd voor veranderingen. En nog erger; toen wist die staleigenaar op eens alles op gebied van ruwvoer.....Waar het kort daarvoor allemaal nog onzin was. Maar zo zijn mensen nou eenmaal.

Ik heb een voorbeeld van iemand die alles onzin vond, want alle ervaring van zoveel jaren etc etc. Toen het paard ging kwakkelen wat advies ingewonnen en wat gaan veranderen. Niet optimaal, maar beter dan het was. Helaas..........te laat.

En zo kan ik een boek vol schrijven.

Bij mensen is het niet anders he?! Mensen aten vers, maakten veel zelf. Daarna moesten ze allemaal bijzondere dingen eten, meer kruiden, meer kant en klaar, meer houdbaar. We zijn er allemaal echt niet gezonder op geworden. Niet alleen door het eten, maar ook door het leven en de combinatie.

Onze pony's kregen vroeger een schep biks en haver. Muesli bestond niet eens, lucerne kwam later. Onze pony's waren nooit ziek en werden oud. Maar ze moesten wel echt werken en wij mochten niet miepen tijdens de stevige lessen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 06:00

Bij ons op stal voer ik naar eigen inzicht, daarin neem ik ook mee wat de eigenaar er zelf ingooit! Het zijn die mensen die vaak roepen mijn paard mag geen suiker: vervolgens er zelf produkten ingooien die zeer suikerrijk zijn, en hun paard het liefst een uur of 10 op de wei zien %). Maar hun paard mag geen brok want daar zit suiker in :D. Wat ook vaak voorbij komt: mijn paard wordt heet van suiker (maar de wei is anders :? ) Ik denk dat paarden over het algemeen aardig kunnen omgaan met suikers aangezien ze vrijwel onbeperkt ruwvoer eten. Kilo's krachtvoer voeren is sowieso geen goed idee! Wel ben ik voorstander van een vitaminebrokje aangezien de producenten van de krachtvoeders met opzet de vitaminisering zo houden dat je wel kilo's moet voeren om aan het juiste vitamine gehalte te komen en hun graag veel zakken verkopen. Het is big buisness de voerhandel.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:16

Ik gaf mijn paarden pulp om ze dikker te krijgen. 1kg per paard krijgen ze. Eten ze 15 minuten over.
Ook nu voer ik het nog. Er is niet zoveel gras en krijgen ze het erbij. Ze zijn nu beide in super conditie en zien er goed uit. De ene is 3,5, die was ook te mager TS, zelfde reden als bij jou. Last van castratie gehad. Extra reizen naar kliniek en dergelijke. En nu, nu ziet hij er echt goed uit. Afbeelding

M'n andere paard krijgt er brok bij. 2kg per dag en na werk een schep extra. Die loopt ZZL dus heeft meer nodig dan bv m'n andere paard. Ze krijgen iedere dag extra ruwvoer en er staat wel iets te grazen voor ze. Ze krijgen dus genoeg en hebben onbeperkt ruwvoer incl gras.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:16

Ohja TS. Met brok kreeg ik m'n 3 jarige niet dik. Met pulp (2x per dag een kg) wel. Toen was ie in 4 weken een heel eind opgeknapt.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:09

Volume moet toch zeker van ruwvoer komen!

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:10

suikermeisje schreef:
Ohja TS. Met brok kreeg ik m'n 3 jarige niet dik. Met pulp (2x per dag een kg) wel. Toen was ie in 4 weken een heel eind opgeknapt.

Kilo droog gewogen neem ik dan aan?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:59

pol1 schreef:
Bij ons op stal voer ik naar eigen inzicht, daarin neem ik ook mee wat de eigenaar er zelf ingooit! Het zijn die mensen die vaak roepen mijn paard mag geen suiker: vervolgens er zelf produkten ingooien die zeer suikerrijk zijn, en hun paard het liefst een uur of 10 op de wei zien %). Maar hun paard mag geen brok want daar zit suiker in :D. Wat ook vaak voorbij komt: mijn paard wordt heet van suiker (maar de wei is anders :? ) Ik denk dat paarden over het algemeen aardig kunnen omgaan met suikers aangezien ze vrijwel onbeperkt ruwvoer eten. Kilo's krachtvoer voeren is sowieso geen goed idee! Wel ben ik voorstander van een vitaminebrokje aangezien de producenten van de krachtvoeders met opzet de vitaminisering zo houden dat je wel kilo's moet voeren om aan het juiste vitamine gehalte te komen en hun graag veel zakken verkopen. Het is big buisness de voerhandel.


Eigenlijk moet je de enerlaatste zin andersom beredeneren. Nog niet zo lang terug was de manier om te voeren 3x per dag een schep krachtvoer. Als de fabrikanten de hoeveelheid vitaminen en mineralen te hoog maakten, dan zouden de mensen hun paarden overdoseren, zeker als ze er nog eens een schepje na het rijden bij deden. Ze hadden hun mineralenconcentratie dus aangepast op de normale hoeveelheid voeren en die hebben ze dan (uiteraard!) ook op de zak gezet als advieshoeveelheid voor dát voer.

Er zit inderdaad verschil tussen suikers uit brok en suikers uit gras. Dat is hetzelfde verschil als suikers uit fruit en suikers uit snoep/mueslirepen. De hoeveelheid suiker ten opzichte van de hoeveelheid vezels verschilt flink en daarmee de snelheid waarmee het opgenomen wordt en de reactie van het lichaam erop. Overigens ben ik niet tegen wat suiker in het krachtvoer, mits het niet overdreven wordt.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:08

superpony schreef:
Onze pony's kregen vroeger een schep biks en haver. Muesli bestond niet eens, lucerne kwam later. Onze pony's waren nooit ziek en werden oud. Maar ze moesten wel echt werken en wij mochten niet miepen tijdens de stevige lessen.

Dat dus. En ze stonden allemaal op stro en kregen genoeg hooi....
( :+ Ik doe het niet veel anders nu).

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:38

Azmay schreef:
suikermeisje schreef:
Ohja TS. Met brok kreeg ik m'n 3 jarige niet dik. Met pulp (2x per dag een kg) wel. Toen was ie in 4 weken een heel eind opgeknapt.

Kilo droog gewogen neem ik dan aan?


Ja en dan geweekt in 4L.