3 jarige krachtvoer geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 09:51

mijn 3 jarige (24/7 op het land, 2 keer daags handje Nature's best en schep luzerne beiden van Pavo, en na wat werken probeer ik er wat slobber in te stoppen maar dat blieft meneer niet altijd) mag van de da wat dikker. Ik vind m ook wat aan de magere kant, en op het land staat niet altijd vol gras, vandaar dat ik al iets bijvoer. Nu gaf de da dus aan dat ik wel flink brok kan bijvoeren, vooral veel eiwitten en vetten. Ik wil dat eigenlijk zoveel als mogelijk met ruwvoer of in ieder geval natuurlijk doen, maar kom er even niet uit wat ik hem dan het beste kan geven. Merriebrok noemde de da, of een goede sportbrok. Maar ik wil zo min mogelijk suikers en in brok zit natuurlijk onvermijdelijk suiker (melasse). Omdat hij niet alleen op het land staan kan ik niet hooi bijvoeren omdat de rest daar ook erg blij mee zal zijn :9 , maar mijn paardje dan aan de kant gebonjourd wordt en niet kan eten (hij moet nog een beetje vechten voor zijn plekje _-:( ). Ik wil iets bijvoeren dat hij wel binnen een kwartier ofzo op heeft, ook een beetje eigen belang, want wij blijven bij hem tot hij het op heeft. iemand tips? Hem van het land halen om te eten is geen optie want dan wil hij niet meer terug 8)7

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:04

Je zit door de situatie sowieso aan krachtvoer vast ... je wil namelijk binnen een korte tijd zorgen dat hij een flinke dosis voedingsstoffen binnen krijgt.
De Natures Best verhogen en daar geleidelijk wat meer olie aan toevoegen of op Voervergelijk.nl iets zoeken wat hoog zit in vetten en eiwitten maar relatief laag in suiker.
Van PAVO kan je dan denken aan Sportsfit of 18+muesli.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:57

Ik zou iedere 4 dagen een schep nature's best erbij doen totdat je op 0.5kg natures best/100kg lichaamsgewicht zit (1 schep is 800g). Dat is de maximale hoeveeheid in 1 maaltijd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:23

Snel hooi = grasbrok (incl je eiwitten) en geef er een goede dosering vit/min korrel bij, en wel een incl. de essentiele aminozuren, want anders heb je aan die eiwitten ook erg weinig.
Simpel en leuk is om dat in een grote hondenvoerbal in een specikuip te geven. Geeft hem wat te doen en zorgt dat hij niet kan schrokken en zich verslikken oid. En het scheelt jouw veel tijd en gewicht sjouwen t.o.v. slobber. Grootste maat hondenvoerbal is ong 1 voerschep qua volume.

Maar als je paard niet terug de groep in wil, dan is die groep eigenlijk niet geschikt voor hem en mogelijk ook reden afvallen en bijbehorende stress. Zijn er verder fysieke klachten die op gezondheids problemen wijzen?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:30

Je hoeft bij een paard wat in de groei is niet zo bang te zijn voor suikers.
Je kunt gerust een brok voeren.Natures best is meer voor vitaminen en mineralen, daar zit weinig energie in.
Merriebrok kun je ze goed dik mee krijgen maar zorg vooral voor ruim ruwvoer.
Mijn 3 jarigen krijgen nu allebei 2 scheppen basisbrok en eten samen 3/4 baal hooi.
Die staan ook 24/7 op de wei en werken 3x per week een minuut of 20.
De grootste heb ik ook nog pulp bijgevoerd, daar kun je nog heel licht een ribbetje bij zien.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 16:08

Tamary, een hondenvoerbal heb ik nog niet aan gedacht, leuk! Alleen kan ik niet elke dag zoiets doen, duurt soms gewoon te lang.
Paard heeft een fikse ontsteking gehad aan zijn castratiewond en is daardoor een aantal keer verplaatst (kliniek, weiland, nieuw weiland) wat er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat hij wat gewicht heeft verloren. Einde van de maand gaan er 4 van de 8 paarden naar de winterstalling dus dan zal hij het fijner vinden op het land, paard is tot nu toe een beetje een loner, ookal komen andere paarden wel heel rustig naar hem toe, hij loopt gewoon weg.
wat ik eigenlijk wil doen is 'smorgens en 'savonds blijven bijvoeren, ik dacht zelf aan luzernebrok voor de eiwitten, en dan nog een vitamine/mineralen brok erbij, maar ik weet niet welke? op voervergelijk kom ik er niet helemaal uit, ik weet dat een beetje suiker geen kwaad kan maar omdat hij soms aan kribbebijten doet wil ik zo min mogelijk toevoegingen aan hem geven ivm evt last van zijn maag en daarom kribbebijten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:16

Qua mineralenbrok vitalbix daily complete.
Voor de maagproblemen, zeker na alle andere stress zaken is een omeprazol kuur wel degelijk te overwegen (wel via abler.com, anders ben je erg veel centjes kwijt).
Zodra paard die voerbal snapt gaat die vrij snel leeg hoor, ze kauwen alleen beter tussendoor.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:31

Wat is er tegen op reguliere brok met de normale hoeveelheid 'suikers'?
Er zitten geen echte suikerklontjes in die brok verwerkt hoor.

Een drie jarige hoort standaard paardenbrok probleemloos te kunnen verteren. Dat suikerarme voeren is voor paarden met problemen, zoals obesitas en glucose-intolerantie. Daar heeft jouw magere 3 jarige toch geen last van?

Ik zou het advies van de DA gewoon opvolgen en merriebrok gaan voeren.
Mijn eigen 3 jarige is ook niet al te dik, die voer ik naast 2kg lichte sportbrok nog een emmer lucerne van Hartog, onbeperkt hooi en overdag ruim voldoende gras. Die van mij (1.72m.) heeft het voer echt nodig, hij is nog lang niet klaar met uitgroeien.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:34

Heb je ook een foto van je paard, TS?

Een driejarige is nu eenmaal nog niet helemaal in de breedte uitgegroeid en kan nog heel slungelig zijn.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:39

Mijn driejarige zit aan de vitalbix brok en muesli en geef ik nu grasmix van Hartog bij.
Het hooi had minder voedingstof dan normaal...hadden een paar balen nodig om de zomer door te komen dus andere samenstelling dan normaal.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:04

Dees schreef:
Wat is er tegen op reguliere brok met de normale hoeveelheid 'suikers'?
Er zitten geen echte suikerklontjes in die brok verwerkt hoor.

Een drie jarige hoort standaard paardenbrok probleemloos te kunnen verteren. Dat suikerarme voeren is voor paarden met problemen, zoals obesitas en glucose-intolerantie. Daar heeft jouw magere 3 jarige toch geen last van?

Ik zou het advies van de DA gewoon opvolgen en merriebrok gaan voeren.
Mijn eigen 3 jarige is ook niet al te dik, die voer ik naast 2kg lichte sportbrok nog een emmer lucerne van Hartog, onbeperkt hooi en overdag ruim voldoende gras. Die van mij (1.72m.) heeft het voer echt nodig, hij is nog lang niet klaar met uitgroeien.

Kribenbijter = mogelijk maagzweer = zetmeel is dan pijnlijk. Komt bij dat DA en voerkennis een dingetje is en dat paard om zetmeel te verteren amylase genoeg moet aanmaken. Paard is ontworpen op het verteren van vluchtige vetzuren uit cellulose (die vezels uit ruwvoer die wij als mens niet kunnen verteren) in de dikke darm en dat de aanmaak van amylase in de dunne darm moet gebeuren en beperkt is. In veel grote sportstallen begint men inmiddels al langer terug te komen van graan als energiebron en voert veel meer ruwvoer (soms samen met vet), omschakeling duurt zo 6 weken tot 3 maanden, maar ze halen er dan zeker genoeg uit.

En geen enkele 3 jarige is klaar met groeien, dat is op zijn minst 6 (hoogte) en dan nog 2 jaar uitzwaren. Hoewel die daar niet een scharminkel door hoeft te worden en er zeker genoeg vit./min. in moeten, is het er een volwassen uiterlijk aan voeren nu ook niet de bedoeling. Sommige dingen kosten tijd, hoe het er ook uitziet van buiten.

Anoniem

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:09

Ik heb een wat oudere merrie die snel te dun word maar sinds ik de natural balance van havens bijvoer blijft ze keurig op gewicht zonder dat ze heet word of wat dan ook.
Ik geef 2x daags 1 kilo

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:17

Active + van Vitalbix zou een prima voer kunnen zijn, en mocht je echt hoog in eiwitten willen voeren maar wel laag in suikers en zetmeel willen blijven is de nieuwste van Vitalbix Breed&Grow een prima tijdelijke oplossing om hem wat dikker te krijgen en goede bouwstenen voor zijn spieren.
Uiteraard is goed ruwvoer bijvoeren altijd nummer 1

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:35

tamary schreef:
Kribenbijter = mogelijk maagzweer = zetmeel is dan ~..etc....


Kan er niets aan doen, ik vind die moderne theoriƫn echt niets anders dan paniek zaaien. Heb al ruim 20 jaar paarden. Dieren heb ik van jongs af aan en nog nooit heb ik er hier eentje gehad die een maagzweer opliep en/of ging kribbebijten. Terwijl ik nooit anders heb gevoerd dan 2x daags brok van normale merken (1 zak 20 kg niet duurder dan 10-12 euro) en 3x daags hooi (veel hooi). Komen er elke dag uit, maar staan ook iedere nacht op stal.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de paniek om suikers in het dieet van paarden, een mode-trend is die vrijwel nergens echt op slaat. Tuurlijk eten onze moderne paarden anders dan die paarden op de prairie. Maar we vragen ook wat meer van ze. Tuurlijk zijn er sommige paarden in NL zo ziekelijk dat ze alleen op bijzonder voer kunnen leven. Maar dat zijn zieke paarden, daar hoef je niet vanuit te gaan met een normale 3 jarige.

Echt, er is helemaal niets mis met je 3 jarige voeren als verreweg de meeste van de jonge paarden in NL gevoerd worden. Daar heb je echt geen exotisch duur brokje voor nodig hoor, dat spul van bijv. Havens en Subli is prima.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:12

HOe jonger je begint met goed voeren, hoe beter. Tegenwoordig weten we gewoon meer en kunnen we ook meer, of in ieder geval veeartsen en klinieken.

Een paard in de groei kan wel wat extra's gebruiken, maar de basis is en blijft goed en veel ruwvoer en vrije beweging. Naast korte training, genoeg rust.

Niet bij elk paard ontstaan er direct problemen als je veel biks of granen voert. Maar heel veel eigenaren zien de problemen niet of lossen deze verkeerd op.
Als een paard slechter beweegt, laten ze bijv een fysio of osteopaat komen
Als ene paard wat ''stout'' is, is het de pubertijd en wordt de aanpak verhard, andere bitten gebruikt of supplementen
Als een paard slechte hoeven krijgt/gevoelig gaat lopen, knal je er ijzers onder.

Natuurlijk komt iedereen die problemen weleens tegen en is niet alles voergerelateerd, maar het is een compleet plaatje. Ook ik zit 40jr in de paarden en heb 30jr eigen, dus alle manieren sindsdien wel voorbij zien komen en geprobeerd.

Toen wij voer verkochten, kregen we ook vaak de mensen aan huis die problemen hadden. Pas dan gaan mensen zich verdiepen. Laatst nog een eigenwijs iemand die al zoveel jaar paarden heeft, wedstrijden heeft gereden en altijd biks voerde, want daar doen paarden het al jaren goed op. Paard is helaas toch stuk.

Hoe oud wil je dat je paard wordt? De een vindt 15 al oud en de ander 30.

Veeartsen weten helaas weinig over goed voeren. Een goede veearts zal zelf ook toegeven dat het maar een heel klein onderdeel van de gehele opleiding is. Mensen die zich puur zijn gaan verdiepen op dit onderwerp en blijven ontwikkelen, kunnen je beter op weg helpen. Dat hoeft vergeleken met veearts/medicatie kosten helemaal niet duur te zijn, helemaal als je daardoor veel kan voorkomen.

Overigens is het overal zo. Mensen eten is ook veel meer kant en klaar, veel meer houdbaar dan 40 jaar geleden. Is dat altijd goed? Komen we daar van terug? Maar het is wel makkelijk en niet iedereen gaat er dood aan of kan niet functioneren. Toch willen veel mensen gezonder eten en leven en zich fitter voelen.
40jr geleden zag je amper muesli's. Of beter gezegd; ik zag ze helemaal niet. Ze kregen biks en haver.

Wij hadden een klant waarvan haar man vroeger met paard en wagen groente bezorgde. Dat paard kreeg schillen en brood te eten. Werden hun paarden oud? Nee, niet echt. Was dat voor hun normaal? Ja, dat dan weer wel. Als ze er 10jr mee deden was het lang, maar hoeveel mensen doen zolang met hun werkauto?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:50

superpony schreef:
Een paard in de groei kan wel wat extra's gebruiken, maar de basis is en blijft goed en veel ruwvoer en vrije beweging. Naast korte training, genoeg rust.


De kern van je hele verhaal.

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:08

Ik moet altijd een beetje lachen om dat suiker verhaal. Iemand enig idee hoeveel suiker er in gras zit?

Zij jonge sportpaarden ook niet allergisch voor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:37

Chester23 schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen om dat suiker verhaal. Iemand enig idee hoeveel suiker er in gras zit?

Zij jonge sportpaarden ook niet allergisch voor.


Dan moet je het wel helemaal begrijpen en weten hoe het werkt in een paard. Voer staat tegenover verbruik en of dat nou werk is of groei, een paard dat verbruikt, heeft minder snel problemen zoals bevangenheid.

Maar wat een paard nodig heeft en hoe darmen werken staat daar weer wel iets los van.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:33

Chester23 schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen om dat suiker verhaal. Iemand enig idee hoeveel suiker er in gras zit?

Zij jonge sportpaarden ook niet allergisch voor.


Dat ligt aan je soort gras, ondergrond en of je de bodem voed en met wat.
Ook in hooi zitten suikers, en suiker is niet perse slecht,maar er is ook weer een verschil tussen natuurlijke suikers en toegevoegde suikers.
Maar juist daarom is het toch een prima rede om bij je krachtvoer rekening te houden met suikers en zetmeel?

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:57

Mijn driejarige krijgt per dag 1 tot 1,5 kg Pavo Care4Life, omdat die suikerarm is en verder onbeperkt hooi/kuil. Van het voorjaar is hij ziek geweest en toen heb ik hem bijgevoerd met Seniores Priores. Vond 'ie heerlijk en het zette goed aan. Bietenpulp vind ik ook altijd goed werken om paarden wat bij te laten komen, maar daar zitten verder geen vitaminen en mineralen in. In Seniores zit alles, dus dan ben je in 1 keer klaar.. :) Enige nadeel is dat het heel goed moet weken, en dat je het daarna binnen een aantal uur moet voeren, anders wordt het vies.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:12

Heerlijk.... wel suikerarm willen voeren want o jee... die suikers...
En dan gewoon wel Bietenpulp op het menu zetten :D

Mensen, echt, paarden gaan niet dood van suikers. Niet van natuurlijke suikers en niet van toegevoegde suikers. Sterker nog, ze gaan dood zonder suikers. Net als wij mensen trouwens.

Ontspan en voer je paard zoals grote hengsthouders en opfokbedrijven dat ook doen: veel kwalitatief goed ruwvoer en gras, en erbij een beperkte portie keurige normale paardenbrok.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:17

Dees schreef:
Heerlijk.... wel suikerarm willen voeren want o jee... die suikers...
En dan gewoon wel Bietenpulp op het menu zetten :D

Mensen, echt, paarden gaan niet dood van suikers. Niet van natuurlijke suikers en niet van toegevoegde suikers. Sterker nog, ze gaan dood zonder suikers. Net als wij mensen trouwens.

Ontspan en voer je paard zoals grote hengsthouders en opfokbedrijven dat ook doen: veel kwalitatief goed ruwvoer en gras, en erbij een beperkte portie keurige normale paardenbrok.


Nou in bietenpulp zit minder suiker dan in gemiddeld hooi toch?
Zetmeel worden mijn paarden dan wel weer doodongelukkig van, ze schuren zich op normale brok helemaal kapot.

Even snel voeren en weinig zetmeel is een combi die moeilijk is denk ik. Ik pak zelf de slobber en sport mix zero van de aveve maar daar zijn ze ook nog wel een paar minuten zoet mee.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:33

Dees schreef:
Heerlijk.... wel suikerarm willen voeren want o jee... die suikers...
En dan gewoon wel Bietenpulp op het menu zetten :D


Ik voer mijn paard liever voer dat vol zit met dingen waar hij wat aan heeft, toevoegingen op het hooi/kuilgras dus, dan dat ik hem biks met 35% suiker voer.. Die suikers haalt hij wel uit z'n ruwvoer.

Als je paard het goed doet op biks, prima, maar ik heb de mijne er bewust af gehaald. Hij doet het nu een heel stuk beter :Y)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:06

Paarden gaan niet dood van suikers, ze krijgen er genoeg van binnen in hun gras (vers of gedroogd )
Te veel suikers zal een paard niet dood van neervallen, echter geeft dit vroeg of laat zeker problemen.
Dat er vroeger niet naar suikers werd omgekeken is ook gewoon weg omdat de paarden toen gewoon hard werkte en dus die veel suikers ook gewoon konden verbranden..
De meeste paarden staan 24/7 of bij geluk 18/7 weg te staren in een boxje van 3,5 bij 3
mogen en 1 a 2 uurtjes tussen uit aan het werk en dan weer stil staan.
Die verbranden dus ook amper en dan gaan die te veel aan suikers echt er hier en daar in de weg zitten of verstoren het binnenwerk van het paard.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:37

Bietenpulp komt van suikerbieten ;)