voor het eerst zelf voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

voor het eerst zelf voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 13:41

Binnenkort is het zo ver en staat paard waarschijnlijk aan huis.

Nu zit ik nog een beetje te twijfelen op welke manier ik haar ga voeren. Van alle pensionstallen waar ik gestaan heb, deed ze het best op Cavalor tradition mix. Dus dat is de brok die ik in huis ga halen.
Normaal gaf ik zelf ook nog altijd Linamix bij.
Zelf hebben we tarwe en spelt liggen, dus zou ik goedkoop kunnen bij voeren (zowel compleet als geplet). En bieten hebben we ook liggen.

Het is voor een oude, maar nog actieve merrie die eerder wat te vlug mager staat. Hooi krijgt ze graszaadhooi zoveel als ze op kan. Ander hooi hebben we niet liggen. En zo veel mogelijk weidegang. in de zomer dag en nacht, tenzij ik merk dat ze niet tegen de vette weide kan, dan krijgt ze een kleiner stuk voor de nachten.

Wat die Cavalor tradition betreft, kreeg ze 3 kwart van een grote voerschep (van 1kg?), 2x per dag.
Linamix kreeg ze 1x per dag 250 gram (klein voerschepje).

Nu zat ik te denken om 1kg Cavalor te geven, 250g Linamix, en 2 kleine voerschepjes spelt. Spelt is licht, dus zal geen 250g wegen per schepje. En dit verdelen over 2x per dag?
Ik lees dat spelt maar 15% van het rantsoen mag zijn, maar waarom vind ik nergens.
Als er bieten zijn, kan ze elke dag een biet krijgen. Dit eet ze graag en vlot.

Klinkt dit goed? of ga ik volledig de mist in met calcium fosfor verhoudingen en dergelijke?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: voor het eerst zelf voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:01

Wat is wat ouder? En wat is nog actief? Je moet eerst kijken hoe ze het op je ruwvoer aanbod gaat doen, dat is de basis.
Komt ze alleen te staan? Normaal ben je ook een beetje afhankelijk van de rest van het koppel, hoe die reageren op het gras en hooi.
Belangrijk is om te weten hoeveel ze bewegen. Dus zowel vrij op de wei/paddock als met rijden.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 17:40

Ouder is 21 jaar, actief als in dat ik Endurance wedstrijden met haar rij van 60km. Training staat op een laag pitje. Haar conditie houdt ze goed vast. Ze krijg haar eigen af te sluiten schuilhok op de weide. Die zo veel mogelijk open blijft. Als ze toegang heeft tot de weide staat ze niet alleen. Ik kan haar alleen zetten om bij te voeren of op dieet te zetten zo veel als nodig.

Het gaat me er vooral om of ik geen scheve verhoudingen creƫr in het krachtvoer + spelt + voederbiet