Cavalor FiberForce

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XRani_30X

Cavalor FiberForce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 20:59

Ik heb een minishetlander van ondertussen 1,4 jaar oud. Hij heeft een gevoelige maag darmen dus ben ik opzoek gegaan naar een passend voeder voor hem. Ook wordt hij snel dik.
Na vele goede ervaringen over de Cavalor Fiberforce heb ik deze vandaag aangekocht.

Nu is mijn vraag:
Hoeveel Fiberforce mag ik hem per dag geven zodat hij mooi op gewicht blijft? De voederbehoefte van op de zak vind ik persoonlijk enorm veel...
Hij heeft onbeperkt hooi ter beschikking.

xAnthea

Re: Cavalor FiberForce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:29

Ik zou hem gewoon niks geven of mss een vitaminebrokje.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:31

Ik gaf Fiberforce net aan een paard dat nergens dik van werd, en daarop werd hij wel ronder. Zou dus inderdaad maar heel miniem voeren als er verder zoveel ruwvoer ter beschikking is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:35

Ga ervan uit dat je al verder onderzoek hebt gedaan naar dat gevoelig zijn? Bloed bekeken en dergelijke? Zo een dingen kunnen soms een onverwachte oorzaak hebben.

Verder hier voer ik pre active met vitaminenkorrel in periode's, niet standaard eigenlijk. Meer dan enkele handjes zou ik niet geven.

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 21:36

xathhea : waarom niet? Heb veel reacties en ervaring van mensen gelezen die dit ook aan hun shetlanders gaven dus en dit super voer vonden, dus zou niet weten waarom niet?

Mallootje: Raar dat jij dat gaat geven aan een paard om bij te komen? Ik ben namelijk ook veel reacties tegengekomen dat hun paarden hier dun van bleven, van afvielen,... wegens het lage percentage aan suiker en zetmeel?

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 21:42

Lori, ja dit is allemaal onderzocht. Bleek dat dit kwam door de hoge suiker en zetmeelgehalte in het voer waar hij teveel van binnenkreeg. daarom dat ik nu op de Fiberforce ben uitgekomen aangezien dit veel lagere gehaltes heeft.
Ik had gedacht om hem 1 handje per dag te geven, maar was een reactie tegengekomen waar iemand zei dat het voer pas vanaf een bepaald aantal g/100 kg werkt? (Dus als je te weinig geeft geen werking heeft) Daarom dat ik nu toch eventjes de hulp van anderen inschakel :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:52

Het is inderdaad erg fijn voer voor de sobere rassen en ook zeer geschikt voor een wat gevoeliger verteringsstelsel. Ik gebruik het hier ook.
Ik denk als jij 2x per dag een handje heeft, of een kwart verschep 1x per dag, dat je er wel bent. Ik geef mijn tinkers ongeveer een halve tot 1 schep per dag.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:55

XRani_30X schreef:
xathhea : waarom niet? Heb veel reacties en ervaring van mensen gelezen die dit ook aan hun shetlanders gaven dus en dit super voer vonden, dus zou niet weten waarom niet?

Mallootje: Raar dat jij dat gaat geven aan een paard om bij te komen? Ik ben namelijk ook veel reacties tegengekomen dat hun paarden hier dun van bleven, van afvielen,... wegens het lage percentage aan suiker en zetmeel?

Waarom zou je het wel willen geven? Het voeradvies ligt vaak altijd zo hoog. Ik geef altijd minder dan het voeradvies wat op de zak staat, maar ik twijfelde dan altijd of ze wel voldoende vitaminen binnen kregen. Voor mijn pony die ook snel dik wordt en niet meer intensief moet werken, heb ik gekozen voor een vitaminebrok.

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 21:59

xAnthea : hij krijgt zowiso al een halve Pavo summerfit koek erbij dus vitaminen zal hij niet te kort hebben

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:00

Pavo koeken ben ik geen fan van, zitten veel suikers in...

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:03

xAnthea : het gaat hier niet om waar jij fan van bent of niet. Het gaat hier wat hier het beste is voor mijn pony. Hij krijgt 1/4 of een halve pavo summerfit, hij reageert hier goed op dus ik zie niet in waar jij hier een probleem van maakt? Als hij dit niet zou verdragen zou hij dit ook niet krijgen

(Niet slecht bedoeld)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:07

Nou sorry hoor, ik geef ook aan waarom ik er geen fan van ben. Suikers en een minishet vind ik niet samen gaan.
Je vindt (net zoals ik) het voeradvies op de zak hoog dus ik leg dan ook uit waarom ik liever voor een vitaminebrokje ga. Sorry voor het advies dan, nog veel succes met je pony. :evaw:

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:14

Mijn reactie is ook niet slecht bedoeld :))
Maar hij reageert er goed op? Waarom zou ik het hem dan niet mogen geven? Als hij er niet goed op zou reageren zou hij het ook niet krijgen. En van zodra ik merk dat hij er eigenlijk toch op begint te verslechteren zal hij dit dan ook onmiddelijk niet meer krijgen.
Ik ben nog altijd aan het opzoeken over welke hoeveelheid goed zou zijn, en kom veel mensen tegen die zeggen dat ze de voederadviezen op de zakken te hoog vinden, en niet alleen die van Cavalor, maar ook die van andere merken. Vele die zeggen dat ze dus minder dan het voeradvies geven, dus nu probeer ik ook uit te zoeken hoeveel ik mag geven.
Dierenarts komt ook langs zodat we samen een geschikt voederschema voor paardlief kunnen maken.
Indien we merken dat de Cavalor FiberForce hem niet goed doet zullen we dan ook iets anders zoeken waar hij misschien wel goed aan is.
En zal jou vitaminenbrokje dan zeker eens proberen!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:22

Misschien is het dan wel een idee om eens naar vitalbix te kijken. Dit bevat alle vitamines en is laag in suikers en zetmeel. Als je hen een mailtje stuurt krijg je een heel uitgebreid advies.

Als je nu een halve koek per dag geeft hoef je de Cavalor niet zoveel te gebruiken als aangegeven omdat je met de koek al vitamines voert.

Mijn shetje is ook gevoelig op zijn darmen. Ik voer mijn shetje 70 gram vitalbix en geef hem daar een handje Pavo care for life bij. En af en toe een zandkuurtje (psyllium van Pharmahorse).

Edit: omdat jouw shet nog zo jong is en dus in de groei is is het misschien een idee om vitalbix te mengen met wat lucerne voor voldoende eiwitten (bouwstoffen) maar daar kunnen ze bij vitalbix goed over adviseren.

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:25

meiske1577: dankjewel voor de tip! Zal hem zeker onthouden!
Heb net eens op hun website gekeken, welk product van hen gebruik jij?
En hoeveel zou jij dan van de FiberForce bijgeven?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:33

Vitalbix zijn brokjes.
Hier is de site:
https://www.vitalbix.com/

Met een halve koek voer je voldoende vitamines dus ik zou dan de fiberforce er niet teveel bij geven.

Cavalor adviseert niet meer als 1 kilo, ik neem aan dat dit advies is voor een paard van 600kg. Jouw shetje zal misschien 100 kilo wegen maximaal? Ik zou het dan op max 100 gram houden.

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:36

Oke dankjewel! Welk product van hun geef jij aan je shetlander?
En ja ik geef hem nu 100g

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:46

Ik geef alleen de vitalbix daily complete vitaminebrokjes. 70 gram ongeveer. Daarnaast een handje Pavo care for life. En twee keer een handje Pavo daily plus. We hebben vier krachtvoer momenten op stal en zo krijgt hij elke keer wat, want hij heeft altijd enorme honger als het voertijd is :+
Verder krijgt hij arm hooi uit een little bit trailertas en dus af en toe een kuurtje psyllium of lijnzaad.

Ik heb ook een poosje de slobber gevoerd van vitalbix voor zijn darmen en dat heeft hem volgens mij wel goed gedaan.

Momenteel is hij niet te dik en heeft hij goede mest, dus ik ben tevreden.

XRani_30X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:50

Okee bedankt voor je advies!
Pavo dailyplus heeft de mijne ook al gekregen maar hier kwam hij enorm van bij :n
Lijnzaadvlokken geef ik de mijne ook.
Welke slobber van vitalbix heb jij hem gegeven en hoeveel hiervan?

(Sorry voor de vele vragen maar indien de FiberForce toch niet goed is voor hem heb ik zo al een plan B :D )

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:07

Dat over de Pavo koek vind ik altijd zo interessant om te lezen. Ja er zit suiker/zetmeel in. Maar ten eerste voer je er maar super weinig van en ten tweede zit er ook gewoon suiker in hooi en gras. Die paar gram extra van de koek zal het hem niet doen.

Als je shet het prima doet op die Pavo koek en het is voor jou een prettig voermiddel, dan zou ik daar lekker bij blijven.

Cavalor fiberforce vind ik prettig voer. Ik denk dat je dat met max een kwart voerschep prima kunt voeren.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:08

Ze hebben volgens mij maar 1 slobber, nutri mash. Ik gaf hem daar een bekertje van 100 ml van en dat mengen met heet water, uurtje laten staan en voeren. Het kan ook met koud water en kan dan na vijf minuten gevoerd worden.

En het klopt hoor van de Pavo koeken, zoveel suiker voer je er niet mee. Maar je voert er qua gewicht net zoveel van als van de vitalbix, tenminste ik dan, ( halve koek is 75 gram) en dan zit er in de vitalbix minder suikers en zetmeel. Als je daar op wilt letten scheelt dat toch weer.
Bovendien doet mijn pony het beter op de vitalbix maar mijn vorige ponies heb ik ook de Pavo koeken gevoerd en die deden het daar heel goed op. Het ligt dus ook een beetje aan waar je pony goed op reageert.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:21

De fibre force gaan geven en de pavo koeken gelijk weggooien. Dat is ecjt troep en juist erg slecht voor pony's als shetlanders. Ze zitten vol met suiker en zetmeel. Met pavo koeken kan je een pony hoefbevangen voeren. Plus dat het juist voor gevoelige maag en darmen absoluut slecht is om veel suikers te eten.

Gewoon lekker de Cavalor geven en zorgen dat hij goed hooi en een liksteen heeft. Dat is dan exht voldoende.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 07:21

Waarom zou je een shet vol willen pompen met van alles
De Shetlanders zijn erg sober
En gras en waf hooi is meer dan voldoende

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 08:37

En anders misschien juniorix van cavalor? Toen ik mijn jaarling kocht ben ik dit op advies gaan voeren. Als ik het goed kan herinneren zit hier niet zo veel zetmeel en suiker in (is alweer ruim 6 jaar geleden dat ik dit heb gevoerd, paard is nu 10 haha). Hier zitten ook de benodigdheden in die een jong dier nodig heeft voor de groei, maar zorgt er ook voor dat ze niet te hard groeien(kans op ocd etc). Mijn ruin heeft het tot zijn 3de gehad (stond ook op de verpakking) en hij had het er super op gedaan.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:23

Een schetlander heeft echt niet zoveel (kracht)voer nodig naast voldoende ruwvoer en vitaminekorrel, zeker niet als het nog maar een jaarling is.
Mijn haflinger van 10 krijgt naast weidegang en 2x per dag ruwvoer, alleen een halve emmer luzerne. Daar maak ik meerdere dagen in de week (3/4 dagen) lange ritten mee van +- 3 uur. Jouw schetlander staat neem ik aan gewoon lekker te genieten van het jong zijn.