Eiwitallergie

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hunter2011

Eiwitallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-17 14:53

Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort eigenaar geworden van een 6 jarige tinker. Nu kreeg ik later te horen dat hij eiwitallergie heeft. Hij staat 24/7 buiten in een paddock en krijgt 2 a 3 x per dag kuil. Ook doe ik hem 1 a 2 x per week longeren en 2 a 3 x per week rijden en dan 2 dagen lekker vrij. Want kan ik hem dan het beste geven. Haver kan die niet tegen word die ontzettend druk van. Hoop dat jullie tips voor mij hebben
Groetjes santana en hunter

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:50

Eiwitallergie kan eigenlijk niet, eiwit zit in al het voedsel dus ook gras en hooi/kuil. Wie heeft de diagnose gesteld? Ik zou diegene bellen en vragen om wat meer info. Misschien een specifiek soort eiwit? Misschien gaat het erom dat hij niet teveel eiwit mag?

Verder doe je er bij een tinker meestal goed aan om sober te voeren. Liever hooi dan kuil en liever geen krachtvoer maar wel een vitaminekorrel.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

superpony

Re: Eiwitallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:53

Geen kuil en op zoek gaan naar goed hooi. Feitelijk kun je alleen bijvoeren als je analyses hebt, maar dat is vaak te lastig. Zonder foto's is het ook moeilijk te zien hoe je paard eruit ziet, maar ik zou beginnen met een vitamine korrel. Zelf voer ik al even de vitalbix daily complete. Hij werkt niet veel en als hij echt genoeg, goed hooi krijgt, moet dat voldoende zijn.
Als je wat mist kun je verder gaan kijken.

Haver is geen paardenvoer.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:21

superpony schreef:

nou in de tijd van je groot ouders wel hoor, en bij velen nog steeds.....in biks zit ook vaak gemalen haver!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:34

kwita schreef:
superpony schreef:

nou in de tijd van je groot ouders wel hoor, en bij velen nog steeds.....in biks zit ook vaak gemalen haver!

Niet in de tijd van mijn grootouders, ik kom zelf uit die tijd. Maar zoals met veel dingen, zijn we ontwikkeld en weten we nu meer dan toen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:23

troi schreef:
Eiwitallergie kan eigenlijk niet, eiwit zit in al het voedsel dus ook gras en hooi/kuil.

ik heb zelf ook een eiwitallergie, dus ja dit kan zeker wel.

de enige oplossing is op zoek naar voer waar zo weinig mogelijk eiwitten in zitten om het zo draaglijk mogelijk te maken. verder kun je het niet voorkomen want het zit idd overal in.

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow
Max van stal Lingehorst

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:44

Is dit door een da vastgesteld en heb je er de testresultaten van?

Dit lijkt me weer zo'n typische "mode allergie" te zijn.

hunter2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-17 18:14

Zover ik weet is het niet vast gesteld ik kocht hem over en toe zeiden ze dat. Maar mocht die het hebben wil ik het voor hem zo prettig mogelijk maken. En hem er toch bij helpen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:18

En als hij het niet heeft doe je hem kwaad door hem eiwitarm te voeren aangezien eiwitten onontbeerlijke bouwstenen zijn voor het lichaam...
Dus of je laat het onderzoeken door een goede da of je voert hem "gewoon"...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:41

Er wordt te snel allergie geroepen, ook bij mensen trouwend. Ook eiwitten heb je echt nodig. Het is vaak een onbalans in voeding en beweging.

Kuil als eerste weg. Goed hooi kopen en een vitamine korrel. Daarna kijken hoe hij het doet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:47

Mijn paard reageert WEL allergisch bij teveel eiwitten!
Die krijgt een opgezwollen hoofd als ze teveel op gras staat bijvoorbeeld.

Staat op een paddock met 3x gewoon hooi, geen kuil en 2x Pavo 18+

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:30

Reactie bij een overschot aan eiwitten is iets heel anders dan een allergie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:59

Heel goed mogelijk dat een paard meer eiwitten binnen krijgt dan dat hij nodig heeft en gebruikt. Goed voeren staat in verhouding tot beweging.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:46

TS , kreeg je het van de oude eigenaar te horen dat je paard een eiwitallergie heeft ?
Daarnaast heb ik nog een paar vragen voor jou.

Hoeveel kuil krijgt je paard per keer ? Ik neem aan dat je paard in een zand paddock loopt ? Krijgt je paard naast het kuil ook nog krachtvoer bij , zo ja welke ?

Ik zal overgaan op hooi en mocht je krachtvoer bij geven dan voer halen wat eiwit laag is.

hunter2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 18:26

jansje73 schreef:
TS , kreeg je het van de oude eigenaar te horen dat je paard een eiwitallergie heeft ?
Daarnaast heb ik nog een paar vragen voor jou.

Hoeveel kuil krijgt je paard per keer ? Ik neem aan dat je paard in een zand paddock loopt ? Krijgt je paard naast het kuil ook nog krachtvoer bij , zo ja welke ?

Ik zal overgaan op hooi en mocht je krachtvoer bij geven dan voer halen wat eiwit laag is.

Hij staat inderdaad in een zandpaddock hij krijg geen krachtvoer wel geen ik hem elke dag een handje biks. Hij krijgt 2 a 3 x per dag kuil.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie