Graszaadhooi, waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Graszaadhooi, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 00:12

Omdat ik op zoek moet naar nieuw hooi even een vraag.
Ik voer mijn paard wat geblesseerd is en mijn shetlander die snel te dik is nu enige tijd (maand of negen) graszaadhooi. Dit gaat prima, ze eten het graag en zien er goed uit, mest is ook goed.
Helaas heb ik nu twee grote pakken die beschimmeld zijn en dus omgewisseld gaan worden. Helaas kan ik ze niet wisselen voor ander graszaadhooi, gezien dit allemaal uit 1 dezelfde partij komt.
Ik heb een rijpaard wat weidehooi bijgevoerd krijgt en ik wissel dus voor baaltjes weidehooi met een suikerpercentage van ongeveer 10%.

Dit betekent wel dat ik nu op zoek ben naar ander graszaadhooi. Als ik Google op graszaadhooi lees ik veel berichten over endofyten. Nu is mijn vraag dus, waar moet ik op letten? Moet het gras wel of juist niet bespoten zijn tegen schimmels?

Ik heb een fouragehandelaar gevonden welke bij de Hisfa is aangesloten en graszaadhooi verkoopt. Dit gras is echter wel bespoten tegen schimmels. Is dit nu juist wel of niet goed?

Of is het hele idee van graszaadhooi slecht en kan ik beter alles op weidehooi zetten? Weidehooi wat ik krijg is wel eerste snede dit jaar. Ik was van plan dit nog even te laten liggen en eerst mijn oudere partij weidehooi op te voeren aan mijn rijpaard en dan graszaadhooi bij te voeren. De andere twee zou ik dan op volledig graszaadhooi willen houden. Ik wil deze twee namelijk niet te rijk voeren wat betreft suikers, ivm hoefbevangenheid en ik vind het ook fijn als ze de hele dag wat te kauwen hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

hwn

Re: Graszaadhooi, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 07:58

10% suikers vind ik ook nog best laag hoor. Enig idee welk percentage suiker het graszaadhooi heeft?

Had nog nooit gehoord dat graszaadhooi makkelijk beschimmelt. Is het dan wel voldoende gedroogd?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 08:03

Van het graszaadhooi heb ik helaas geen analyse...

Het schijnt dat het in het graszaadhooi zit wat gebruikt wordt om het gras waar het hooi van gemaakt wordt in te zaaien. Maar hoe het precies zit weet ik ook niet en kan ik ook eigenlijk niet echt vinden.

Ik vraag mij dus af, omdat het schimmel is, of het nu juist wel of niet goed is als het bespoten is tegen schimmelvorming....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:04

Ik zou vragen waar het mee bespoten is en me daarin verdiepen. Als dat endofyten is, dan dus niet kopen:
Graszaadhooi is meestal niet geschikt als diervoeder, waarschuwt de Gezondheidsdienst voor Dieren. Het bevat mycotoxine en dat is schadelijk voor paarden, schapen en koeien.

Voor de productie van graszaad wordt vaak gebruik gemaakt van gras dat met zogenaamde endofyten is besmet. Deze endofyten beschermen het gras tegen vraat en maken het gras sterker sterker. Maar ze produceren ook lolitrem: een mycotoxine. Lolitrem veroorzaakt bij paarden, koeien en schapen neurologische verschijnselen zoals incoördinatie, een stijve, atactische tot hypermetrische gang, gevolgd door omvallen met krampen en fietsbewegingen, vooral na opjagen en bij opwinding van de dieren. Bij rust herstellen de krampen weer en kunnen de dieren weer overeind komen. Dit wordt raaigraskramp genoemd (rye grass staggers).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:08

Ik denk dat gras dat voor zaadoogst geteeld wordt met schimmelwerende middelen wordt gespoten om het graszaad goed te houden na te oogst. Die schimmelwerende middelen hebben dus niets te maken met het hooi dat er naderhand van gemaakt wordt. Hooi hoort niet te schimmelen, of het nu van gedorst gras wordt gemaakt of van jonger gras. Als hooi schimmelt, is het te nat de pakken in gegaan.

En hoewel schimmelwerende middelen in theorie geen effect zullen en kunnen hebben op dieren (dat is nou eenmaal een hele andere klasse van organismen met een totaal andere stofwisseling) zou ik toch liever geen bestrijdingsmiddelen in m'n hooi willen hebben. Ook geen onkruidbestrijdingsmiddelen.

De vraag is natuurlijk in hoeverre er in je hooi uberhaupt nog aantoonbaar schimmelwerende middelen zitten. Als er 2-3 weken voor het oogsten is gespoten, is dat er ondertussen allang weer af.

Endofyten is een heel ander verhaal overigens, dat wil je zeker niet in je hooi hebben.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-08-17 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 08:08

Er staat op de website dat het vrij is van endofyten en omdat het bedrijf lid is van de hisfa zou je denken dat het dan ook zo zou zijn.
Maar het hele idee dat het bespoten zou zijn houdt mij een beetje tegen.

De verkoper die ik gesproken heb ging er vandaag nog achteraan om het uit te zoeken, ik ben langs geweest en het hooi ziet er super uit. Maar dat zegt natuurlijk niks, aan de buitenkant kan je het niet zien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:31

Graszaadgras op het land wordt idd gespoten om het zaad te beschermen tegen schimmels. Hier in de buurt is dat vele jaren terug een keer verkeerd gegaan toen er aan de paarden graszaadhooi is gegeven wat was geteeld ( het zaad ervan ) voor sportvelden. Dat was toen idd met verkeerde middelen ( voor paarden ) bespoten helaas.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:43

Ik denk dat ik het niet aandurf om bespoten hooi te geven. Juist door dit soort verhalen. Het is fijn dat het arm is in suikers, maar als er dan weer andere problemen ontstaan is dat ook weer zo wat :=

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:48

De bespuitingen worden niet uitgevoerd met endofyten, dat is zelf namelijk een schimmel.
Als er is gespoten tegen schimmels, dan is de kans groot dat het dus gras zonder endofyten is gebruikt, anders spuit je de 'goede' schimmel ook dood.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:48

Als het gras met het zaad binnenkomt in de fabriek wordt het eerst in een ruimte met hete lucht grdroogd en dan geschud, waardoor her zaad valt in bakken met een zeef, de zeven schudden alles wat kleiner is dan het zaad door de gaatjes als afval..

Droog zaad zal niet schimmelen, het afval, het gras dus zal m.i. droog zijn..als dit gras voor consumptie wordt gebruikt, is het voerbaar.

Ooit gewoond bij zo een fabriek en als je een pers hebt of als er ook iemand is met paarden, kun je hier zeker goed hooi van krijgen, gewoon vragen....toendertijd werd er ook hooi geperst voor eigen gebruik van iemand.

Graszaadhooi, bv Engels Raai, kan erg oud zijn, dus holle stengels en dat eten paarden echt niet...ik had zo een pak via een fouragehandelaar (groot bedrijf met brote naam). Hier noemen ze dar Russen...het zaad zal best goed zijn, maar de stengels zijn hard en smakeloos.
Mijn ervaring is dat fourage handelaren voor geld gaan en alles verkopen met een mooi verhaal.

Wil je arm hooi, kijk eens naar veldbeemdhooi, dat gaat naar koeienboeren, wellicht hebben ze een groot pak voor je om over te nemen, zijn doorgaans 700 kg, dus misschien brengt hij het thuis voor je of je moet 2 keer rijden.

Maar er zijn ook verkoopadressen die paardengras, bv van Barenburgt verkopen, dat is ook weinig suiker.