paard als enige ribben zichtbaar in kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

paard als enige ribben zichtbaar in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:43

Mijn paard van 24 jaar staat nu bijna 2 jaar op een stal waar ze 24/7 buiten staat wegens haar gezondheid (artrose). Ze krijgen onbeperkt hooi en stro aangeboden in slowfeeders en netten. Er zijn 13 paarden en ze zijn eigenlijk allemaal te dik. Er zijn 6 slowfeeders, 3 kleine netten en 1 groot net.
Sinds ongeveer een half jaar dat ik daar sta zie je de ribben en de flanken waren wat ingevallen. Het klopt dat de stal eigenaar slecht hooi heeft gehad. Er zat veel hooi tussen wat weg gegooid kon worden. Nu heeft ze een betere kwaliteit voor droog kuil gekocht. Ze doet het hier al een stuk beter op. De flanken zijn al veel voller geworden. Maar het mag nog wel wat vetter worden allemaal.

Ik zelf heb het idee dat mijn paard langzaam eet en omdat ze het voer met zoveel paarden moet delen, de andere paarden meer eten dan zij. Ze zijn allemaal maatje obesitas.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt bij je eigen paard of dat van een ander?

Ik kreeg het idee om mijn paard achter een draadje te voeren 's ochtends en 's avonds wat kilo's hooi. En haar daarna als ze het op heeft weer in de groep te zetten zodat ze de rest van de dag ook nog wat te eten heeft alleen dan in slowfeeders. Ik moet dit allemaal nog gaan overleggen met de stal eigenaar. Ze is nu op vakantie dus moet daar even op wachten.

Zou het een goed idee zijn? Want omdat de paarden met zoveel zijn weet ik nooit hoeveel hooi ze precies op eet.

Verhuizen naar een andere stal doe ik liever niet omdat ze het met haar artrose hier zo goed doet. En ik heb het ook echt heel erg naar mijn zin hier.

Edit: ik heb haar 18 plus bijgevoerd maar daar kreeg ze jeuk van. Toen merrie brok maar dat zette niet aan en nu een week seniores priores maar dat lust ze niet. Ze vertikt het om te eten.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:54

Word je paard weggejaagd bij de voerplaatsen? Je schrijft dat ze onbeperkt hooi krijgen dus als ze altijd bij een hooi plek kan gaat apart zetten met hetzelfde hooi denk ik niet echt werken, hoewel je het dan wel zo kan geven zonder slow feed effect. Verderop schrijf je dat ze het voer moet delen met de andere paarden maar als ze onbeperkt hebben valt er toch weinig te delen. Als je paard word weggejaagd bij de voerplekken zorg dan dat er op nog meer plaatsen voer aangeboden word. Als je je paard apart zet om te voeren kun je misschien ook rijker ruwvoer geven.
Voordroog vind ik trouwens niet echt geschikt voor te dikke paarden en zeker niet onperkt maar dat terzijde daar gaat het topic niet over.

Je zou ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld senioren priores van subli bij te geven.

Is je paard wel echt te schraal? Tussen die te dikke paarden lijkt een paard op normaal gewicht al snel dun natuurlijk. Heb je een foto?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:59

Mijn paard kan wel vaak ergens eten. Maar ik heb het gevoel dat het komt door de slowfeeders.

Wat ik al zei in mijn edit ze lust geen seniores priores ze keert haar kont er naar toe.

foto heb ik alleen trouwens op mijn telefoon maar ik neem aan dat als je ribben duidelijk ziet dat ze mager zijn lijkt me

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:04

Ik zou geen hooi apart van de groep gaan geven
Hooi duurt wel even voor het op is etc
Dus dat is best bewerkelijk
Zou dan eerder kiezen voor iets als seniores priores of zupa oid
En dan daarmee ondersteunen

En het duurt vaak gewoon wat langer bij de oudjes voor ze verlies er weer aan gegeten hebben , dus als ie nu gewoon mooi aan het bijkomen is (en blijft) zou ik me er nog niet te druk om maken

Maar als het gewoon te langzaam gaat of je hebt echt het idee dat het hooi niet genoeg is en Wil je wel wat extra gaan geven, kijk dan naar iets wat in een relatief korte tijd opgegeten kan worden zoals seniores priores , zupa, of zelfs iets als wiesencobs van argobs

Bambi1995

Re: paard als enige ribben zichtbaar in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:07

Waarom kan ik het hooi dan niet apart geven?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:13

Kan wel, maar dan ben je wel even bezig ... hooi eten kost gewoon tijd, paar handjes ben je zo klaar mee
Maar hoeveelheden waar je iets aan hebt daar staan ze echt wel even voor
Een seniorenvoer wat je als slobber voert of geweekte wiesencobs gaat een stuk sneller

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:16

Ik denk dat de tijd geen probleem is. De stalhoudster is eigenlijk altijd thuis.
Seniores priores leek mij inderdaad een hele mooie oplossingen maar ja hoe krijg ik het voor elkaar dat ze het eet? Ze moet het echt niet hebben.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:16

Is haar gebit in orde? Zeker gezien haar leeftijd. Ik heb ook lang lopen tobben met het gewicht van mijn paard. Uiteindelijk EOTRH vastgesteld, alle tanden getrokken en nu is hij weer mooi op gewicht.

Je zou door de seniores priores ook wat slobber mash van pavo kunnen mengen, die van mij eet het dan wel

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:17

Zijn de tanden goed? Geen wormen?

Mijn merrie is ook aan de schrale kant; zij krijgt voor nu Seniores priores en bietenpulp bij (in vrij kleine hoeveelheden overigens). Dat krijgt ze als de anderen in de groep ook hun voerbakje krijgen. Hooi eten ze uit slowfeedernetten, momenteel ook gras.
Mocht mijn merrie echt schraal blijven of terugzakken in de winter, gaat zij ook een deel van de dag apart met hooi en andere leuke dingen ter aanvulling. Bij haar kan ik het hopelijk oplossen met een schrikdraadje waar ze zelf onderdoor kan. Zo niet, dan moeten we nog even creatief worden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:20

Tanden zijn in mei gecontroleerd was perfect niet meer aan doen zei de tandarts. Ook zijn ze dit voorjaar op wormen getest door een mest onderzoek maar dat hadden ze ook niet.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:21

Hilary schreef:
Zijn de tanden goed? Geen wormen?

Mijn merrie is ook aan de schrale kant; zij krijgt voor nu Seniores priores en bietenpulp bij (in vrij kleine hoeveelheden overigens). Dat krijgt ze als de anderen in de groep ook hun voerbakje krijgen. Hooi eten ze uit slowfeedernetten, momenteel ook gras.
Mocht mijn merrie echt schraal blijven of terugzakken in de winter, gaat zij ook een deel van de dag apart met hooi en andere leuke dingen ter aanvulling. Bij haar kan ik het hopelijk oplossen met een schrikdraadje waar ze zelf onderdoor kan. Zo niet, dan moeten we nog even creatief worden.

Dus jij denkt ook dat het helpt om je paard extra porties te geven die hij alleen kan eten?

MaxLoverXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:25

Als.het komt omdat ze te weinig binnen krijgt kan je eventueel bijvoeren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:31

Ja, ik denk dat het heel goed kan helpen om je paard een deel van de dag apart te zetten, zodat ze ongestoord hooi kan eten (niet uit een slowfeeder). Je kunt uiteraard ook andere dingen bijgeven, zoals wiesen cobs / fasern, luzerne of bietenpulp. Seniores wordt vaak beter gegeten met muesli erdoor :) Je zult een beetje moeten uitproberen hoeveel muesli er dan nodig is om de SP lekker te maken.

Edit: oudere paarden hebben vaak meer moeite met verteren van hun voeding. De tanden raken wat op, de darmwerking wordt wat minder. Ze hebben dus meer tijd nodig om hun voedingsbehoeft te voldoen. Overigens duurt het bij oudere paarden vaak ook wat langer voordat ze zijn bijgetrokken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:36

Ze vond merrie brok echt heerlijk, zou ik dat door de seniores kunnen doen? iets van een halve schep ofzo? moet ik dan ook nog vitamines bijvoeren? Mag ze en meer hooi krijgen en dan seniores priores of word het dan te veel?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:43

Ik zou in dit geval ervoor kiezen om zoveel hooi neer te leggen dat er altijd nog is én Seniores erbij. Merriebrok kun je er zeker doorheen doen, maar kijk even hoeveel je nodig hebt om de SP lekker te laten zijn. Ook met niet te grote hoeveelheden beginnen en rustig opbouwen.

Qua tijd apart zou ik even met de pensionhoudster overleggen; als zij bijv 's ochtends een uur bezig is om te voeren, is dat een handige tijd. Jouw paard apart, dan de klussen die ze moet doen en als ze klaar is jouw paard weer bij de groep (bijvoorbeeld).

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:46

Hilary schreef:
Ik zou in dit geval ervoor kiezen om zoveel hooi neer te leggen dat er altijd nog is én Seniores erbij. Merriebrok kun je er zeker doorheen doen, maar kijk even hoeveel je nodig hebt om de SP lekker te laten zijn. Ook met niet te grote hoeveelheden beginnen en rustig opbouwen.

Qua tijd apart zou ik even met de pensionhoudster overleggen; als zij bijv 's ochtends een uur bezig is om te voeren, is dat een handige tijd. Jouw paard apart, dan de klussen die ze moet doen en als ze klaar is jouw paard weer bij de groep (bijvoorbeeld).

Jaa zo had ik dat ook bedacht. En misschien 's avonds ook? als ik merriebrok een klein beetje bij voer voor de smaak moet ze dan nog vitamine korrel er bij hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:47

Jij had hier ook gekeken he
[VS] [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Het is vaak wat uitproberen,maar als je een nieuw voer aan een ouder paard geeft moet je rustig aan beginnen,
Dus niet meteen kilo er in,maar begin met een 100/200 gram,
Dat een paar dagen en dan pas wat meer.ook niet meteen verschillende dingen tegelijk, eerst 1 ding veranderen.
dat een weekje ....dan pas wat er bij.

Lucerne kun je dus proberen, je hebt de pavo 18 plus,maar die kon je al.
Voor meer eiwit kun je subli atleet proberen .via de site van voervergelijk kun je zlf ook voer opzoeken
Maar begin rustig aan.

Voor aanvullen van extra vitamines kun je marstall force doen,vitalbix, zelf geef ik lexa, ben daar erg teveden over
Laatst bijgewerkt door ellepel op 29-07-17 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:49

Wat ellepel zegt :j Langzaam opbouwen, één ding tegelijk veranderen. Qua vit/mij ben ik altijd wel voor een brokje :j

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:53

marstall force heb ik. die vind ze ook niet bepaald lekker -O-
Ik moet iets smakelijks hebben dan wil ze het wel hebben.

Maar als ik dan 200 gram seniores priores moet geven hoeveel water moet daar dan bij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:57

Bambi1995 schreef:
Tanden zijn in mei gecontroleerd was perfect niet meer aan doen zei de tandarts. Ook zijn ze dit voorjaar op wormen getest door een mest onderzoek maar dat hadden ze ook niet.

Oei, lees ik dat nog net ,is je paard toen nog wel ontwormd?
wormonderzoek is niet 100% betrouwbaar,dus zou zeker kijken voor een goede wormenkuur :j
Er zijn wormen die ingekapseld kunnen zitten die pas later loskomen,die zie je niet in mestonderzoek.
En niet alle wormen scheiden altijd eitjes af, dus haal voor de zekerheid ook even een goede kuur er bij
En de laatste tijd hoor ik steeds meer en meer van bloedwormbesmettingen bij oudere paarden.
Dus wel even doen :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 29-07-17 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:57

Hilary schreef:
Ja, ik denk dat het heel goed kan helpen om je paard een deel van de dag apart te zetten, zodat ze ongestoord hooi kan eten (niet uit een slowfeeder). Je kunt uiteraard ook andere dingen bijgeven, zoals wiesen cobs / fasern, luzerne of bietenpulp. Seniores wordt vaak beter gegeten met muesli erdoor :) Je zult een beetje moeten uitproberen hoeveel muesli er dan nodig is om de SP lekker te maken.

Edit: oudere paarden hebben vaak meer moeite met verteren van hun voeding. De tanden raken wat op, de darmwerking wordt wat minder. Ze hebben dus meer tijd nodig om hun voedingsbehoeft te voldoen. Overigens duurt het bij oudere paarden vaak ook wat langer voordat ze zijn bijgetrokken.

Ben ik blij dat die van mij sp gewoon zo lekker vindt zonder ander spul erbij. Hij eet de emmer zelf dan nog net niet op! :P

Maar ik zou idd ook eerst checken op wormen en tanden.
En kijken of hij ook genoeg binnen kan krijgen. Die van mij eet ook alsof hij alle tijd heeft. Terwijl de rest wel door eet.. Ehh ja, dan krijgt hij wel iets minder binnen. Maarja, waarom zou hij haasten? :')

Als je 1 kg met 3 liter water moet mengen, is het 200 gram met 0,60 mengen. Ik zelf doe altijd iets meer water erbij omdat ik het anders nog best droog vind. :P
Ik doe met 250 gram 0,90 liter i.p.v 0,75 liter. Met 500 gram doe ik 2 liter i.p.v 1,5 liter.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:01

ellepel schreef:
Bambi1995 schreef:

Oei, lees ik dat nog net ,is je paard toen nog wel ontwormd?
wormonderzoek is niet 100% betrouwbaar,dus zou zeker kijken voor een goede wormenkuur :j
Er zijn wormen die ingekapseld kunnen zitten die pas later loskomen,die zie je niet in mestonderzoek.
En niet alle wormen scheiden altijd eitjes af, dus haal voor de zekerheid ook even een goede kuur er bij
En de laatste tijd hoor ik steeds meer en meer van bloedwormbesmettingen bij oudere paarden.
Dus wel even doen :j

Nee ik heb haar niet ontwormd. Maar heeft het wel zin om haar alleen te ontwormen? ik kan de andere mensen niet dwingen om hun paard te ontwormen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:05

Maar als die van jou nu wel wormen heeft, heeft ze daar ook last van (qua opnemen van voedingsstoffen).

Ik doe ook de hoeveelheid SP en dan vier keer zoveel water. Ik heb 'm liever te nat, dan doe ik er wel weer luzerne bij om 'm droger te maken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:07

wegen jullie dat voer echt of gokken jullie met een voerschep? anders moet ik ook nog een keukenweegschaal kopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:09

Je eigen paard ontwormen helpt natuurlijk altijd wel :j

In een voerschep gaat aan muesli minder gewicht dan biks.
Heb zelf ooit eens wat gewogen en toen was een volle schep muesli ongeveer 700 gram.
Maar ik weeg niks, bij de vitaminekorrels zit een maatschepje,dat scheelt