Energierijk voer voor menpony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Energierijk voer voor menpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 12:59

Dag iedereen

Ik ben in het bezit van 2 menpony's van +/- 1m29 hoog. Cadel is de oudste, hij is er 7 en Sagan is er 6.
Aangezien ik een beetje met mijn handen in het haar zit qua voeding kom ik bij jullie te rade.

Mijn pony's staan 's nachts in een paddock/weiland met weinig gras en overdag in een weiland met vrij veel gras. Ze lopen 24/7 buiten. Ze werken 3 à 4 keer per week. Op zondag maken we altijd een tocht van ongeveer 30 km met een vereniging. Door de week probeer ik nog 2 keer te gaan mennen (meestal een keer een langere tocht van 20 à 25 km aan een rustiger tempo en een keer een kortere tocht van 12 à 16 km aan een hoger tempo) en één keer per week werken ze apart (aan de longe, in de lange lijnen, in het enkelspan als ik daar de mogelijkheid toe heb). Ze krijgen 3x per dag krachtvoer (sportmix van de lokale voerleverancier).

In vergelijking met vorige zomer, toen de situatie er exact hetzelfde uitzag, zijn ze soms nogal sloom in de koets. Hun tempo blijft dan rond de 11 km/u waar ik anders gemakkelijk een constant tempo van rond de 14 aanhield. De training is jaarrond hetzelfde gebleven (met her en der een week of twee weken volledige vakantie in de wei) dus het lijkt me geen conditioneel probleem. Ik zou dus graag iets meer pit in mijn pony's krijgen terug.

Oh, ze worden nogal snel rond... :+

Wie denkt er mee...

Anoniem

Re: Energierijk voer voor menpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:10

Je zou eens kunnen kijken naar Subli 2-6-9 Omegamix. Geeft extra energie zonder dat paarden of pony's er heet van worden. De dosering kan je makkelijk aanpassen naar behoefte.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:42

Hoe vreemd het ook klinkt maar misschienn eens een tijdje minder trainen en van het gras af. Qua training zit je best hoog in je kilometers. Je rijd nu het aantal km wat ik reed toen ik klasse 2-3 mendurance reed. Ik heb toen ook een periode een dip gehad innde training. Nu training ik minder vaak maar wel sneller voor de voorbereiding klasse 2. Ponys zijn allertjes en lopen fijner. De km redden ze prima. Afstand hoef je bij een goede basisconditie niet meer te trainen.
Qua voer krijgt die van mij 1 handje bix per dag, onbeperkt hooi en een kwart schep slobber na het werk. Meer niet.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 19:26

Inxs schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar Subli 2-6-9 Omegamix.

Deze heb ik volgens mij idd ooit wel eens gekocht voor mijn toenmalige paardje! Altijd een poging waard!

Napie schreef:
Hoe vreemd het ook klinkt maar misschienn eens een tijdje minder trainen en van het gras af. Qua training zit je best hoog in je kilometers. Je rijd nu het aantal km wat ik reed toen ik klasse 2-3 mendurance reed. Ik heb toen ook een periode een dip gehad innde training. Nu training ik minder vaak maar wel sneller voor de voorbereiding klasse 2. Ponys zijn allertjes en lopen fijner. De km redden ze prima. Afstand hoef je bij een goede basisconditie niet meer te trainen.
Qua voer krijgt die van mij 1 handje bix per dag, onbeperkt hooi en een kwart schep slobber na het werk. Meer niet.

Hoe zou jij het dan aanpakken? Minder vaak rijden of de frequentie aanhouden en minder kilometers? Tempo opdrijven van bij het begin of tempo laag houden en rustig opbouwen?

De basisconditie zit imho idd wel goed.

Gras is lastig, dan moet ik ze splitsen van "de vriendjes". Ik kan ze bv wel 2 uur per dag ofzo op de volle wei en verder op het schrale stuk of lijkt dat je niks?

Mendurance lijkt me trouwens wel leuk! Ik was aan het kijken om evt in Someren te starten met hen, de kennismakings/impulsklasse.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:47

Moet je doen! Is hartstikke leuk en dan heb je meteen een conditiecheck.

Minder vaak rijden. Eens kijken of je pony's meer behoefte hebben aan herstel. Je km zitten wel goed dus je zou rustig aan je tempo kunnen werken. Zorg ook voor afwisseling in het werk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 21:08

En zou je het longeren / stappen in de lange lijnen behouden of ook even behouden?

Als ik het geregeld krijg qua licentie en dergelijke wil ik zeker eens deelnemen! Ik wil met mijn jonge rijpaard in september ook een endurance starten, dan ligt dit al in de lijn hé.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:40

Ik ben op de gegeven moment Pavo Topsport gaan voeren. Maximaal een halve kilo met name voor de spieren. Maar ook ging mijn pony de trainingen beter volhouden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:47

Hebben ze op dit moment overgewicht? Ook daar kunnen ze sloom van zijn in het werken!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:20

Mijn menpaard waar ik marathon mee rijd die kreeg 1 schep horsefood omega power mix per dag. Rond een wedstrijd krijgt ze 1,5 a 2 scheppen. Waarom krijgen jouw ponies 3 x per dag krachtvoer dat klinkt super veel.
Ivm een probleempje in haar maag ben ik nu overgestapt op vitalbix active+ maar dat voer ik te kort om er een mening over te hebben.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:55

Beetje zonnebloemolie over je voer geeft ook energie

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:11

een half uur voor het rijden haver voeren werkt hier heel goed, blijft het tempo er wat langer in.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 21:51

Dyonne schreef:
Ik ben op de gegeven moment Pavo Topsport gaan voeren. Maximaal een halve kilo met name voor de spieren. Maar ook ging mijn pony de trainingen beter volhouden.

Die zet ik op het lijstje om eventueel later te proberen!

Wijslander schreef:
Hebben ze op dit moment overgewicht? Ook daar kunnen ze sloom van zijn in het werken!

Overgewicht niet echt, maar ze zijn zeker niet

Ipsilonka schreef:
Waarom krijgen jouw ponies 3 x per dag krachtvoer dat klinkt super veel.

Al mijn paarden eten in 3 maaltijden krachtvoer. Vroeger voerde ik in 2 keer, maar na een koliekoperatie van mijn dressuurpaard werd 3 x aangeraden dus verdeel in het nu in 3. Hoeveelheid blijft hetzelfde, maar ze krijgen gewoon minder per keer.

Napie schreef:
Beetje zonnebloemolie over je voer geeft ook energie

Daar had ik idd niet meer aan gedacht!

martijn1998 schreef:
een half uur voor het rijden haver voeren werkt hier heel goed, blijft het tempo er wat langer in.

Die had ik "vroeger" wel al eens gehoord. Rechterpony reageert er niet op, linkerpony wordt er springerig van :(

Bedankt voor het meedenken :-)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:57

Kijk idd eens naar een olie. Omega olien of simpel zonnebloem olie.

Ik voer hier de Liquihorse Energy (Omega 3,6,9, vitamine E en Lijnolie) en daar halen ze zeker meer energie uit (langdurig).

Meerdere keren kleine beetjes voeren is idd juist goed voor je paard. Maar de vraag is vooral dan, hoeveel krijgen ze?

En idd wat Napie zegt even een stapje terug, je rijd best veel kilometers en wellicht zijn ze het even zat en toe aan 'vakantie'. Sommigen knappen daar erg van op.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:44

ik heb grote shetlanders en men daar ook redelijk veel mee. in het weekend ritten van verschillende menverenigingen. zo'n 3 keer per maand en in afstand varierend van 30 tot 40 km.
door de week 2 keer trainen. zo'n 12-15 km de ene keer en zo'n 20 de tweede keer.

ik voerde jaren teug ook 3 keer per dag krachtvoer / muesli. tot wel 1 kg per dag om ze goed aan het lopen te hebben.
tot ze op een gegeven moment niet fijn meer liepen. slomer en eerder moe leek het wel. ik heb toen veel gelezen over voeren en voer en kwam tot de conclusie dat ze sloom werden van het vele zetmeel en suiker dat ze moesten verteren. en dat zit veel te veel in bijna alle brok en muesli.

ik ben toen overgestapt op marstall vito. max. een halve kilo per dag per pony. en wat een verschil. ze werden weer fit en wakker en zagen er super goed uit.
nu voer ik inmiddels de vitalbix active + . hier doen ze het echt super op.
1 pony heeft maar 100 gr per dag nodig om altijd vol energie te willen lopen. ja, ook nog na 30-35 km vrolijk de oortjes erop en gaan. de andere heeft 450 gr nodig. en ik doe altijd wat omega olie over hun voer.

veel gezonder voor de pony's en genoeg energie.
ze krijgen verder veel hooi, stro en af en toe een paar uurtjes in de wei.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:52

Leg je vraag eens voor aan Astrid van Pure Paardenvoeding
http://www.purepaardenvoeding.nl/
Er zijn voeders op basis van olie, langzaam vrijkomende energie, met weinig suikers en zetmeel

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:55

probeer eens een goede vitaminekorrel en dan een vetrijk voer erbij wat je kan ophogen naar behoefte. vet geeft goede energie en minder klachten dan koolhydraten enz.