Voer voor meer energie haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Voer voor meer energie haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 12:14

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een 18-jarige haflinger merrie. Ze is altijd al liever lui dan moe geweest. Echter de laatste tijd lijkt ze geen energie te hebben en lijkt vaak geen zin te hebben om iets te doen, erg sloom. Ze is verder wel vrolijk en nog steeds zichzelf. Soms heeft ze er dagen tussen zitten dat ze wel veel energie heeft, zeker in de winter maar over het algemeen niet zo. Ik maak soms stapritjes met haar van ongeveer 40 minuten tot 1,5 uur. Ik fiets, wandel en longeer met haar, echt intensief werk hoeft ze niet te doen.
Ze krijgt momenteel ongeveer 10 kilo aan hooi op een dag en staat max een uurtje op het gras ivm hoefbevangenheid. Ze krijgt geen krachtvoer.

Ik ben opzoek naar iets wat haar kan ondersteunen waar ze meer energie van krijgt. Ze moet er zeker niet frisser van worden want buiten is ze heel erg alert en ziet ze alles (onzekerheid). Daarnaast is ze nu redelijk op gewicht en mag ze zeker niet dikker worden.
Hopelijk kan jullie mij tips geven wat ik haar het beste kan bijvoeren! :)

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:27

Je schrijft dat ze liever lui is dan moe. Daardoor denk ik gauw aan karakter van het beestje. Daarnaast schrijf je ook dat ze geen energie heeft en vaak geen zin lijkt te hebben, maar wel vrolijk en zichzelf. Dit klinkt dan weer tegenstrijdig. Daarnaast: soms dagen wel veel energie, maar over het algemeen niet.

Ik weet niet (mits ik jou juist interpreteer) of dit ligt aan de voeding van je haf, maar misschien aan afwisseling. Ik denk (als ik het zo lees) namelijk aan verveling. Hoe is haar situatie gedurende de dag? Staat ze samen met anderen? En hoe vind je zelf dat ze in haar vel zit? Ik twijfel of extra bijvoeren (wat voor voer dan ook) haar echt gaat oppeppen.

Maar goed: zoals ik zeg lees ik dit alleen vanaf een scherm. Denk dat je zelf de situatie het beste kan inschatten. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:29

Geen krachtvoer kan op een gegeven moment vitamine te kort geven, wat kan uiten in te weinig energie hebben.
Ik begrijp dat je haar niet op kilo's krachtvoer wilt hebben, daarom zijn de speciale vitamine korrels zo fijn voor dit soort paarden.
Een paar honderd gram per dag is alle vitamines binnen. (beetje per per verschillend)
Er zijn verschillende merken.
Metazoa
vital bix
marstal force
pavo vital
zijn die me zo even te binnen schieten.

VJRBO

Re: Voer voor meer energie haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:33

Mueslie helpt veel!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:10

Ik zou het inderdaad zoeken in een tekort aan mineralen en vitaminen. Ik heb pas met de gegevens van het cvb gerekend (dus niet gekeken naar wat de fabrikant adviseert):

Pavo:
Vitalcomplete : 30g/100kg paard
Summerfit : 50g/100kg paard
Care4life : 150g/100kg paard
Liga : 400g/100kg paard
18+ : 400g/100kg paard
Condition : 500g/100kg paard
Basis+ : 600g/100kg paard
Cerevit : 600g/100kg paard

Andere merken
Marstall Force 30g/100kg
Vitalbix daily complete 75g/100kg
Metazoa broxxx 100g/100kg

Jouw paard zou ik op vitalcomplete, force of daily complete zetten. Daar heb ik de beste ervaringen mee.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 19:44

xRivaldo schreef:
Je schrijft dat ze liever lui is dan moe. Daardoor denk ik gauw aan karakter van het beestje. Daarnaast schrijf je ook dat ze geen energie heeft en vaak geen zin lijkt te hebben, maar wel vrolijk en zichzelf. Dit klinkt dan weer tegenstrijdig. Daarnaast: soms dagen wel veel energie, maar over het algemeen niet.

Ik weet niet (mits ik jou juist interpreteer) of dit ligt aan de voeding van je haf, maar misschien aan afwisseling. Ik denk (als ik het zo lees) namelijk aan verveling. Hoe is haar situatie gedurende de dag? Staat ze samen met anderen? En hoe vind je zelf dat ze in haar vel zit? Ik twijfel of extra bijvoeren (wat voor voer dan ook) haar echt gaat oppeppen.

Maar goed: zoals ik zeg lees ik dit alleen vanaf een scherm. Denk dat je zelf de situatie het beste kan inschatten. :j

Klopt. Als ik bijvoorbeeld naar buiten ga, is zo op de heenweg niet vooruit te branden en op de terugweg loopt ze fijn door (wel mijn tempo).
Ze staat momenteel van ongeveer van 11 tot 5 of 8 uur buiten. Helaas nu even alleen, ze kan wel contact maken met andere paarden. Tot een maand geleden liep ze samen met 1 tot 3 andere paardjes en was dit probleem ook.
Ik sta nu iets langer dan een jaar op deze stal en ze ziet er een stuk gelukkiger uit dan op de vorige stal.
Afwisseling in werk probeer ik wel maar dat kost dus heel veel moeite.

Mizora schreef:
Ik zou het inderdaad zoeken in een tekort aan mineralen en vitaminen. Ik heb pas met de gegevens van het cvb gerekend (dus niet gekeken naar wat de fabrikant adviseert):

Pavo:
Vitalcomplete : 30g/100kg paard
Summerfit : 50g/100kg paard
Care4life : 150g/100kg paard
Liga : 400g/100kg paard
18+ : 400g/100kg paard
Condition : 500g/100kg paard
Basis+ : 600g/100kg paard
Cerevit : 600g/100kg paard

Andere merken
Marstall Force 30g/100kg
Vitalbix daily complete 75g/100kg
Metazoa broxxx 100g/100kg

Jouw paard zou ik op vitalcomplete, force of daily complete zetten. Daar heb ik de beste ervaringen mee.

Ik heb nu volgens mij 18+ plus voor haar maar toen ik dat gaf samen met kruiden voor mok kreeg ze een allergische reactie. Daarnaast heb ik het idee dat ze er jeuk van krijgt. De andere ken ik nog niet en ga zeker alles nog nakijken! Bedankt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:51

Wat is "de laatste tijd"? Mijn haflinger is ook wat futloos "de laatste tijd" en dat komt door het warme weer. Zij kan slecht tegen warmte en doet dan liefst zo min mogelijk. Ik hou daar rekening mee als we gaan trainen. Hafje gaat weer beter functioneren als het minder warm wordt.

Wel geef ik haar een paar keer per jaar een "kuurtje" multivitaminen van Phytonics, gewoon om haar een beetje te helpen. Zij heeft gauw last van "te rijk voer" en daar ben ik dus voorzichtig mee.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:55

Ik heb een haflingerxfries (15 jaar) en deze had in de winter ook zeker last van dipjes. Aan afwisseling lag het niet dus toen ben ik pavo vital complete bij gaan voeren. Hij is daar zeker van opgeknapt! Momenteel voer ik het niet want hij zit nu vol energie van het land!

Wel heeft mijn pony met het warme weer enorm last van de warmte. Daardoor is hij ook wat minder enthousiast.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 13:54

xRivaldo schreef:

Dankjewel! Ik ga er naar kijken.

Maflinger_S schreef:
Wat is "de laatste tijd"? Mijn haflinger is ook wat futloos "de laatste tijd" en dat komt door het warme weer. Zij kan slecht tegen warmte en doet dan liefst zo min mogelijk. Ik hou daar rekening mee als we gaan trainen. Hafje gaat weer beter functioneren als het minder warm wordt.

Wel geef ik haar een paar keer per jaar een "kuurtje" multivitaminen van Phytonics, gewoon om haar een beetje te helpen. Zij heeft gauw last van "te rijk voer" en daar ben ik dus voorzichtig mee.

Met het warme weer is het zeker erger, dan doe ik niet zo veel met haar. Goede tip! Dankjewel.

xLiez schreef:
Ik heb een haflingerxfries (15 jaar) en deze had in de winter ook zeker last van dipjes. Aan afwisseling lag het niet dus toen ben ik pavo vital complete bij gaan voeren. Hij is daar zeker van opgeknapt! Momenteel voer ik het niet want hij zit nu vol energie van het land!

Wel heeft mijn pony met het warme weer enorm last van de warmte. Daardoor is hij ook wat minder enthousiast.

Ik zal nog een keer naar de pavo vital gaan kijken!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 13:56

Heeft er iemand ervaring met Pavo SummerFit? Ik heb dit 5 jaar geleden gevoerd toen ze nog op het land stond, alleen ben ik er toen mee gestopt. Weet de reden niet meer. Verder zijn alle tips nog welkom. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:57

1 bom vol suikers.
gemakkelijk die koeken, maar dat is dan ook het enige pluspunt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:08

Vaak zie je jeuk klachten van summerfit ik zou voor de vitalbix gaan. Word goed gegeten en geeft genoeg vitamines

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:25

bruintje123 schreef:
1 bom vol suikers.
gemakkelijk die koeken, maar dat is dan ook het enige pluspunt

callum schreef:
Vaak zie je jeuk klachten van summerfit ik zou voor de vitalbix gaan. Word goed gegeten en geeft genoeg vitamines

Dan valt dat dus af. Vitalbix staat zeker op het lijstje nu.