Groeipijnen ? Supplementen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrlooott

Groeipijnen ? Supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 23:27

Hallo iedereen.

Mijn 4,5 jarig paardje loopt al een tijdje mank. Op haar 3,5 heb ik haar ingereden (samen met mijn instructrice, een dierenartse die in een paardenkliniek werkt). Ik reed haar Max. 1 a 2 keer in de week, een 20tal minuutjes. Na ongeveer 5 maanden begon ze onregelmatig te lopen. Op aanraden van mijn instructrice heb ik haar laten onderzoeken.

Op de echo was alles oké, op een foto was te zien dat haar knie heel lichtjes was opgezet. Dierenarts vond dit niet onrustwekkend maar zei dat ik haar toch best 2 a 3 maand terug op de wei kon zetten. Omdat ze ondertussen richting 1m75 gaat denkt de dierenarts aan groeipijnen.

4 maanden later loopt ze eigenlijk nog steeds slecht. De dierenarts zegt me geen zorgen te maken, groeipijnen zijn gewoon pijnlijk en moet je tijd geven.

Ik was online wat informatie aan het winnen toen ik ergens las dat MSM of glucosamine van pharmahorse wel zou kunnen helpen.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt :)

tamary

Re: Groeipijnen ? Supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 00:30

Geen tekorten aan vit./min.? Bloedonderzoek doen en kijken of daar alles wel klopt. Idem trouwens qua eiwitten en essentiele aminozuren, zeker voor groot paard in de groei.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:38

Groeipijnen???? Ik heb al heel wat jonge paarden gehad en daar werkelijk nog nooit van gehoord! Vind het echt een onzin verhaal. Paard hoort goed te lopen en als een knie opgezet is dan is deze niet o.k
Is het paard rontgelogisch na gekeken voor je het in ging rijden? Dat is namelijk wel zo handig met het oog op afwijkingen of chips die nog verwijderd kunnen worden. Het zou spijtig zijn je energie in een paard steekt die achteraf niet o.k blijkt te zijn.
Ik zou dus eerder eens een andere arts laten kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:41

Zou maar eens een röntgenonderzoek eraan wagen.
Ik geloof niet in de groeipijnen-theorie. Denk dat er meer aan de hand is.

Zo kort door de bocht klinkt het als een ocd.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:42

Paardje is op foto gezet maar alles op foto was ok. Op echo was er miniem iets te zien aan knie, maar ze liep niet mank vanuit die knie dus dierenarts zei dat dit nog iets van op de weide is. (Ze staat dag en nacht op de weide, ze is redelijk lomp dus ze durft al wel eens een voet verkeerd neerzetten) bloed is er ook genomen geweest en ze had niets van tekorten.

Deze dierenarts is eigenlijk de beste 'benenarts' uit de wijde omgeving hier. Volgt zeer veel sportpaarden op en is absoluut geen voorstander van paarden onder de 6 te behandelen. Daarom dat hij me aanraadde om ze toch enkele maanden op de wei terug te zetten..

Ik kan hem nu wel terugbellen, maar moet eerlijk toegeven, heb net een appartement gekocht en m'n vriend vind dat ik ze maar een jaar moet laten staan ipv er nu kosten in te steken...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:34

Wellicht het knie gewricht ontstoken is....
Dan kan een inspuiting wel goeds doen.
Artrose op latere leeftijd als gevolg van ontstekingen in gewrichten die nooit behandeld zijn word je ook niet blij van!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 18:29

Popstra schreef:
Wellicht het knie gewricht ontstoken is....
Dan kan een inspuiting wel goeds doen.
Artrose op latere leeftijd als gevolg van ontstekingen in gewrichten die nooit behandeld zijn word je ook niet blij van!

De knie was ook niet ontstoken, hij had een echo genomen nadat hij voelde dat ze iets wat opgezet, maar er zat geen ontsteking op volgens de echo. Vandaar dat het wellicht om een kleine misstap op de wei ging :)