Bejaarde IJslander maakt proppen hooi en valt af! Advies!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1571992

Bejaarde IJslander maakt proppen hooi en valt af! Advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 18:00

Hoi iedereen,

Onze bejaarde IJslander van ongeveer 30 jaar maakt sinds een maand of 3 - 4 proppen met haar hooi en valt hierdoor af. Ze is nog fit genoeg en staat overdag op de wei en 's nachts op stal, je ziet natuurlijk wel dat ze behoorlijk oud is.

Helaas heeft ze een hartruisje waardoor verdoven toch wel een risico is.
Nu hebben we twee dierenartsen langs gehad.
Een vind dat er niks aangedaan moet worden omdat het een groot risico is door de hartruis en hoe meer men aan de tanden gaat zitten hoe erger het misschien wordt.
En de laatste dierenarts vind dat er wel naar gekeken moet worden, daar ze meestal veel beter eten als het probleem opgelost is.

Wie heeft hier ervaring mee?
Wel of niet doen?
Wat te voeren ipv hooi?

Bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:02

De DA kan toch ook de tanden proberen te doen zonder roesje? mij lijkt dat er wel wat aan de tanden gedaan moet worden.

Je kan vanalles voeren maar als ze een slecht gebit hebben nemen ze het toch niet op. Maar misschien helpt wat slobber voor oudere paarden nu.

http://www.albertvandergraaf.nl/
Albert hier op Bokt werkt als gebitsverzorger en kan ook goed werken zonder verdoving.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Bejaarde IJslander maakt proppen hooi en valt af! Advies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:09

Waarschijnlijk zit er een kies los en deze zal er vrij makkelijk uitgehaald kunnen worden.

Ik zou er een dierenarts bij halen die meer verstand heeft van tanden, geen gebitsverzorger want die mag geen kiezen trekken. Als ze braaf en meewerkend is lukt dit misschien wel zonder verdoving. Ook kunnen ze andere medicatie geven voor de hartruis. Mag ik vragen waar je woont misschien ken ik wel iemand in de buurt die je kan helpen.

Kwa voer zul je naar geweekte grasbrok of senior priorus moeten kijken verder niet te lang gras dit kan ze namelijk niet goed kauwen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:09

Sowieso misschien begnnen met voorlopig Seniores Priores te geven van Subli, dat krijgen ze makkelijk naar binnen en hierdoor komt ze ook weer op gewicht. Het wordt door de meeste paarden heel goed gegeten. Supplementen kun je er eenvoudig aan toevoegen en worden zonder morren opgegegeten.

Ik denk wel dat je naar de tanden moet laten kijken, desnoods met een licht roesje of anders misschien zonder roesje. Ze is 30 jaar en zal dus als het goed is al heel vaak de tandarts van dichtbij hebben gezien. Misschien is ze wel helemaal niet zo onder de indruk, of kun je het af met een spuitje tranquigel zodat ze toch wat rustiger is.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:19

Tanden na laten kijken kun je sowieso doen, als er dan veel aan moet gebeuren kun je altijd nog beslissen hoe en wat qua verdoving.

En ik zou inderdaad beginnen met het voeren van Seniores Priores van Subli.

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:27

Als ze proppen maken, hebben ze vaak haken op de kiezen. Misschien alleen even bijvijlen en kijken of het effect heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:33

Zeker de tanden na laten kijken, eventuele sedatie zal misschien een risico vormen maar op deze manier houd je sowieso geen paard over...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:47

Hier ook hele goede ervaringen met Albert van de4 graaf. Hem al meerdere paarden hier op stal zien doen die normaal een roesje nodig hadden of verwacht werd dat dit nodig was. Zonder zien doen met heel veel geduld en rust.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:17

Toch maar goed laten nakijken. Bij IJslanders komt de aandoening EOTRH nog wel eens voor. Dat is ook echt ontzettend pijnlijk. Ik zou het risico in dit geval zeker nemen. Een paard dat niet goed kan eten bezwijkt uiteindelijk toch...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:42

Zoals al gezegd, zolang ze geen hooi kan eten gelijk een zak seniores priores van Subli gaan halen als vervanging van het ruwvoer ( = hooi). Hiervan geef je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht . En daarna maak je het nat ( met ongeveer 3 keer zoveel water ). Pas geven als de harde brokjes zijn opgelost ( na een uur of 6, of met warm/heet water veel eerder ). En natuurlijk niet gelijk 4 kilo per dag ervan gaan geven, maar opbouwen in hoeveelheid.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:07

RavenIris schreef:
Toch maar goed laten nakijken. Bij IJslanders komt de aandoening EOTRH nog wel eens voor. Dat is ook echt ontzettend pijnlijk. Ik zou het risico in dit geval zeker nemen. Een paard dat niet goed kan eten bezwijkt uiteindelijk toch...

Eotrh kom veel voor bij ijslanders maar hierdoor maakt een paard geen proppen. Dit komt zeker van de kiezen af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:11

Proppen maken is niet automatisch een gebitsprobleem. Nu is er in dit geval een tandarts bij geweest die aangeeft dat er in het gebit een reden aan te wijzen is, maar anders of zelfs met reden in gebit is verder kijken en mogelijkheid maagzweer ook iets om op te letten.

Ondertussen is het in elk geval aan te raden om een slobber te gaan voeren om te zorgen dat pony genoeg binnen krijgt. Begin maar met 1kg/100kg gewenst gewicht totdat dier weer op gewicht is, daarna kan je eventueel afbouwen als pony bv door behandeling toch een deel via hooi/gras binnen krijgt.