Erg zieke shet moet dikker worden - slobber?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosedias

Erg zieke shet moet dikker worden - slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 10:25

Dag iedereen,

Al sinds een paar maanden loopt mijn ene shet Chester heel erg te sukkelen qua zijn gezondheid.
Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:

1. Mestonderzoek
--> Uitslag: wat wormen. Hiervoor behandeld.

2. Shetlander onderzocht
--> Chesters buik had veel geluid, dierenarts merkte op dat dit met het zand te maken had omdat Chester telkens op plekken at waar veel zand was, ondanks dat hij toen gewoon onbeperkt hooi had. 'Het blijven toch steppe dieren'. Hiervoor kreeg hij 'zand weg'.
Het ging een poos beter, maar later toch ook weer niet.

3. Paardentandarts
--> Volgens de dierenarts had het dan met zijn gebit te maken. 'Hij heeft haken'. Paardentandarts erbij, begint te lachen. Heeft hij niet. Toch maar twee kiezen getrokken.
Chester at iets sneller, maar toch nog steeds even 'sloom' (als je het vergelijkt met mijn twee andere shetjes. Toch ben ik ervan overtuigd dat Chester op een tempo eet zoals andere paarden ook normaal eten. Mijn andere twee eten ontzettend gulzig en snel)

4. Probiotica
--> Toen moest Chester maar aan de probiotica. Drie keer per dag 1/3 banaan met probiotica. Chester knapte er ontzettend goed van op, maar na anderhalf maand ging het weer ontzettend snel achteruit.

En nu komen we op het punt van vorige week:

5. Bloedonderzoek
--> Na veel aandringen van mijn kant toch eindelijk een bloedonderzoek.
Diagnose dierenarts:

Afbeelding

Afbeelding

-------------------

Dit zal hij nu krijgen:
- 3x per dag 1/3 banaan probiotica
- 3x per dag 1/3 banaan met selenium + vitamine E
- 3x per dag 1 hand biks
- 3x per dag 1 hand haver
- Onbeperkt hooi
- Onbeperkt gras

--> Ik heb alles overlegt met de dierenarts, ook de banaan, probiotica, biks, haver en selenium poeder.

Maar nu het probleem: Chester weigerde vanochtend om het biks, haver en selenium poeder op te eten. Ik had het poeder gemengd met het biks en haver omdat hij het niet op een banaan wil eten zoals de probiotica, maar ook dit eet hij niet op.

Heeft iemand énig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij dat poeder (en de biks en haver) binnen krijgt? Is slobber een mogelijkheid? En zo ja: wat zal ik allemaal in deze slobber gooien?

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Erg zieke shet moet dikker worden - slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:44

Toen mijn belg flink was ingevallen heb ik het Subli Seniores Priores gevoerd, en dat werkte echt heel erg goed. Je kan er gemakkelijk vanalles doorheen roeren, ze vinden het hier erg lekker en het zet goed aan.
Wat je ook eens kan proberen is gekookt lijnzaad. Dat heeft meerdere voordelen, maar neem ook eventueel zand mee naar buiten.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:59

Ik zou inderdaad slobber gaan gebruiken om de smaak van het selenium poeder te verbloemen.
Zelf geen ervaring met seniores priores, maar hoor hier wel veel goede verhalen over!

Wat voor een soort biks voer je nu? Misschien kun je ook nog winst behalen door een bikssoort/ muesli met een hoog aandeel aan olie/plantaardige vetten te gaan voeren! Er zijn verschillende bikssoorten op de markt welke laag in suiker en zetmeel zijn en hoog in plantaardige vetten. Hier kan je meer van voeren zonder meer risico te lopen dat hij hoefbevangen raakt van.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:00

subli superioir is ook super spul wel moet het 4 uur de tijd krijgen om te weken

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:03

Mijn fries was erg afgevallen en moest bepaalde medicijnen en supplementen binnenkrijgen. Ik heb Seniores Priores voor hem en voeg daar net voor het geven zijn spul aan toe. Tot nu eet hij het allemaal op en is hij duidelijk bijgekomen.
Mijn paard is behoorlijk kieskeurig, dus ik ben allang blij dat hij dit goed eet en ik daarin vanalle skan verstoppen wat hij zo niet wil eten. Ik heb bv af en toe ene kuur psylium tegen het zand in de darmen, nooit kreeg ik dat er goed in met brokken of muesli, nu met de Subli SP gaat het allemaal op!
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 20-06-17 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:04

slobber werkt naar mijn idee goed. Je zou wel moeten informeren of de supplementen die je gebruikt samen in de slobber gemixt mogen worden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:13

Subli Seniores Priores is een hele goede dikmaker.
Appelmoes wil vaak ook goed werken om medicijnen in te vermengen en zo te voeren.

Melayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:15

Je zou ook de selenium kunnen mengen met appelmoes, en dit in de mond spuiten d.m.v. een (goed schoongemaakte) lege wormspuit. Als je niet wil beginnen aan een nieuw voer, dat de darmflora ook maar net aan moet kunnen op dit moment, is dat een fijne optie.
Fijn voer als dikmaker is Zupa van Equifyt. Zit geen sojaschroot of iets dergelijks in, puur grassen en bietenpulp.
Ik mis in het verhaal van de DA wat voor wormen het zijn. Bloedworm? Er kleven naar mijn weten wat nadelen aan intramusculair inspuiten vs orale pasta, wellicht is een Equest spuit een betere optie? En een second opinion van een tweede DA kan nooit kwaad. Mijn paard heeft ook bloedworm gehad en ik herken je symptomen, levensgevaarlijk dus wacht vooral niet te lang met opnieuw testen op de wormen/extra ontwormen.
Succes ermee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:12

Weet je welke worm is gevonden in de besmetting?

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 14:20

Bedankt voor de tips! Ik weet niet welke worm er gevonden is.

Update: ik ben net bij Chester geweest (hij staat bij mn oma). Hij lag helemaal in het hoekje van het weiland. Wou zn banaan niet, terwijl hij normaal er helemaal gek op is. Toen heb ik biks, haver, selenium poeder en een appel met water in een emmer. Toen werd 'ie wel helemaal wakker en 'slobberde' (ging niet zo snel) hij het op. Maar die banaan moest ik echt naar binnen drukken.
Zolang hij maar goed drinkt.. maar daar heb ik 0 zicht op.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:29

Seniores priores van Subli kun je gewoon bij de welkoop halen. Werkt prima om dieren op gewicht te krijgen en ze vinden het vrijwel altijd lekker.
Wij hebben het ook gebruikt om onze pony weer op gewicht te krijgen. Medicijnen kun je er gewoon doorroeren.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:44

Ik weet niet welke hoeveelheden magnesium, selenium en vitamine E hij moet hebben, maar als je standaard zijn dan zou je ook gewoon een vitamine/mineralenbrokje kunnen proberen (Balancer Je Paard gezond en fit, Vitalbix enz) . Daar zit alles namelijk in 1x in wat een hoop gedoe met supplementen scheelt en het brokje is vaak lekker gemaakt met bijvoorbeeld appelsmaak of iets anders waardoor het makkelijker gegeten wordt dan poedertjes.Bovendien heb je met poeder het probleem dat als een paard eenmaal doorheeft dat er een apart smaakje aan een banaan/appel/stuk brood zit, hij vervolgens voortaan uit argwaan alle banaan/appel/brood weigert.

Seniores Priores smaakt ook lekker zoet zonder dat het superveel suiker bevat en wordt hier ook door de dierenarts aangeraden bij oude en vermagerde paarden. Bovendien moet je het als een soort pap/slobber voeren waardoor poeders er ook makkelijk in oplossen en minder goed ontdekt worden dan wanneer ze gewoon over brok gestrooid worden.

Wat ik niet teruglas in je verhaal (misschien verkeerd gelezen); hoe oud is hij eigenlijk? Want misschien speelt leeftijd ook nog een rol.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:03

Als ik dit zo lees, denk ik direct aan een fikse bloedwormbesmetting. En volgens mij is Dectomax daar niet werkzaam tegen ( en nog tegen een aantal wormen bij paarden, want dit is eigenlijk een product voor koeien en schapen ). Van ingekapselde bloedworm zal je ook geen eitjes in de mest terugvinden.
Misschien even met je DA overleggen hierover, want anders kan je voeren tot je een ons weegt, dan gaat hij niet beter worden.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:30

Voordeel van de seniores priores is dat je dat moet weken met flink wat water, mijn fries krijgt 2 keer per dag 750 gram subli seniores priores en per keer week ik dat in 2.5 liter water. Dus nu je twijfelt over of hij vocht genoeg binnen krijgt zou hij met dit voer ook weer wat vocht meer krijgen. Desnoods week je het in wat extra water. (wat meer dan aanbevolen).

Medicijnen kun je zeker goed met appelmoes in een spuit geven, werkt heel goed. Ik denk dat ik bv pijnstillers ofzo op die manier zou geven. Andere supplementen (selenium) zou je door de Seniores kunnen doen. Je kunt dan stoppen met biks en haver.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:32

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/
Als er bloedwormen gevonden zijn, veearts vragen om ivermectine en als er ingekapselde larven zijn moxidectine. Andere middelen werken niet.

Als er spoelwormen zijn gevonden, kan je beter pyrantel gebruiken.

Heel belangrijk dat je het ontwormingsmiddel kiest dat goed werkt tegen de gevonden worm. En er geen resistentie is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:46

Hier ook goede ervaringen met Seniores Priores :j

1kg per 100 kg gewenst gewicht per dag.
Evt te verdelen over meerdere voerbeurten.

En het is al eerder genoemd maar ze krijgen zo ook gelijk vocht binnen.

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 17:33

"Er zijn alleen afweerstoffen tegen wormen aangetoond, deze zijn echter niet specifiek. Het gebruikte middel van vrijdag is echter zeer breed, nog weinig resistentie tegen aangetoond, in dit geval m.i. de beste keuze.
Vermoedelijk is er sprake van de rode bloedworm, deze kapselen zich in in de darmwand. bij het afsterven kan er sprake zijn van enige "beschadiging" van de darmwand, en dit kan de diarree verklaren.
Het trage eten kan ik niet verklaren. Het bloedonderzoek liet een zeer hoge waarde afweerstoffen zien, zeer waarschijnlijk is er sprake van een zware besmetting, mogelijkerwijs heeft het hiermee te maken. Toch zou Chester zich langzamerhand beter moeten voelen. Wil Chester goed drinken?
De poeder zou ik eenmaal per dag voeren, selenium heeft sowieso tijd nodig om "ingebouwd" te worden in het lichaam. Een overdosering is ook niet wenselijk.
Het weer zit ook niet mee, maar mocht Chester lusteloos blijven dan is het verstandig om hem nogmaals te controleren, want ik vind wel dat er onderhand sprake moet zijn van enige verbetering.
Succes"

Ik had de dierenarts even de situatie van vanmiddag gemailt en twee vragen.
Dit is wat hij mij verteld.

We gaan zo weer heen en dan ga ik kijken hoe hij zich nu voelt..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:06

Tja...dit is echt heel jammer als die DA Dectomax de beste keuze vindt :\
Dectomax is Ivermectine en dat werkt NIET tegen ingekapselde bloedworm. En waarschijnlijk ook niet tegen spoelworm, waar jonge dieren ook vaak mee besmet zijn.
Hij is zich duidelijk bewust van een zware besmetting... en dan nog bij het idee van Dectomax blijven :? Echt...hier kan ik niet bij.
Als ik jou was zou ik snel een andere DA laten komen. Dit gaat helemaal niet goed zo vrees ik.

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 09:29

Chester eet iig nog. Hij wil wel alleen eten uit mijn hand. Dus nu maak ik telkens slobber door een handje biks en haver samen met dat selenium poeder en wat appelmoes in een lage bak te gooien. En dan uit de hand voeren. Uit een emmer lukt het hem niet om te eten.
Wat mij wel op valt is, dat hij na het eten telkens een soort 'helder' moment heeft waarop hij wat levendiger uit de ogen kijkt.
Hij is vanaf dat ik hem heb ontzettend angstig, kon in het begin niet eens een halster om krijgen. Maar nu kruipt hij helemaal tegen mij aan, snuift hij zachtjes en laat hij mij zich aaien..

EDIT: Weet iemand hoe ik kan controleren dat 'ie drinkt? Het wordt ontzettend heet vandaag en morgen. En ik heb 0 zicht erop of hij naar de ton toe loopt om te drinken. Ik heb al een emmer voor hem neer gezet waaruit ik hem probeer te laten drinken, maar dat doet 'ie iig niet als ik erbij ben. En de andere twee kunnen er ook uit drinken als ik weg ben.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:49

Hij staat bij je oma toch? Kun je niet vragen of zij meer op hem let om te zien of hij gaat drinken of misschien eens plast?
Als de emmers bereikbaar zijn voor 3 paardjes ga je het niet zien, dan zou je hem een privé-emmer moeten kunnen geven waar de rest niet aan kan.
Hou ook de conditie van zijn huid in de gaten, dat hij geen uitdrogingsverschijnselen krijgt.
Hoe is zijn mest? Is deze erg droog of juist nattig?

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 09:52

dieseltje schreef:
Hij staat bij je oma toch? Kun je niet vragen of zij meer op hem let om te zien of hij gaat drinken of misschien eens plast?
Als de emmers bereikbaar zijn voor 3 paardjes ga je het niet zien, dan zou je hem een privé-emmer moeten kunnen geven waar de rest niet aan kan.
Hou ook de conditie van zijn huid in de gaten, dat hij geen uitdrogingsverschijnselen krijgt.
Hoe is zijn mest? Is deze erg droog of juist nattig?

Heb ik al gevraagd aan haar, maar zij kan het niet de hele tijd zien.
Ik kan zijn mest niet vinden in het hoge gras. Hij is iig niet aan de diarree zoals zaterdag.
Als ik een stukje weiland zou afzetten, zouden de andere twee erbij gaan inbreken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:10

hij heeft gewoon een ernstige bloedwormbesmetting...ik hoop dat hij er boven op komt.Ik ken gevallen die na drie weken bergopwaarts alsnog overlijden.
Wormbesmettingen zijn niet nodig.Er zijn voldoende middelen om ze te voorkomen.
Hoelang was hij al niet meer ontwormd?
Heel veel sterkte!Ik hoop dat hij het redt!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:13

Staat de shet 's nachts ook buiten of binnen? Anders als het een apart stalletje heeft met bv vlas, zou je daar natte plekken moeten kunnen vinden van urine en kun je hem water aanbieden en kijken wat hij drinkt. Hier staan ze overdag van 9 tot 23 uur buiten en in de nacht binnen in een eigen stal (naast elkaar) en zo kan ik altijd goed in de gaten houden wat en of ze in de nacht eten/drinken/plassen en poepen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:18

Ik vraag het even voor de zekerheid omdat de ene tandarts de andere niet is..Welke tandarts heb je erbij gehad?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:29

Doramectine werkt helaas helemaal niet standaard tegen wormen, ondanks dat dierenartsen het wel zo toedienen soms.

"A 100% reduction in the faecal egg counts and a 100% lower 95% confidence limit was recorded for moxidectin (0.4 mg/kg) in 2001. In 2002, a 99% and 96% reduction was recorded for pyrantel pamoate and ivermectin, respectively. In the same year doramectin and moxidectin (both injectable and given at 0.2 mg/kg) did not have any effect on worm egg counts. Of the 4 drugs tested in 2002, only pyrantel pamoate recorded lower 95% confidence limits above 90%."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12967052

Oftewel, moxidectine en doramectine injecteren is bij paarden niet nuttig als ontwormingsmiddel.

Kijk of hij pavo nature's best lust, eventueel geweekt. In totaal mogen ze daar maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht van hebben, maar dan hoef/mag je geen losse selenium meer geven, dat zit dan namelijk ruim voldoende in het voer (0.45mg/kg voer, een paard heeft 0.3mg/100kg paard nodig. Ik hou als veilige marge 1mg/100kg paard aan als maximum, het cvb geeft 4mg/100kg paard als chronisch toxische waarde aan). Samen met 0.5kg/100kg lichaamsgewicht aan ruwvoer (hooi, voordroog (0.7kg/100kg ivm extra vocht), of grasbrok, als hij voldoende gras eet is het ook goed) kom je dan op een compleet voer uit.

Ik zou de shet laten wegen en met equest (orale moxidectine) ontwormen op 1.2x lichaamsgewicht. Moxidectine mag niet ruim overgedoseerd worden, het geeft namelijk al snel vergiftigingsverschijnselen. Dus echt eerst wegen. Als je niet kunt wegen, eerst met ivermectine op een halve dosering en dan over 1 a 2 weken ivermectine op een ruime dosering (1.5-2x lichaamsgewicht).

Hoe oud is Chester? Want bij een jong paard kan het zijn dat hij ook spoelwormen heeft en deze bestrijd je niet met ivermectine/moxidectine. Je moet dan pyrantel (strongid P) of fenbendazole (Panacur) ontwormen. Bij voorkeur laat je een eitelling doen bij Het Woud. Dan weet je beter waar je aan toe bent. Ik zou sowieso wel een keer met ivermectine of moxidectine ontwormen. Als ze zo verzwakt zijn kan namelijk ook een lichte wormbesmetting, die nog niet per se veel eitjes af geeft, al schade aanrichten.