Al sinds een paar maanden loopt mijn ene shet Chester heel erg te sukkelen qua zijn gezondheid.
Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:
1. Mestonderzoek
--> Uitslag: wat wormen. Hiervoor behandeld.
2. Shetlander onderzocht
--> Chesters buik had veel geluid, dierenarts merkte op dat dit met het zand te maken had omdat Chester telkens op plekken at waar veel zand was, ondanks dat hij toen gewoon onbeperkt hooi had. 'Het blijven toch steppe dieren'. Hiervoor kreeg hij 'zand weg'.
Het ging een poos beter, maar later toch ook weer niet.
3. Paardentandarts
--> Volgens de dierenarts had het dan met zijn gebit te maken. 'Hij heeft haken'. Paardentandarts erbij, begint te lachen. Heeft hij niet. Toch maar twee kiezen getrokken.
Chester at iets sneller, maar toch nog steeds even 'sloom' (als je het vergelijkt met mijn twee andere shetjes. Toch ben ik ervan overtuigd dat Chester op een tempo eet zoals andere paarden ook normaal eten. Mijn andere twee eten ontzettend gulzig en snel)
4. Probiotica
--> Toen moest Chester maar aan de probiotica. Drie keer per dag 1/3 banaan met probiotica. Chester knapte er ontzettend goed van op, maar na anderhalf maand ging het weer ontzettend snel achteruit.
En nu komen we op het punt van vorige week:
5. Bloedonderzoek
--> Na veel aandringen van mijn kant toch eindelijk een bloedonderzoek.
Diagnose dierenarts:

-------------------
Dit zal hij nu krijgen:
- 3x per dag 1/3 banaan probiotica
- 3x per dag 1/3 banaan met selenium + vitamine E
- 3x per dag 1 hand biks
- 3x per dag 1 hand haver
- Onbeperkt hooi
- Onbeperkt gras
--> Ik heb alles overlegt met de dierenarts, ook de banaan, probiotica, biks, haver en selenium poeder.
Maar nu het probleem: Chester weigerde vanochtend om het biks, haver en selenium poeder op te eten. Ik had het poeder gemengd met het biks en haver omdat hij het niet op een banaan wil eten zoals de probiotica, maar ook dit eet hij niet op.
Heeft iemand énig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij dat poeder (en de biks en haver) binnen krijgt? Is slobber een mogelijkheid? En zo ja: wat zal ik allemaal in deze slobber gooien?
Alvast bedankt!