Supplementen, kennis, discussie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Supplementen, kennis, discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:51

Mij valt al langere tijd iets op.

Specifiek in een topic waar ik veel lees en reageer, maar ook in andere topics.

Veel mensen geven supplementen.
Dat kan prima zijn volgens mij.

Maar, en daar zit een beetje mijn vraag/discussie,
Veel mensen lijken werkelijk nauwelijks te weten wát er in de supplementen zit.
Of waar ze exact voor dienen.
Wanneer iets inderdaad een goede keus is, en wanneer niet.
Ach, baat het niet dan schaadt het niet, lees ik wel eens.
Ik zie supplementen waar dat inderdaad voor opgaat voorbij komen.
Maar ook supplementen die in sommige gevallen wel dégelijk ook negatief uit kunnen pakken.

Het gemak waarmee supplementen dan toch gegeven worden, dat valt me op.

In het topic waar ik persoonlijk veel reageer gaat het soms om supplementen, maar zelfs soms om medicatie! die in het buitenland besteld wordt.
Zonder werkelijk te weten hoe het werkt en wat het doet.
Het verschil tussen supplement en medicatie lijkt te vervagen wanneer er via internet besteld wordt.

Persoonlijk ben ik niet tegen supplementen. Zelfs niet tegen het bestellen van medicatie in het buitenland. (persoonlijk doe ik dat ook, ná intensief overleg met dierenarts)

Maar het gemak waarmee supplementen (en soms dus medicatie) -zonder wérkelijke kennis daarvan-
toegediend worden valt mij op.
Ik vind dat erg onverstandig.

Hoe staan jullie daar tegenover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:57

Ik denk dat je hier aan de ene kant reacties zult krijgen van mensen die zelf (veel) supplementen voeren en vinden dat ze deze heel bewust en verstandig hebben uitgekozen, en aan de andere kant van mensen die geen supplementen voeren en vinden dat anderen veel te snel/hersenloos naar supplementen grijpen. ;)

Ik val in de groep van mensen die supplementen voert en heb daar volgens mij ook lang en goed over nagedacht. Voor mij was het simpel reduceren en deduceren: paard maakt geen spieren aan ook al maken zijn weide/gras/hooigenootjes die precies hetzelfde worden belast deze van hetzelfde voer wel aan. Toen ik overstapte op esparcette (net iets meer essentiele eiwitten) kwam er een heel klein beetje meer vorm en trok ik de conclusie dat hij blijkbaar niet in staat is om (essentiele) eiwitten op te nemen uit het voer dat hij toen kreeg. Dus ben ik die eiwitten gaan supplementeren en toe kreeg hij ineens wel de spieren die een normaal weidepaard hoorde te hebben. Ik zou liever hebben dat hij net als elk ander paard zijn eiwitten gewoon uit gras en hooi kan halen, maar blijkbaar heeft hij dit echt in een ander vorm nodig, dus voer ik die bij.

Ik vind het vooral lastig dat mensen en regelmatig van uitgaan dat supplementen onnodig zijn als je gewoon maar genoeg goede kwaliteit ruwvoer geeft, en dat dus ook als feit opleggen aan anderen. Voor [***] geldt dat helaas niet. Bij hem kreeg ik bijvoorbeeld op Bokt de kritiek dat ik hem kunstmatig zou oppompen qua spieren met die whey-eiwitten. Dan denk ik; lees goed of stel eerst een vraag voor je een oordeel plaatst. In [***]'s geval gaat het namelijk om een 5jarig paard dat maar 30-40% van de spieren had die een volwassen paard hoort te hebben en dus al geblesseerd raakte als hij verkeerd opstond na het rollen. Nee, gewoon geduldig wachten tot de natuur het probleem vanzelf oplost is dan geen optie, dus ben ik op zoek gegaan naar een supplement dat dit spiervormingsproces zou kunnen versnellen.

Ik denk wel dat een hoop mensen supplementen gewoon op naam kopen. Zo heb je volgens mij Equifyt Green Power wat dan gekocht wordt omdat er spirulina/chlorella in zit en ergens in een tijdschrift stond dat dat gezond was. Sowieso zit in spirulina/chlorella erg veel ijzer wat voor sommige paarden teveel zal zijn, en in die hele Green Power blijkt maar 1 a 2% van die algen te zitten... Dus wat ben je dan eigenlijk aan het bijvoeren?

_00_0

Re: Supplementen, kennis, discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:04

ik heb nooit echt supplementen gevoerd, tenzij je psyliumhusk en lijnzaad mee telt.
Wegens mijn studie kom ik meer te weten over kruiden en hun werking. Daarmee voer ik ook meer kruiden, maar verbaast het mij ook hoe snel mensen kruiden voeren zonder idd de mogelijke negatieve effecten te weten.

Supplementen bijvoeren is altijd al een hype geweest. Mensen denken snel dat hun dier een topsporter is die van alles tekort komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:24

Mensen praten elkaar na zonder zich echt in de materie te verdiepen. Maar dat zie je bij veel dingen. Bijv 'een neusriem is niet om de bek dicht te snoeren maar om het bit stabieler te maken', velen roepen het maar ik ken niemand die het echt heeft gecontroleerd. Mensen zijn kudde beestjes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 01:57

Ik sta er zeer negatief tegenover, maar het is erg lastig. tegenwoordig is internet toch het middel om info te vinden. Helaas kun je vanachter je scherm niet zien wie wel of niet voldoende kennis hebben om je te adviseren.

Maar ook irl zoeken gelijkgestemde elkaar op en adviseren ze elkaar. Mensen horen graag wat in hun straatje past.

Heb je het over het maagzweren topic? Ik heb daar gereageerd en vind het echt schandalig dat mensen elkaar inderdaad adviseren omeprazol te gaan geven, terwijl dat echt niet zo onschuldig is.( ik slik het zelf en ondanks dat ik een mens ben, is het niet geheel onschadelijk )

Maar ook de prascend wordt maar lukraak geadviseerd bij vermoedens van ppid bijvoorbeeld.

Daarnaast de standaard dingen zoals magnesium en vit E die vaak aanbevolen worden, zonder ooit het paard te hebben gezien en ook het management rond het paard niet te kennen.

Sowieso erger ik ( met eigen bedrijf in advies op en rond het paard ) aan de adviezen. Bij voer lees je continu vragen; wat moet ik voeren? En dan reacties met merken en hoeveelheden, zonder de achtergrond te kennen.
Als je dan ( vanuit mijn prive gewoon ) probeert te sturen naar; kijk eerst naar het ruwvoer en hoeveel je paard buitenkomt, wordt je weggewuifd.

Mensen horen heel graag; gooi er een kilo sportbrok bij, want je traint zo hard ofzo? Ik weet het niet. Maar er is weinig op welzijn gebaseerd.

Het is natuurlijk wel een heel groot probleem dat er zoveel supplementen te koop zijn en de marketing is gewoon erg goed.
Net als bij bitten en bijzetteugels. Waar de kennis en kunde stopt................

Persoonlijk stel ik liever zelf samen en zie ik liever losse ingredienten die per paard passen, dan 1 brok, maar dat is vrij ingewikkeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 02:36

Tja, ik ben zo iemand die heel graag supplementenvrij zou willen voeren. Maar dat kan niet.

Sowieso: de vitaminebrokjes die ik voer. Dat is ook al een supplement. Aangezien mijn paardjes uit het ruwvoer niet genoeg halen. Ze leven nou eenmaal in Nederland en in deze contreien (hooi komt uit Duitsland) is ruwvoer nou eenmaal te eenzijdig.

Het zijn ook geen heel heftige supplementen die ze krijgen. Denk aan zout, koolstofklei, mariadistelzaad, lijnzaadolie, kurkuma. Daarnaast krijgt mijn merrie wat voor de spijsvertering en in de winter krijgt ze druppeltjes voor de blaas en nieren. Mijn ruin heeft een middel voor zijn bloed en in de zomer ook nog Gluco Balance. Al met al zo'n 8 a 9 supplementen per paard per dag, de meeste 2x per dag.

Zou ik anders willen? Ja heel graag. Ben ik bereid daarvoor de prijs (zieke paarden) te betalen? Absoluut niet. Als mijn merrie zonder jeuk kan leven met supplementen dan moet dat maar zo. Haar levenskwaliteit vind ik net ietsjes interessanter dan de principes van een handjevol bokkers.
Mijn ruin idem. Heel langzaamaan begint hij wat op te knappen. Jarenlang hebben veeartsen, paten en peuten gezocht wat hij mankeerde. Niemand die het begreep. Bij toeval ben ik er zelf achter gekomen. Ik heb me ingelezen. Ik heb gekeken waar hij op reageerde qua acupressuur. Ik heb verschillende theorieën + de klinische symptomen naast elkaar gelegd en de uitkomst klopte. Voor het eerst in járen dat het allemaal klopt. Toen dus supplementen gezocht. Supplementen beginnen nu aan te slaan. Is dat fijn? Zeker wel. Hij begint weer het paard te worden wat hij eigenlijk is. Zijn lichaam kan weer meedoen met zijn geest. Dankzij supplementen.

Het is een afweging die je voor jezelf moet maken. En ik heb in het verleden ook supplementen gegeven die niets deden. Als je het niet probeert dan weet je dat niet. Van tevoren bepaal ik voor mijzelf hoe snel ik resultaat wil zien, afhankelijk van wat voor supplement het is en van hoe snel het paard dat het krijgt in het verleden gereageerd heeft. Inmiddels weet ik van allebei wel hoe hun lichamen aangeven dat er wat gebeurt.

Het is wel belangrijk om je ervan bewust te zijn dat supplementen symptoombestrijding zijn. Maar dat zijn de pillen, spuiten en smeersels van de veearts ook.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 02:54

Ik heb een tijdje magnesium gevoerd. Op basis van een aangetoond tekort bij bloedonderzoek.
Nu krijgt ze gewoon goed hooi, regelmatig gras en een balancer. Problem solved...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 05:56

Ik ben er op zich niet tegen maar er moet wel meer nagedacht worden waar je wat voor geeft!! Zo heeft t weinig zin om bijvoorbeeld iets tegen maagzweren te geven maar vervolgens niet genoeg ruwvoer te geven!! Of bijvoorbeeld flink onder doseren zodat iets niet zo duur is! Hier wordt eentje ondergedoseerd qua glucosamine anders is t zo duur..tja dat heeft weinig nut!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:47

Volgens mij verdiepen de meeste mensen die supplementen geven zich juist in de werking en in hun paard en zijn/ haar gezondheid.
Ik lees ook vaak genoeg dat er bloedonderzoek gedaan word naar eventuele tekorten en dat er gezocht word naar het voer wat het beste bij het paard past.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en zijn er mensen die ook lukraak maar wat geven omdat anderen het doen en met een bepaald supplement zulke goede ervaringen hebben.

Management is wel iets wat regelmatig onderschat word en waar veel winst in te behalen is. Op Voergelijk valt er ook veel te lezen over voeding en supplementen en hun werking. Ik vind dat een goede kennis site.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:56

Het heeft indd 2 kanten je hebt mensen die er alles instoppen en mensen die het in overleg met de da doen .

Mijn merrie krijgt 3 dingen bij ,
( naast weidegang goed hooi en stro )

Magnesium ( bouwde eerder slecht spieren op )
Vitamine brokje
En monnikspeper (ipv dat spul voor varkens ) voor haar lastige hengstigheid

Allen zijn in overleg met de da gegaan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:20

O ja... monnikspeper krijgt mijn merrie ook nog.

Soms vraag ik me wel af of het allemaal wel goed met elkaar kan. En aan de andere kant: wat zou ik er dan uit moeten halen. ALS dat al nodig zou zijn. Want dan zou ik dus in feite moeten kiezen met welke "kwaal" ze dan maar moet leven. Dan neem ik liever het risico van "te veel" supplementen. Voor de langere termijn maak ik me geen zorgen. Ze is 27 dus er is geen langere termijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:23

Ik ben me verder aan het verdiepen in kruiden. Maar tot nu toe hebben zoveel kruiden goede werkingen, dat ik nog wel een tijdje moet leren om de juiste keuzes daarna evt te maken.

Het is voor alsnog nog wel een nadeel dat je van veel supplementen, kruiden, olieen etc wel de gunstige werkingen leest, maar we nog echt weinig weten van de negatieve kanten.

Ook bij de reguliere medicijnen lees je nog weinig over bijv bijwerkingen of schade.

Zoals in het maagzweren topic; Ik slik al een jaar of 16/17 maagbeschermers en kan helaas niet stoppen. Maar het heeft wel degelijk nadelen. Dus elkaar adviseren om bij vermoedens van omeprazol te gaan geven, vind ik niet oke. Neemt niet weg dat je best snel verschil kan zien en dat misschien makkelijker is dan de nare onderzoeken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:44

Paarden hier krijgen supplementen maar wij weten wel wat er in de supplementen zit; wat wel en niet samen kan worden gegeven en waarom we het geven.

Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om je paard te ondersteunen met een supplement.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:01

Als alleen die enkeling die wel echt verstand heeft van voeding en supplementen ze aanschaft en gebruikt, zou de markt niet zo groot zijn. Je wordt doodgegooid met supplementen en er gaat echt veel geld in om, omdat mensen op grote schaal ze kopen en gebruiken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:08

ik heb me wel altijd in suplimenten verdiept.

ik geef liever niet dan wel. Maar ik geef omdat hij het echt nodig heeft, ik ben er tijdje mee gestopt maar ik merkte terug gang. Vooral bij de magnesium merkt ik verschil

als ik het gaf was me paard beter onstpannen ook kwa spieren, gaf ik het niet was hij toch wat stijfer/minder soepel

ik geef wel suplimenten die vooral met kruiden werken

en ik geef alleen suplimenten die samen gegeven kunnen worden. heb nu merk pythonics

ik geef ook devil relief, Maar zodra de fles op is, stop ik daar mee. Dit is om het even te ondersteunen omdat me hafje beginnend athrose heeft in beide voorbenen. op de foto van nog niks te zien. maar symtomen er wel van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:11

Allereerst: wat versta je onder supplementen?
Vitaminebrok/korrel/poeder? Kruiden? Poeders (op welke basis)?

Ik ben zelf zeker niet tegen supplementen, maar wel tegen gebruik zonder enige controle of deskundig advies.
Ik meng zelf ook veel voer. Maar of dat allemaal supplementen zijn? Zo krijgt de mijne een vitaminebrok (Marstall Force) voor zijn dagelijkse vitamines en mineralen (is dit een supplement?), een lijnzaadbrokje voor wat extra eiwit en voor de vacht, 2 handjes zwarte haver (voor wat extra energie, wat langzamer vrij komt dan andere granen), magnesium om hem wat rustiger in het hoofd te houden. En af en toe wat gedroogde kamille als ik merk dat hij onrustig wordt of bijvoorbeeld met wedstrijden. Dit alles meng ik met muesli, omdat meneer het anders niet eet.

Wanneer ik merk dat hij wat spier of gewicht verliest, voer ik wat extra bij dat hoog in de eiwitten staat.
Dus alles bij elkaar ben ik inderdaad best wat aan het mengen. Maar wel met een idee erachter, ondersteund door dierenarts en voedingsdeskundige.

De zwarte haver en de magnesium klinken tegenstrijdig. Maar de zwarte haver geeft langzamere energie af en ondersteunt vooral bij de langere trainingen en buitenritten. Hij houdt het langer vol, zonder sneller te gaan lopen, om het maar plat te zeggen. Magnesium geef ik omdat hij snel schieterig is omdat hij wat chaotisch in zijn hoofd is. Dit helpt om wat meer rust te krijgen.

Daarnaast krijgt hij hoestkruiden in het hoestseizoen (pollenallergie en stofallergie) en medicijnen tegen dezelfde allergie. Van april t/m oktober ongeveer.

Maar zijn dit dan allemaal supplementen?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 19-06-17 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:32

Van nature uitgaan is de basis ruwvoer (hooi, grasjes, takken etc) alles wat een paard in het wild zou eten.
Dus wat mij betreft kun je alles wat je daarnaast voert onder een supplement gooien. Supplement is toevoeging.
Maar tegenwoordig behoort brok/muesli tot het standaard voer dus komt dat eerst voor het supplement.

Omdat ik geen brokken meer in mijn paarden wil voer ik marstall force vit brokjes.
Mijn oude paard heeft baat bij glucosamine en en mijn fjord krijgt glucobalance. Vorig jaar veel problemen met de stofwisseling, DA wist het ook niet meer nadat de bloedonderzoeken negatief waren. Dennis hier op bokt is mijn smid en zij zei dat ik dit eens moest proberen. Sceptisch dat ik was bestelde ik zo'n pot en in combi met paard van het gras knapte hij binnen no time op. Ik geef het nu in de zomermaanden en zo kan hij gelukkig naar buiten op een kaal stuk.

Vroeger in de penny tijd ging er van alles in: knoflook, zeewier etc etc. En ja ok ik heb wel eens iets geprobeerd. Ik heb ook wel eens wat uit Amerika meegenomen.Maar eigenlijk bracht het niks op behalve een leeg banksaldo.
Bij de 2 die ik nu voer is over nagedacht, het is uitgezocht en ja het werkt.
Basis is nu gewoon ruwvoer.

Ik verbaas mij soms ook wel eens wat mensen allemaal in hun paard proppen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:34

Ruwvoer moet absoluut de basis zijn :j
Dat krijgen ze hier dan ook onbeperkt in slowfeeder. Maar alleen ruwvoer is vaak niet genoeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:54

Ja, ruwvoer moet de basis zijn. Maar er is heel veel ruwvoer van mindere en hele slechte kwaliteit. Op heel veel stallen wordt er ook veel te weinig gegeven.
Daarnaast staat voer ook tegenover beweging. Je paard goed en genoeg ruwvoer geven, maar vervolgens op stal zetten en enkele uurtjes alleen buiten laten staan, is ook niet voldoende. De problemen die daaruit voortkomen, komen niet door slecht voeren dan. Dan zou je imo eerst nog aan het management dingen moeten veranderen vóór je aan supplementen begint.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:07

Als ik kijk wat supplementen voor mijzelf doen zou ik ook graag mijn paarden willen voorzien, maar ik heb er gewoon te weinig kennis van. Ik weet dat ik geen kramp meer heb sinds ik magnesium slik en minder moe ben sinds ik multivitaminen slik, terwijl er uit de bloedtest geen tekorten kwamen. Ik zou graag willen dat mijn paarden uiterst best in hun vel zitten, maar op vitaminenkorrels in de muesli na zou ik niet weten waar ik aan zou beginnen. Mocht iemand een mooie site/boek hebben om me er in te verdiepen hoor ik het graag :j

Wat betreft het ruwvoer, ze staan 24/7 buiten en krijgen indien nodig hooi bij van goede kwaliteit (ex-hbv en hoester) ze hebben een liksteen ter beschikking (KNZ) maar daar maken ze niet veel gebruik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:46

Het lastige van supplementen is dat veel mensen eigenlijk helemaal niet weten wat ze nou eigenlijk voeren. En dan krijg je hele gekke adviezen. Zo krijgen mensen die op zoek zijn naar meer eiwitten op Bokt regelmatig het advies om dan lijnzaadolie bij te gaan voeren, want daar zitten veel eiwitten in... Nee dus; 0 gram om precies te zijn. Of mensen die heel erg hun best doen om overtollig ijzer in hun voer te vermijden en vervolgens wel spirulina/chlorella gaan voeren omdat dat zoveel vitamines en mineralen bevat. Dat klopt, maar gemiddeld de helft daarvan bestaat uit ijzer... Daar zijn ze zich echter dan niet van bewust, want het enige wat ze gelezen hebben is dat die algen veel vitamines en mineralen bevatten, en dat is toch alleen maar positief?

Ik heb soms het idee dat mensen supplement alleen uitzoeken op basis van de positieve kenmerken; spirulina is goed voor de weerstand en creatine goed voor de conditie en magnesium is goed voor de rust en selenium is goed voor de spieren, dus waarom waarom dat alles niet voeren? Terwijl al die producten ook (flinke) nadelen hebben en ook echte risico's hebben, dus je kunt dat niet zo vrijblijvend toevoegen.

Persoonlijk ben ik niet tegen supplementen, al was het alleen maar omdat ik er met mijn paard niet aan ontkom omdat hij niet genoeg aan normaal ruwvoer/krachtvoer haalt: om de een of andere reden lijkt [***] niet in staat om essentiele aminozuren op te nemen uit gras, hooi, grasbrok en luzerne. Ik heb een jaar geprobeerd om hem gewoon ruwvoerpaard + vitaminebrokje te laten zijn, met als belangrijkste resultaat dat hij aan het eind van dat jaar nog net zo onderbespierd was als aan het begin van het jaar, met alle blessures die daarbij horen. Doordat we toen van luzerne overgestapt zijn op esparcette (bevat meer essentiele aminozuren) en hij ineens een piepklein beetje spierontwikkeling liet zien bracht dat ons op het idee dat hij misschien wel een aminozuur-opnameprobleem heeft met ruwvoer. Dus dan ga je op zoek naar andere eiwitbronnen. Bijvoorbeeld whey; werkt perfect, maar je mag er maar 50gram per dag van geven door de aanwezigheid van lactose, dus dat zet nog niet genoeg zoden aan de dijk. Hij kan alleen niet goed tegen zetmeel en is al veel te vet, dus alle normale brokvormen vallen dan af. Als je zulke specifieke eisen hebt (dus veel essentiele aminozuren zonder dat je meteen veel vet, suiker of zetmeel bijvoert) dan kom je al snel in de supplementenhoek uit, stomweg omdat complete voersoorten dan te compleet zijn.
Ga je kijken naar andere bronnen voor aminozuren dan kom je vanzelf uit op geexaltrueerd lijnzaad (helaas te vet voor hem, hij is al te dik), kokosschroot (bevat wel veel ijzer en er moet lysine aan toegevoegd worden om de aminozuren volledig opneembaar te maken, bevat ook teveel fosfor wat in ons geval weer wordt opgevangen door het teveel aan calcium in de esparcette) en soja (tja, soja, heeft ook zo zijn nadelen..).

Ik denk dat je pas echt realistisch kunt zijn over of een supplement iets toevoegt voor je paard en of het het risico waard is als je je niet alleen in de voordelen verdiept, maar ook in de nadelen. Die zijn namelijk nog belangrijker dan de voordelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:03

xyzutu2, dat dus en mensen vergissen zich in de hoeveelheden. Mensen gaan er snel vanuit dat als je zelf 2 schepjes of pillen van iets neemt, dat een paard wel 10x zoveel mag. En dat is vaak absoluut niet zo.

Ik ben nog lang niet tevreden over hoe we voeren. Die van ons staan 24/7 buiten met mooi hooi, maar het is gewoon te eenzijdig. Voor een uitgebalanceerd dieet en goede darmwerking, moeten paarden ook ander groen kunnen eten. Dat gebeurt in Nederland vrijwel niet, dus je bent altijd beperkt.

Daarnaast willen we onze paarden 24/7 voorzien in hun voerbehoefte, dus krijgen ze al snel teveel, omdat ze er veel te weinig moeite voor moeten doen. In een bak hooi met net, is het iets lastiger, maar het hooi is wel op 1 plek of het aantal plekken dat je hebt. Het eten gaat niet gelijk op met het bewegen.

Zodra mensen ietsjes trainen, denken ze dat hun paard veel traint of beweegt en willen ze veel bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:18

Wij zijn er ook nog niet, ook omdat [***] overdag wel gewoon op gras staat en je dan dus heel erg tegen de eiwittenschommeling aanloopt: in de lente maakt hij in combinatie met deze supplementen met essentiele aminozuren heel erg makkelijk spieren aan omdat het gras in het voorjaar bomvol eiwitten zit; een match made in heaven, want door die extra essentiele aminozuren kan hij veel meer met de niet essentiele aminozuren (zonder die extra essentiele aminozuren lukte hem dat grappig genoeg niet).

Nu loopt het eiwitgehalte echter alweer flink terug in het gras en dus geef ik nu kokosschroot bij, na eerst geexperimenteerd te hebben met hem dan een paar uur per dag op een bemest stuk wei te zetten met kniehoog gras, maar ook dat bevatte voor hem niet meer genoeg eiwitten.
De beste oplossing in theorie tegen die eiwitschommeling zou natuurlijk zijn om hem alleen nog maar hooi te laten eten met een contstant eiwitgehalte, maar dat heeft ook weer zo zijn nadelen zoals inderdaad het stilstaan maar ook het gebrek aan vitamine E. Dus nu heeft hij 's nachts (beperkt) hooi in hooinetten en overdags gras, maar het blijft puzzelen, een paard dat én moet afvallen, en tegelijkertijd meer eiwitten binnen moet krijgen.
Dan moet je zaken zo uiteen gaan splitsen dat je ze wel los en dus in supplementvorm moet gaan voeren. Tenzij straks blijkt dat sojaschroot voor hem de oplossing is (en hij het ook lust ;) ) en dat alle eiwitsupplementen kan vervangen, maar tot die tijd blijf ik hannessen met potjes en zakken...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-17 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:19

Klopt, mensen trekken veel te snel conclusies op basis van de mooie verhalen. De keerzijde is dan weer dat er ook mensen zijn die werkelijk over elke scheet 15000 keer wikken en wegen tot je bij jezelf denkt: mijnnnnnheeeeeemel, geef dat beest nou gewoon 3 weken magnesium en kijk wat er gebeurt in plaats van dat je de weg niet meer ziet door alle beren die je er naartoe lokt :+

Ik doe dat wel zo. Paard met stijve spieren. Aan de belasting kan het niet liggen (hij wandelt er wat mee en soms gaat hij liggen ofzo maar hij is geen rijpaard meer). Dus wat doe je, omdat "men" dat doet en je niet beter weet: je geeft 'm magnesium. Wat vervolgens niet werkt.
Dan leer je dat magnesium moet kloppen met seleen en vitamine E. Dus dan ga je dat aan je paard geven. En het probleem blijft. Maar dan heb je wel uitgesloten waar het in elk geval niet aan ligt. En als je maar koppig genoeg bent en daarnaast ook nog eens even logisch 1 + 1 optelt en tot de conclusie komt dat het antwoord dan 2 is dan vind je zomaar wat je wel moet hebben. Met als gevolg dat ik nu elke dag even aan mijn paard zijn ooit zo verstijfde schouders frutsel: zo zaaaaaaaachtttt!

Moraal van dit verhaal: "men" (stalgenoten, bokt enz.) roepen veel te veel en daar rennen mensen dan achteraan. En dat kan best werken. Maar het kan denk ik ongeveer net zo vaak totaal niet werken. Omdat mensen niet zoeken naar de oorzaak. De oorzaak van een symptoom is niet altijd een tekort. En ook als het dat wel is -stel je paard heeft stelselmatig een gebrek aan, ik noem maar een dwarsstraat, kobalt- dan is daar ook een reden voor. Gewoon er kobalt inplempen is dan niet de oplossing. Dat is symptoombestrijding. De oplossing zit 'm in het zoeken naar wat in het lichaam de onbalans veroorzaakt.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:22

Ik ben het met je eens. Zeker als ik bij mij op stal kijk wat iedereen zomaar voert aan supplementen... Vaak op basis van verhalen of adviezen van andere stalgenoten. Ikzelf was nooit zo voorstander van supplementen bijvoeren, een goede vitaminekorrel en een beetje muesli leek mij meer dan voldoende. Helaas is mijn paard heel ziek geweest en bleek uit de bloedwaarden een paar tekorten te zijn voortgekomen en allergiën waardoor ik niet zomaar over kan gaan op een ander soort brok. In overleg met de dierenarts geef ik nu vitamine E, magnesium en l-lysine bij. Wel laat ik om de paar maanden opnieuw bloed prikken om te kijken voor de waardes, waardoor ik niet onnodig zou gaan voeren.

Mijn meeste stalgenoten geven supplementen puur op gevoel, zonder ook maar bloed geprikt o.i.d. te hebben . Ik vind ook dat op dat internet supplementen maar worden aangeboden alsof het geen kwaad kan en enkel problemen oplost. De consequenties van teveel van een bepaald iets wordt er dan weer niet bij vermeld, waardoor men zonder verstand alles zomaar gaat bijvoeren. Ook in ruitersportzaken die van verschillende merken voer verkopen zijn vaak niet op de hoogte van wat zij verkopen en lezen enkel de verpakking voor als je iets vraagt. De fabrikant weet het leuk te brengen, door een leuk verhaaltje gaan veel mensen het kopen...

Ik ben toch echt van mening dat je nooit zomaar iets bij moet voeren, altijd moet overleggen met de dierenarts en een bloedonderzoek laten doen o.i.d. als je denk dat je paard een tekort heeft.