Tinker: Grasmix of Lucerne (Hartog)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tinker: Grasmix of Lucerne (Hartog)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:27

Hoi!

Ik zit enorm te twijfelen om van grasmix over te gaan op lucerne.
Hoor veel goeds over lucerne en een keer wat anders is wellicht ook wel fijn.

Pony krijgt nu dus Pavo Nature's Best met grasmix, is nu op, moet nieuwe halen en vandaar dus mijn vraag.

Op de website van Hartog (http://www.hartog-lucerne.com/producten ... il-ruwvoer) staan de verschillen.

Grasmix is een volledige vervanger van ruwvoer, maar hoe goed is het dan om dit bij te voeren?
Lucerne is een gedeeltelijke vervanger.

Lucerne bevat meer eiwitten, mineralen en vitaminen. Heeft een hogere voedingswaarde etc. Grasmix minder.

Op het eerste gezicht zou je dus denken dat lucerne beter zou zijn, maar is dat ook zo?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:42

wel rekening houden met de scheve verhoudingen calcium/fosfor door lucerne als je hier veel van gaat voeren

Ik voer allebei. Ik draai 375 gram lucerne door zijn seniores priores heen zodat hij het minder snel opschrokt. Ik geef daarnaast een mix van grasmix en compact gras 's nachts ter vervanging van hooi.

superpony

Re: Tinker: Grasmix of Lucerne (Hartog)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 01:07

Er zijn meer mixen. Ik heb de pre alpin van agrobs gehad en heb nu de Sainfoin van Equifyt. ( wordt bezorgd ) Lucerne kan mooi zijn, maar dat ligt ook aan je paard, het ruwvoer etc. Ik vind het zelf te eenzijdig.

waarvoor wil je het geven? Om langer te kauwen? Meer eiwitten? Moet je paard aankomen?

Havens heeft bijv ook de brix als je iets anders wil geven een keer.

Van lucerne vind ik de carli wafer ook mooier dan die van hartog. Zijn grote stukken waar ze goed op moeten kauwen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:18

Voer al jaren grasmix.
Ze krijgen hier een handje basis muesli.
En dat vul ik aan met grasmix zodat ze toch wat meer in hun voerbakje hebben.
Is iets zachter van structuur en er zitten wat brokjes door heen.
Lucerne is wat rijker idd.
Voor onze tinker is minder beter.
Dus zou het bij de grasmix houden.
Niet veranderen als het goed gaat is mijn mening altijd.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:45

Bij mij begonnen ze juist te jeuken van de luzerne, ik voerde die van Havens

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 07:58

Ik voer ook steeds een mengeling van de diverse soorten ruwvoer van Hartog, Pavo, Agrobs, Equifit, Mijten ...

Nu geef ik geen Hartog luzerne en Pavo Daily plus meer, met het positieve resultaat dat er eindelijk weer haar groeit op zijn sprongen. Dus daar veel minder jeuk nu.

Let dus heel goed op !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:19

Zodat ze eigenlijk wat langer over haar eten doet en dus ook wat extra ruwvoer krijgt.

Ze krijg pavo nature's best. Ik heb inmiddels de grasmix gekocht omdat ik van meerdere had gelezen dat ze jeuk kunnen krijgen van lucerne. Nu is dat het laatste wat ik wil aangezien we een dramatische periode hebben gehad van jeuk, mijt en mok.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:23

_Dominique schreef:
Zodat ze eigenlijk wat langer over haar eten doet en dus ook wat extra ruwvoer krijgt.

Ze krijg pavo nature's best. Ik heb inmiddels de grasmix gekocht omdat ik van meerdere had gelezen dat ze jeuk kunnen krijgen van lucerne. Nu is dat het laatste wat ik wil aangezien we een dramatische periode hebben gehad van jeuk, mijt en mok.

Dan hoef je niet zoveel van te geven, als het doel is dat ze wat langer over haar eten doet.
Dus je hoeft echt niet bang te zijn voor de scheve verhoudingen van calcium..........

je kan gerust een hele emmer vol van geven zonder dat de scheve verhoudingen voor problemen gaat zorgen. In jouw geval is meestal een halve schep voerbeker of een hele schep voldoende.

Maar pas wel op, want Tinker is een sober ras en dan krijgen ze al te snel teveel eiwitten en of suikers binnen.