Agrobs AlpenGrün Müsli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Agrobs AlpenGrün Müsli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 10:59

Naar aanleiding van een eerder topic ben ik overgegaan van een vitaminebrokje met luzerne naar een vitaminebrokje zonder luzerne om te kijken of mijn pony het daar beter op gaat doen.
Omdat ik ook wel eens de luzerne voerde van Vitalbix (of handje dieetmix van Subli waar ook luzerne in zit) moest ik dat ook weglaten en heb ik gekozen voor de Agrobs AlpenGrün Müsli.

Ik heb deze 'müsli' en de nieuwe vitaminebrok verleden week gekocht en mijn pony vindt de Victorious Secret200 maar niets maar met 100 gram van deze müsli gaat het zonder problemen naar binnen. Hopen dat dat zo blijft.

Maar ik heb er een paar vraagjes over deze 'müsli" (waarom heet dit müsli overigens?) Wat maakt muesli een muesli?

- kan ik dit echt zien als ruwvoer? (omdat ze het müsli noemen? Of als ruwvoerverrijking? Er zitten voornamelijk pre alpin gedroogde groene vezels in maar dat zegt mij niet zoveel; wat voor vezels dan? Van gras? van......?
Ik had namelijk ook de Pre Alpin Aspero aangeschaft om door stal te laten geven ipv krachtvoer (tijdens de krachtvoerbeurten) (want meneer vondt de Marstal Wiesen Fasern niet lekker) maar ook dat vindt hij niet zo lekker helaas (ik vind het er super uitzien en lekkerder dan de Marstall)
Zou ik de Aspero kunnen vervangen door de Müsli? In de Müsli zitten wel echt minder ruwe vezels zie ik dan in de Aspero. Iets meer energie maar dat verbruikt hij wel. Wel meer eiwitten wat voor deze pony fijn is. Zijn die minder vezels dan gelijk 'slechter'?

-die kruiden dingen en andere natuurlijk produkten erin; kun je dit altijd blijven geven? Of is het goed om dit eens weg te laten? Ik weet dat dat een commentaar was op bv de Care4life dat je je paard dan continu dezelfde kruiden gaf.

- er zit 11,2% eiwit in. Dat lijkt me een gemiddelde hoeveelheid in voer? Pony blijft wat achter in bespiering dus kan wel wat eiwitten gebruiken. Maar om daar profijt van te hebben moet je er denk ik aardig wat van voeren?

edit: veel tekst dus belangrijkste vragen vet gemaakt ;)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 06-06-17 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:06

Luzerne bevat veel eiwit, als dat erin zit komt die 11% daar grotendeels vandaan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 11:11

moonfish13 schreef:
Luzerne bevat veel eiwit, als dat erin zit komt die 11% daar grotendeels vandaan.

er staat bij de ingrediënten niet bij dat er luzerne in zit dus ik ga ervan uit dat dat er niet inzit?

Samenstelling:
Pre Alpin gedroogde groene vezels, zwarte komijn pellets, appel vezels, pastinaak, rode biet, wortelen, goudsbloemen, rozenbottels gesneden, zonnebloem pitten, lijnzaad pellets, korenbloem bloesem, framboos bladeren, braam bladeren, lijnzaad olie (koud geperst).

kverhage

Re: Agrobs AlpenGrün Müsli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:15

Ik voer de musli ook, naar alle tevredenheid!!
Ik denk dat het een muesli word genoemd, omdat het een melange van verschillende dingen is. Ik denk niet dat het een volwaardig ruwvoer is als in vervanging van hooi oid. Wel is het een vezelrijke structuur dus ze moeten zeker meer kauwen en zijn er ook langer mee bezig. Volgens mij zijn die groene vezels gewoon de Aspero, alleen is dit een 'muesli' dus is er een melange van gemaakt, dus ik denk dat de vezels wel van zelfde kwaliteit zijn, maar in verhouding een minder aantal omdat er ook een aantal andere ingredienten aan zijn toegevoegd. De eiwitten komen denk ik vooral uit de vezels en er zit vast een klein percentage eiwit in sommige andere ingredienten. Als je echt iets voor meer eiwitten wilt voeren kan je denk ik beter de fetura of luzerne/esparcette voeren.
Dit is mijn idee erover, dus kan niet garanderen dat het klopt haha, maar misschien heb je er alsnog wat aan :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 07:12

jazeker Kverhage; dankjewel voor je antwoord. Pony vindt het zo lekker!
Ik word in mijn hoofd misschien beetje misleid door het woord muesli. Geen idee wat een muesli een muesli maakt :-)
Ik heb mijn vragen ook neergelegd bij Rene Wielens, waar ik het besteld had. Had ik beter vantevoren kunnen doen maar ach, blond he. Vooral belangrijk is eigenlijk de vraag of er wel of geen luzerne in zit.

Op stal zijn 2 krachtvoerbeurten maar ik wil geen krachtvoer geven; hij heeft genoeg aan zijn vitaminebrok en hooi/ander ruwvoer. Nu krijgt hij dan tijdens deze voerbeurten de Aspero maar dit zou ik dus (als hij de aspero slecht blijft eten) misschien willen vervangen door deze musli. Dus vandaar mijn vragen. Voor mij ziet het eruit als ruwvoer maar ging eigenlijk twijfelen door de benaming.

kverhage

Re: Agrobs AlpenGrün Müsli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:38

Ah ja ik snap je punt! Ik heb hetzelfde, mijn paard heeft genoeg aan zijn vitamine brok en hooi (in de zomer), maar er zijn 3 voerbeurten op stal, dus ik maak de porties wat groter met deze muesli! Er zit idd geen luzerne in, daar kan die van mij ook minder goed tegen.