Gas buikje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

Gas buikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 11:57

Ik hoop door dit berichtje wat tips en tools te krijgen met betrekking tot supplementen of voer..
Mijn shet ruin heeft regelmatig een gas buik.. Soms lijkt hij wel drachtig, en ik heb dan het idee als ik er een naald in prik hij net als een ballon begint te zwabberen..

Nu heb ik al de tip van een bevriende dierenarts gekregen om hem een graasmasker om te doen... Die is inmiddels besteld..
Maar ze staan regelmatig op een schrale weide en dan geven we ze elke dag een klein strookje gras bij.. Dit om land en pony's te sparen.. Maar als het al zo schraal is krijgt hij helemaal niks binnen met een graasmasker.. Dus nu mijn vraag aan jullie..

Hebben jullie tips voor een supplement, voer of iets dergelijks wat misschien kan helpen om zijn darmflora een beetje op orde te brengen..

Heleennn

Re: Gas buikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:01

Misschien wat meer aan het werk zetten? Beweging is ook heel belangrijk voor de spijsvertering. Graasmasker is in dit geval onnodige kwellerij van je pony. Zeker bij heel kort gras is de kans dat hij niks meer binnen krijgt groot en dat is heel frustrerend.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:19

Mogelijkheid om in plaats van strookbegrazing je paardje hooi te voeren?

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 00:17

Dank voor jullie reacties.. De pony's hebben standaard hooi/kuil in een slowfeeder staan..
Morgen gaan ze weer over naar een ander gedeelte van hun weide en dan krijgen ze weer stroken gras erbij, maar ook standaard hooi dus.. Aangezien we ze niet heel veel vet gras willen geven omdat hun weide bemest is..
Verder krijgt hij savonds een klein hapje nature's best muesli van pavo..

Verder komen ze met enige regelmaat voor de kar en zijn ze eigenlijk regelmatig aan het spelen en ouwehoeren samen..
Toen ik hem net gekocht had, had hij een flinke rode bloedworm besmetting.. Ik ben bang dat er toen iets mis is gegaan met betrekking tot zijn darmen/verteringstelsel

Hoop dat jullie nog meer info of tips hebben voor mij ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:56

Als het gas is gaat afvallen niet de oplossing zijn. Afvallen is alleen een oplossing als ze te veel vet hebben.
En is het echt gas (komt 't er aan de achterkant opvallend vaak uit als gas?) of zou het ook oedeem kunnen zijn?

Je zult het dus moeten zoeken in de kwaliteit van het voer.

En daarna kan het puzzelen beginnen. Het kan de maag of de darmen zijn maar ook de lever of de milt. Hoe meer je weet over de symptomen hoe makkelijker het wordt om uit te zoeken waar de onbalans zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:25

Ik zou oud hooi voeren. Zeker geen kuil meer geven!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:30

Geen oud hooi. Daar zitten nog maar weinig voedingsstoffen in. En nog wel suiker.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 11:49

Ze hebben op dit moment heel erg mooi hooi liggen..
Maar het enige "nadeel" is dat ik op pension stalling sta met allebei de paarden en ik dus niks te zeggen heb over het hooi/kuil.. Wat er ligt daar moet ik het mee doen zeg maar..

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 11:53

Koper schreef:
Als het gas is gaat afvallen niet de oplossing zijn. Afvallen is alleen een oplossing als ze te veel vet hebben.
En is het echt gas (komt 't er aan de achterkant opvallend vaak uit als gas?) of zou het ook oedeem kunnen zijn?

Je zult het dus moeten zoeken in de kwaliteit van het voer.

En daarna kan het puzzelen beginnen. Het kan de maag of de darmen zijn maar ook de lever of de milt. Hoe meer je weet over de symptomen hoe makkelijker het wordt om uit te zoeken waar de onbalans zit.

Nee het is wel echt gas, want een bevriende da heeft er naar gekeken en uitgelegd wat teveel eiwitten enzv met de darmen doen..
Dus daardoor ben ik op zoek naar iets wat hem kan helpen om zijn darmen / verteringstelsel te ondersteunen zeg maar..

Klopt ik kan het ook stuk voor stuk gaan uitsluiten misschien komt het inderdaad wel uit de darmen weg..
Maar ik heb zelf een vermoeden dat toen ik heb net had heeft hij met een flinke rode bloedworm besmetting gestaan.. En dat daar toen iets is mis gegaan maarja dat zegt mijn gevoel.. Misschien heeft dat er helemaal niks mee te maken..

Maar hoe ga ik het stuk voor stuk uitsluiten dan??

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:30

Je moet eens googlen, ik las laatst dat veel paarden een opgezette buik krijgen van kuil misschien stond daar ook een oplossing.. Dat durf ik niet meer te zeggen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:39

Kuil zou inderdaad goed kunnen. Daar worden die van mij ook ballonnetjes van.

Ook kan het probleem de worminfectie zijn. De wormen beschadigen de darmen waardoor die minder goed functioneren.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 17:03

Ok ga ik even googlen op kuil en darm problemen...
Worminfectie is gelukkig al lange tijd voorbij... En ze worden nu elke keer goed ontwormt en mest gecheckt etc..
Maar misschien dat het dan een blijvende schade is geworden..

Dank ik ga even Google er bij pakken v.w.b de kuil..
Maar nu staat ze weer op het schrale land met goed en fijn hooi.. En hij heeft nu nergens last van voor zover ik kan zien dan ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:25

Hij krijgt echt wel wat binnen met een graasmasker, juist het korte gras kan hij pakken.
Hij krijgt alleen veel minder binnen met meer moeite dus ook meer beweging.