Weerstand stimulerend/opbouwend voer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Weerstand stimulerend/opbouwend voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 16:48

Voor mijn jaarling ben ik op zoek naar voer dat de weerstand een beetje kan helpen. Bestaat dit? Ponylief is eindelijk gestopt met hoesten na bijna een half jaar dokteren en veel medicatie (oa prednisolon) waardoor ze geen kans kreeg een goede weerstand op te bouwen.

Ik heb wel een paar eisen.
Het moet ook geschikt zijn voor een gezonde twenter, én het liefste weinig suiker. Ik merk namelijk dat ze nu op Pavo Podo Grow een beetje schuurt.

Ik heb al Pavo HealthBoost gevonden. Heeft iemand er ervaring mee? Ik zie zo direct niet hoeveel suikers er in zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:04

Als je pony een twenter is is ze geboren in een houtjaar. Dit houdt in dat ze gevoelig is op de lever. Aangezien de weerstand van een paard in de spijsvertering wordt gemaakt zou je zeker met voer de weerstand kunnen helpen en dan zou ik met deze pony bij de lever beginnen. Je kunt dan bij voorbeeld denken aan mariadistelzaad. Dit heeft eigenschappen die de lever fantastisch ondersteunen. Je kunt het gewoon toevoegen aan het voer. Mariadistelzaad is te koop bij pit-pit, je kunt gemalen zaad kopen of hele zaden die je zelf kunt malen voor een betere opneembaarheid.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 17:08

Nee, de pony wordt dinsdag aanstaande pas 1 jaar :j

Ik ga toch even zoeken naar je optie.

Met de lever is niets mis overigens, ze heeft een hoestverleden.

_00_0

Re: Weerstand stimulerend/opbouwend voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:14

Weerstand komt vanuit de darmen. Dus ik zou die op peil brengen. Zeker omdat ze veel medicatie heeft gehad vind ik een lever ondersteuner geen gek idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:31

KittyDylan schreef:
Nee, de pony wordt dinsdag aanstaande pas 1 jaar :j

Ik ga toch even zoeken naar je optie.

Met de lever is niets mis overigens, ze heeft een hoestverleden.

Één van de manieren waarop leverproblemen zich uiten is in de longen.

Je zou ook kunnen denken aan een maag-darm compositum. Phytonics en de Groene Os hebben die bij voorbeeld. Die kun je gewoon toevoegen aan het voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:38

Ik denk niet dat dat schuren komt door de pavo hoor,eerder door darmen die waarschijnlijk wat van slag zijn door alle medicatie.
Maag darm compositum is een goede en voor een jaarling....gewoon lekker het gras op,die pavo er bij en geef het lichaam ook even de tijd om zelf te herstellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:15

Schuren kan wel komen door pavo als een paard gevoelig is voor suikers, het ene paard kan hier meer op reageren dan het andere.

Ik kan je purefeed aanraden:
Www.purepaardenvoeding.nl

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 10:32

Ik ga zo even al jullie opties doornemen. Bedankt voor de reacties :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:15

Hoe weet je dat de lever goed is? Is er bloed getrokken?

Alles begint uiteindelijk bij gezonde darmen. Hoe wordt je paardje gehouden? Je kan van alles geven, maar als hij teveel op stal staat en te weinig of slecht ruwvoer krijgt, gaat niks echt helpen.

Onze paarden hebben alle zware medicijnen gehad tegen hoesten en niks hielp echt. Nu zijn we de darmen gaan aanpakken, zijn van plek verhuisd en het gaat stukken beter. We verdampen ook, maar daar heb je niks aan.

Onze merrie is 24 en iets heeft de kans gehad haar te pakken te nemen, dat ze zo is gaan hoesten. Ze was ook echt minder deze winter, dus dat is heel logisch. Haar zoon van 18 en onze shet van 19 staan erbij en die hebben niks. Mijn 19jr ruin helaas wel en die is ook gaan hoesten. ( maar hij kwam uit een blessure )

Een gezond paard hoest niet. Dus wat koper zegt. Maag/darmen en lever aanpakken en de rest hangt af van hoe het paard gehouden wordt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:48

Het hoesten is waarschijnlijk een slecht tot niet behandelde verkoudheid geweest. Mijn pony had pech, haar broertjes die dit ook hadden, waren gewoon na een week oid weer beter. Longspoeling wees uit dat ze bacteriën en ontstekingen had in haar longen.

De pony staat samen met mijn twenter 24/7 buiten op een weide met een schuilstal. Ze krijgen ook voordroog (als ze geen gras hebben, wat ze op dit moment wel genoeg hebben) en de keren dat ze op stal moeten staan ze op vlas.

Afbeelding

Ze oogt ook helemaal gezond, en glimt mooi.

Afbeelding

Ik ga me orriënteren op voer richting de maag/darmen :j

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:25

Geen Pavo voeren (heb er hier meerdere gehad die ervan gingen schuren of helemaal knetter van werden) en probiotica geven om de darmflora te herstellen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:36

Pavo staat mijn twenter ook op en die doet het er super op, daar ga ik straks ook niet (helemaal) van af.

Even kijken wat probiotica is. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:37

Ik denk dat voordroog een groter probleem is dan Pavo.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:40

Waarom dat? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:46

Op het moment dat je hooi luchtdicht in plastic verpakt (en er dus voordroog van maakt) start er een fermentatieproces. En in tegenstelling tot koeien, waar voordroog voor bedoeld is, vindt er bij een paard pas in de dikke darm fermentatie plaats. Voor de maag, lever, milt en dunne darm van een paard is voordroog zeer ongeschikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:48

Misschien handig om dit door te lezen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/2/spijsvertering

Sowieso staat er op die site erg veel info over voeding,dan kun je zelf je kennis vergroten en kijken wat het beste bij jouw dier aan sluit.

Er zijn voorstanders van pavo...mijn merrie krijgt het ook,doet het er super op,maar ook tegenstanders..mijn ruin gaat er van schuren....dus tja..zeg het maar of het dan wel of niet goed voer is
Zo ook met voordroog, ik vind het superfijn voer.Dus dat is best persoonlijk en ligt ook aan wanneer je voordroog gemaaid is, hoe het met de bemesting zit, hoe lang het gedroogd is op het land.
etc...

Voervergelijk bevat veel info die jij wel kunt gebruiken denk ik

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:58

Voor de algemene weerstand kan je ook Echinacea geven. Gewoon een flesje van b,v, Vogel bedoelt voor mensen ( je hebt het ook voor paarden, maar dan is het gelijk tig keer zo duur ) En dan de mensen dosering aanhouden ( dus niet meer ervan geven omdat een paard zwaarder weegt ).

Lunamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 06:28

Mijn ervaring met Pavo Podo Grow is niet zo goed. Mijn merrietje van bijna 2jr krijgt naast onbeperkt ruwvoer 2kg gerstemix zonder haver. Daar doet ze het uitstekend op.
Echter, ik dacht misschien kan het nog beter.
Daarom gebeld met Pavo ivm voeradvies. Men adviseerde Pavo Podo Grow.

Gekocht en gestart in de juiste aangegeven hoeveelheid en ander voer verminderd / vervangen. Mijn paard ging na enkele dagen veel liggen en begon zich te krabben (alle andere omstandigheden waren gelijk). Geen luizen, geen neten, geen wormen. Wilde aangeraakt en gekrabd worden.

Het werd zo erg dat de DA erbij werd gehaald. Lang verhaal kort mijn paard krijgt enorme jeuk van het nieuwe voer. Ze werd er zo gek van dat ze steeds ging liggen om met de huid op de grond te liggen.

Bij het zoeken naar ervaringen zag ik op bokt dat andere paarden soortgelijke reacties gaven op Pavo Podo Grow.

Ik heb Pavo gebeld, uitgelegd en ze doen er niets mee. Ze geven aan dat ik het mag proberen via een mail (kosten DA, voer) maar dat ik weinig kans maak, bewijs moet leveren en het ene paard het andere niet is.

Ik begrijp dat elk paard verschillend is.
Toch las ik achteraf veel paarden op bokt die er niet goed op reageerden daarom wilde ik jullie aangeven dat ik ook geen goede ervaring heb. Het gaat mij er ook niet om Pavo af te kraken, maar wel om mijn gebruikerservaring en het eventueel herkennen van symptomen, besparen van ellende om kosten voor anderen.

Na het stoppen met het voer verminderde de jeuk en is het weer goed.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:14

Inderdaad wat voor de 1 wel werkt werkt voor de ander niet. Die van mij gaat ook jeuken op pavo.