Mijn pony heeft een tekort aan koper. Leek in eerste instantie geen probleem, gewoon een supplement zoeken met koper en komt wel goed. Maar blijkbaar was dat te simpel gedacht, want nu bijna een half jaar later is er nog geen verbetering.
Pony had in december een waarde van 67 μg/dL (normaalwaarden 120 - 133).
Supplement gestart, in eerste instantie op halve dosering want het is maar een pony, in maart een waarde van 62 μg/dL. Toch naar de volledige dagdosis overgeschakeld en nu weer bloed laten nemen: 66 μg/dL
Dus of ik het nu geef of niet maakt blijkbaar niet uit.
Dit ben ik hem aan het geven: http://www.dochorse.com/trm-chelated-copper-7459.html
Nu wil ik graag het beste voor mijn pony('s) maar er zomaar dingen ingooien die geen effect hebben hoeft van mij niet ... Dus ben ik benieuwd of er hier mensen met ervaring zijn. Wat heeft bij jou het probleem opgelost? Want zoveel koper-supplementen zijn er niet dus vandaar.
Zijn rantsoen bestaat verder uit:
* 2x per dag hooi (kan geen kg zeggen maar in principe ruim voldoende)
* onbeperkt stro
* 2x per dag 1 emmer bietenpulp (1 kg ongeweekt) + lijnzaadvlokken en +- 375g Sportmix Zero van Aveve (dat laatste zijn we weer gaan geven omwille van dit topic: [VS] Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht. )
* complete vitaminen/mineralenkorrel (minder dan de aanbevolen hoeveelheid owv de sportmix zero)
* magnesium & vitamine E (voor de spieren, vitamine E heeft hij tekort van in het bloed)
* hij heeft een mineralenliksteen van KNZ
* voorlopig nog even spirulina maar deze gaat weg omdat hij nu pilletjes krijgt voor zijn allergie, dit gaf ik ook enkel maar in het hooikoortsseizoen
* als ik er ben tegenwoordig nog ongeveer 1 kg wiesencobs van Agrobs (gebruik ik als beloning tijdens het grondwerk of na het rijden).
Denk dat ik dan compleet ben

Zit nu te denken of ik de andere pony ook niet eens zou laten testen, gewoon om te weten (staat op pensioen) maar ik weet niet of ik het wel wil weten

Maar dus, als er tips of ervaringen zijn: alles is welkom.
Ik ga nog even wat verder rondneuzen...
Ps: voor de volgers: zijn vitamine E is nog steeds in orde